Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 22:23
  #1
Medlem
Tjena!
Jag tänkte skaffa mig min allra första systemkamera, och har kollar runt lite på blocket då jag vill att det ska vara billigt eftersom att jag inte riktigt vet om jag ens gillar att fota. Kortfattat så har jag hittat en Canon 500D och en Nikon D3200 för samma pris (2000kr) med lite tillbehör. Jag har försökt kolla runt lite men hittar inte vilken som är bäst. Vad tycker ni?
Tack tack!
Citera
2017-03-27, 22:59
  #2
Medlem
Har ägt en Canon 500D, det var även min första systemkamera!
I mitt tycke, så här i efter hand och några kameror senare så tycker jag fortfarande att det var en mycket bra kamera. Jag har ingen erfarenhet av en Nikon D3200. Jag hade personligen kört på Canonen. Men då är jag ju också ett fan av Canon rent allmänt.

Vilken av dom som är bäst rent tekniskt tror jag dock är Nikonen. Men hade fortfarande valt Canonen, då dom oftast är mer användarvänliga. Båda av dom kommer dock duga fullständigt som en första kamera!
Citera
2017-03-29, 19:42
  #3
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Canon EOS 500D lanserades 25/3 2009. Alltså för åtta år sedan. Lägg på lite pengar o köp en nyare kamera typ 700D eller 1000D. 2000 kr känns mycket för 500D idag.
Citera
2017-03-29, 22:38
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Båda märken är bra, jag som gillar nikon tycker du ska ta den, fördelen med båda märkerna är att det finns massor med objektiv och tillbehör att köpa sen begagnat ifall du kommer fastna för det.
Citera
2017-03-29, 23:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladbanan1999
Tjena!
Jag tänkte skaffa mig min allra första systemkamera, och har kollar runt lite på blocket då jag vill att det ska vara billigt eftersom att jag inte riktigt vet om jag ens gillar att fota. Kortfattat så har jag hittat en Canon 500D och en Nikon D3200 för samma pris (2000kr) med lite tillbehör. Jag har försökt kolla runt lite men hittar inte vilken som är bäst. Vad tycker ni?
Tack tack!
Canon 500D
År 2009
15,1 Mp

Nikon D3200
År 2012
24,2 Mp

Båda var instegsmodeller. D3200 är förmodligen ett bättre köp i och med att den är tre år nyare. Sensorn har bl.a. fler Mp och bättre lågljusegenskaper.
Sen beror det på vad "med lite tillbehör" innebär... objektiv är ofta dyra.


Citat:
DxOMark Camera Sensor rating

The DxOMark Camera Sensor Score measures the quality of the RAW image captured by a camera.

The DxOMark Sensor Overall Score consists of three components:

Color Depth for Portrait photography
Dynamic Range for Landscape photography
Low-light ISO for Sports, wildlife and other action photography
https://en.wikipedia.org/wiki/DxOMar..._Sensor_rating
https://www.dxomark.com/best-cameras...-59200-dollars
Citera
2017-04-01, 13:41
  #6
Medlem
Jag är också lite nyfiken på det här
Citera
2017-04-02, 03:01
  #7
Medlem
D3200 är ett överlägset bättre köp. Har själv en D3300, alltså modellen efter. Det skiljer inte så mycket mellan dom i bildkvalitet, annat än att D3300 har ännu bättre lågljusegenskaper medans 3200 har lite bättre dynamiskt omfång. Dött lopp i DXoMark. FAst 3300 är lite snabbare i serietagning, har bättre video mm.
Stod själv i valet o kvalet för något år sen mellan begagnad 3200 och ny 3300. Blev 3300.

Faktum är att tom för de nyaste modellerna i samma serie av Canon som finns för jämförelse är 760D är klart sämre än den 3 år äldre Nikon D3200 när det gäller kvalitet på sensorn! 800D som nyss släpptes har inte testats hos dom än (men kostar förstås något helt annat).

Nikon har de senaste åren helt enkelt valt att lägga i samma sensor i sina "billigate serier" som i dom klart dyrare "uppstegskamerorna", medans Canon valt att snåla med sensorn i sin billigaste serie! Istället så satsar Canon kanske lite mer på funktioner som tex bracketing (som saknas i de billigare Nikonmodellerna). Något som också saknas är möjligheten att fälla upp spegeln för att undvika skakning vid vissa exponeringstider. Tror det också finns i de billigare Canonkamerorna.
__________________
Senast redigerad av intheloop 2017-04-02 kl. 03:08.
Citera
2017-05-03, 14:18
  #8
Medlem
passports avatar
Nikon helt klart.
Citera
2017-05-07, 11:55
  #9
Avstängd
För 2000kr kan du få en proffskamerera på begagnatmarknaden utan problem. Annars är det klämm och känn som gäller. Canon och Nikon är likvärdiga. Ett annat tips är att du kollar vad folk i din omgivning, vänner och bekanta använder då det kan vara ekonomiskt att kunna låna utrustning av varandra.
Citera
2017-05-07, 22:39
  #10
Moderator
rotadents avatar
Tomejto, tomato. Ta den som ligger bra i handen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback