Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 22:43
  #1
Medlem
Hej,

Jag är den enda som dricker kaffe i hemmet. Har dock en kaffepress för 8 koppar och brukar göra 2-4 koppar per gång vilket gör att jag aldrig gör tillräckligt mycket för att min kaffepress ska pressa ner kaffet till botten av pressen.

Jag vet att man ändå inte ska pressa ner kaffet i botten hårt pga att man då kan få riktigt surt kaffe men nu får jag alltså ett mellanrum på 1-2cm så kaffesumpen flyter runt där och kaffepressen blir då mest ett filter egentligen och själva pressandet har inte så stor funktion.
Blir det stor skillnad på smaken om man kan pressa ner precis till kanten av ens kaffesump eller lär smaken bli precis som den jag har idag.

Har f.ö en bodum kaffepress.


tack
Citera
2017-03-28, 11:30
  #2
Medlem
PTHJs avatar
Jag har kört med Bodum Bistro, lilla modellen i över trettio år, pressar aldrig ner sumpen så att det blir som en kaka, den blir så svårtömd då. Jag provade den större modellen för att ha om man hade gäster, men det blev mer svårpressat och faktiskt inte lika gott, även om jag bara gjorde den halvfylld.
Citera
2017-03-30, 11:58
  #3
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich
[...] Jag vet att man ändå inte ska pressa ner kaffet i botten hårt pga att man då kan få riktigt surt kaffe [...]
Stämmer detta? Aldrig hört det förut. Var en flitig användare av kaffepress för kanske 10 år sedan, men jag märkte ingenting då.

Jag har haft både en liten och stor kaffepress, ingen aning om exakta storlekarna. Den lilla var behändig när jag bara skulle dricka själv, ganska lagom storlek. Fenomenet du pratade om har hänt mig med en stor press, men inte en liten vad jag kan minnas. Kruxet är kanske att du gör för lite kaffe för att filtret ska funka. Längden på den vågräta stången kan vara dimensionerad för ungefär en halvfull kanna eller mer innan den går i botten. Därför kanske den lilla kannan är bättre anpassad, eftersom du kan fylla den helt och hållet. Men det är rena spekulationer.

Kan inte tänka mig att det blir någon smakskillnad, allt har ju att göra med relationen vatten/kaffe, vattnets temperatur och hur länge kaffet får dra. Oavsett storlek är principen densamma, bara i olika skalor.
Citera
2017-03-30, 19:19
  #4
Medlem
Missplacedgunks avatar
Varför inte göra en kanna med 8 koppar och testa?..

Jag tycker att presskaffe ofta smakar lite surare än bryggkaffe. Men att det ska ge någon stor skillnad på smak om du pressar ner hela vägen eller inte tror jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback