Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 21:59
  #1
Medlem
Har varit utan diskmaskin X antal år och efter ha läst detta nedan så tänkte jag, vafan nu är det slutdiskat.

"Ett alternativ är att koppla in din bänkdiskmaskin med en snabbkoppling direkt på kranen
http://xn--bnkdiskmaskiner-0kb.se/ko...ch-installera/

Köpte mig en bänkdiskmaskinen och en bussning G20xG15.
Det visade sig att bussningen inte passade in med kranen då skårorna i kranen inte var tillräckligt djupa som bussningen

Bussningen passade in till röret som ska gå till den vanliga diskmaskinen, innebär det då att min köksblandare är någon specialvariant där det inte finns bussningar som passar in eller finns det andra varianter av bussningar med mindre djupa skåror?
Kan tillägga att jag tidigare på vinst och förlust har köpt en strålsamlare på ICA som passade köksblandaren så den har "standard" dimensioner.

Under allt gogglande på mina problem har jag upptäckt att det inte är en bra ide att göra som jag tänkt, skitsamma nu har jag diskmaskinen och den ska användes.

Ponera dock att jag ska nu göra det rätt, då har jag alternativet
1: Att införskaffa mig en köksblandare anpassad för bänkdiskmaskiner

2. Lägga bänkdiskmaskinen på den avsedda platsen för vanliga diskmaskiner och ta hjälp av en rörmokare för att få det tätt i vattentillförseln under diskhon samt ordna till det med avloppsvattnet.

Vilket skulle vara billigast?
Citera
2017-03-27, 22:00
  #2
Medlem
FYI har jag en liknande som denna från samma tillverkare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3124881
Citera
2017-03-27, 22:15
  #3
Medlem
killawifes avatar
Du köpte fel koppling. Blandare har en fingängad anslutning, antingen invändig eller utvändig. Ett tips är att köpa en med snabbkoppling på då det är rätt bökigt att behöva skruva på den varje gång

En sån om du har utvändig gänga: https://www.netonnet.se/art/hem-hush...2/188592.9417/

Och den för diskmaskinens slang: https://www.netonnet.se/art/hem-hush...n/188594.9417/

Jag har satt en 90 graders vinkel på min. Det underlättar otroligt mycket.

Den blandaren har en diskmaskinsavstängning fast kopplingen är på undersidan. om du kollar så händer en en rörstump där med ett lock på. Om du inte vill koppla direkt på kranen så är ett alternativ att göra ett hål i bänkskivan och dra en slang till kopplingen på det viset.
Anledningen till att man inte ska koppla på kranen är att det KAN bli stötar i vattentrycket av diskmaskinen och detta KAN då leda till att vatten trycks ut här och där i blandaren.
Jag har använt denna typ av inkoppling i 24 år med fyra olika blandare och först nu fått problem med det. Blandaren jag har är från 80-talet, tokslut och vatten trycks ut på sidorna av den. Så det är en risk man tar. Jag har alltid sett till att vara hemma medans diskmaskinen är igång och tittar till kranen då och då. Med denna kassa blandaren så lägger jag alltid en trasa runt om som suger upp vattnet.
Citera
2017-03-27, 22:48
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
"Ett alternativ är att koppla in din bänkdiskmaskin med en snabbkoppling direkt på kranen
Har du en kran som klarar av det?
Citera
2017-03-28, 00:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du köpte fel koppling. Blandare har en fingängad anslutning, antingen invändig eller utvändig. Ett tips är att köpa en med snabbkoppling på då det är rätt bökigt att behöva skruva på den varje gång

En sån om du har utvändig gänga: https://www.netonnet.se/art/hem-hush...2/188592.9417/

Och den för diskmaskinens slang: https://www.netonnet.se/art/hem-hush...n/188594.9417/

Jag har satt en 90 graders vinkel på min. Det underlättar otroligt mycket.

Den blandaren har en diskmaskinsavstängning fast kopplingen är på undersidan. om du kollar så händer en en rörstump där med ett lock på. Om du inte vill koppla direkt på kranen så är ett alternativ att göra ett hål i bänkskivan och dra en slang till kopplingen på det viset.
Anledningen till att man inte ska koppla på kranen är att det KAN bli stötar i vattentrycket av diskmaskinen och detta KAN då leda till att vatten trycks ut här och där i blandaren.
Jag har använt denna typ av inkoppling i 24 år med fyra olika blandare och först nu fått problem med det. Blandaren jag har är från 80-talet, tokslut och vatten trycks ut på sidorna av den. Så det är en risk man tar. Jag har alltid sett till att vara hemma medans diskmaskinen är igång och tittar till kranen då och då. Med denna kassa blandaren så lägger jag alltid en trasa runt om som suger upp vattnet.

Ok tack.
Nu sålde netonet inte dom produkterna längre så jag får ta en sväng för mig någon annan butik.

Anledningen till att jag inte vill/kan borra hål från bänken är pga den den står på diskbänken av metall vid sidan av vasken.
Så risken skulle du vara att blandaren läckte till vatten? Ovanför diskbänken och inte någon översvämning i rören under?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du en kran som klarar av det?
Ingen aning, antagligen inte.
Citera
2017-03-28, 01:13
  #6
Medlem
killawifes avatar
Ja rören tar inte stryk, det som kan fallera är packningar inuti kranen. Vattnet kan dock rinna ner under kranen och följa rören ner med vattenskada som följd om man har otur. Det finns ju en anledning till att man inte rekommenderar denna typ av montering.
Men som sagt. 24 år utan problem, tills nu
Citera
2017-03-28, 01:55
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ingen aning, antagligen inte.
Ta ett foto och lägg upp.
Citera
2017-03-28, 07:32
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du en kran som klarar av det?

Det lär han inte ha. Det finns inga normala blandare som är ämnade för det. Det finns två typer av blandare här - de som börjat läcka p.g.a. sådan inkoppling och de som kommer att göra det. Om det är i morgon eller om x antal år är skrivet i stjärnorna.
Citera
2017-03-28, 11:24
  #9
Medlem
ring en vs installatör, och det fixas på någon timme,

uppskattar instsallations kostnaden till ca 2000kr

så slipper du ha en ful jävla slang från blandaren !
Citera
2017-04-11, 12:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ta ett foto och lägg upp.

Se inlägg 2 för länk till slavliknande modell till samma tillverkare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback