Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 21:53
  #1
Medlem
Ugnslampas avatar
Om man köpt en bostadsrätt, måste man då folkbokföra sig på den nya adressen?

Jag har nyss tagit huslån för att flytta till radhus, men vill ändå ha kvar förstahandskontraktet på min lägenhet för att hyra ut till min bror. Han står för närvarande som c/o på min adress.

Antar att många varit i samma situation och kanske vet mer om detta, så jag vänder mig till Flashback som är känt för att sitta på enorma kunskaper inom det mesta.
Citera
2017-03-27, 21:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnslampa
Om man köpt en bostadsrätt, måste man då folkbokföra sig på den nya adressen?

Jag har nyss tagit huslån för att flytta till radhus, men vill ändå ha kvar förstahandskontraktet på min lägenhet för att hyra ut till min bror. Han står för närvarande som c/o på min adress.

Antar att många varit i samma situation och kanske vet mer om detta, så jag vänder mig till Flashback som är känt för att sitta på enorma kunskaper inom det mesta.

Du ska vara folkbokförd på den adress du bor på. Om du själv ska bo i bostadsrätten är det alltså där du ska vara folkbokförd.

Det finns (mig veterligen) ingen lag som förbjuder dig från att inneha en hyreslägenhet vid sidan om, däremot kanske din hyresvärd inte tillåter dig att hyra (och därmed hyra ut den) om du själv inte planerar att disponera den i framtiden. Bäst är att höra med hyresvärden för din hyresrätt, de vet hur deras lokala regler ser ut. Jag har svårt att se att detta skulle bli problem för dig.
Citera
2017-03-28, 00:56
  #3
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Det du gör nu är, att du hyr ut lägenheten i andra hand till din bror och för det måste du ha tillåtelse från din hyresvärd. Se till att få det så kommer det att flyta på fint. Struntar du i det kan det i värsta fall leda till att du förlorar kontraktet.
Citera
2017-03-28, 01:22
  #4
Medlem
Ugnslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Det du gör nu är, att du hyr ut lägenheten i andra hand till din bror och för det måste du ha tillåtelse från din hyresvärd. Se till att få det så kommer det att flyta på fint. Struntar du i det kan det i värsta fall leda till att du förlorar kontraktet.
Men om jag underrättar hyresvärden kan han även säga blankt nej, och då står bror min på bar backe. Det finns ju ingen garanti för att jag får tillåtelse att hyra ut i andra hand.
Citera
2017-03-28, 01:40
  #5
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnslampa
Men om jag underrättar hyresvärden kan han även säga blankt nej, och då står bror min på bar backe. Det finns ju ingen garanti för att jag får tillåtelse att hyra ut i andra hand.



Har din bror bott länge i lägenheten? Ju längre desto bättre. Om han kan visa att han bott där, borde han ha en rimlig chans att lägenheten kan överlåtas på honom. Ring Hyresnämnden, de svarar på frågor och dömer i tvister i liknande ärenden. http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/


Citat:
Överlåta en bostadslägenhet till en närstående

En hyresgäst som av någon anledning inte längre behöver sin bostadslägenhet kan överlåta den till en närstående som han eller hon varaktigt sammanbor med. Även dödsboet efter en avliden hyresgäst kan ha rätt att överlåta en lägenhet.

Tänk på att en hyresgäst som överlåter sin lägenhet utan hyresvärdens samtycke och som inte heller har hyresnämndens tillstånd, riskerar att förlora den.

Vem får inte ta över lägenheten?
En inneboende har inte rätt att ta över lägenheten. Det gör ingen skillnad om den inneboende är en närstående person, till exempel ett barnbarn som är inneboende hos sin mormor eller morfar.

Man kan inte kvalificera sig för att få ta över en lägenhet bara genom att vara folkbokförd på lägenhetens adress. Det är bara den som rent faktiskt har bott i lägenheten som kan ha rätt att ta över den.

Den som ska ta över lägenheten ska vara skötsam och klara av att betala hyran. I tveksamma fall kan hyresnämnden sätta villkor för beslutet. En förutsättning för tillstånd kan då till exempel vara att någon går i borgen för den som ska ta över hyreslägenheten.

Överlåtelse eller nytt hyresavtal?
I praktiken händer det ibland att den som vill överlåta sin lägenhet säger upp sitt hyresavtal och hyresvärden tecknar sedan ett nytt hyresavtal med den närstående. Det rör sig då inte om en överlåtelse i hyreslagens mening utan om ett nytt hyresavtal och den nya hyresgästen svarar då inte för den gamla hyresgästens förpliktelser.

Vid en regelrätt överlåtelse framgår den nya hyresgästens rätt av en anteckning på den överlåtande hyresgästens hyresavtal.
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresnamnden/



Andrahandsuthyrning
Två skäl som brukar godtas för andrahandsuthyrning är om du ska prova att vara sambo, eller om du av andra skäl behöver byta bostad (exempelvis studier eller arbete på annan ort). Det gäller dock bara för en begränsad tid (brukar vara ett år).


Ordna ett skenbyte med en annan bostad
Din bror fixar en lägenhet varsomhelst, ni byter, därefter säger du upp kontraktet till byteslägenheten. Trixit och ingen garanti att det fungerar (det ska i värdarnas ögon verka som ett "äkta" byte).

------

Hoppas det ordnar sig till det bästa för din bror.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2017-03-28 kl. 01:48.
Citera
2017-03-28, 01:58
  #6
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnslampa
Men om jag underrättar hyresvärden kan han även säga blankt nej, och då står bror min på bar backe. Det finns ju ingen garanti för att jag får tillåtelse att hyra ut i andra hand.
Så är det definitivt, det är en risk. Tids nog kommer hyresvärden att få kännedom om din andrahandsuthyrning i vilket fall och du kommer knappast att vara i en bättre sits då. Det finns alltid allt för nyfikna grannar som är regleryttare och gärna rapporterar sådana saker till hyresvärden.Tänk på att din bror på sin höjd kommer ha besittningskydd gentemot dig och ej gentemot hyresvärden.
Mitt råd är som tidigare att tala med hyresvärden. Som personen ovanför skrev kan ett skenbyte också vara ett alternativ, men då uppstår andra problem så som att hitta en lämplig lägenhet att byta med samt att dölja att det rör sig om ett skenavtal.
Citera
2017-03-28, 06:15
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnslampa
Om man köpt en bostadsrätt, måste man då folkbokföra sig på den nya adressen?

Jag har nyss tagit huslån för att flytta till radhus, men vill ändå ha kvar förstahandskontraktet på min lägenhet för att hyra ut till min bror. Han står för närvarande som c/o på min adress.

Antar att många varit i samma situation och kanske vet mer om detta, så jag vänder mig till Flashback som är känt för att sitta på enorma kunskaper inom det mesta.

Inneboende har inte rätt att överta lägenheter, men är det en privat värd så har ni ändå rätt goda chanser om din bror är skötsam och har ett jobb.

Du måste folkbokföra dig där din huvudsakliga dygnsvila sker, om du bor i radhuset är det där du ska vara folkbokförd.
Citera
2017-03-28, 11:26
  #8
Medlem
Ugnslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Har din bror bott länge i lägenheten? Ju längre desto bättre. Om han kan visa att han bott där, borde han ha en rimlig chans att lägenheten kan överlåtas på honom. Ring Hyresnämnden, de svarar på frågor och dömer i tvister i liknande ärenden.

Andrahandsuthyrning
Två skäl som brukar godtas för andrahandsuthyrning är om du ska prova att vara sambo, eller om du av andra skäl behöver byta bostad (exempelvis studier eller arbete på annan ort). Det gäller dock bara för en begränsad tid (brukar vara ett år).


Ordna ett skenbyte med en annan bostad
Din bror fixar en lägenhet varsomhelst, ni byter, därefter säger du upp kontraktet till byteslägenheten. Trixit och ingen garanti att det fungerar (det ska i värdarnas ögon verka som ett "äkta" byte).

Hoppas det ordnar sig till det bästa för din bror.

Tack för ditt svar. Min bror har endast stått på lägenheten under ett par månader. Det är lite grann därför jag tänker att det kan vara bra att han har bott där åtminstone ett år innan vi närmar oss hyresvärd med att ta över kontraktet.

Jag ska höra av mig till hyresnämnden och höra vad de tycker.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Inneboende har inte rätt att överta lägenheter, men är det en privat värd så har ni ändå rätt goda chanser om din bror är skötsam och har ett jobb.

Du måste folkbokföra dig där din huvudsakliga dygnsvila sker, om du bor i radhuset är det där du ska vara folkbokförd.
Hur kan hyresvärden få nys om att brorsan eventuellt flyttar in? Grannarna kan förstås gola ned mig.. Till saken hör att vi ser väldigt lika ut och jag kan tänka mig att vissa grannar inte ens märker att brorsan flyttar in och jag ut. Dessutom har vi samma namn på dörren etc.

Det är Svenska bostäder som äger fastigheten, och området det rör sig om är Hässelby i Stockholm.
Citera
2017-03-28, 11:41
  #9
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnslampa
Hur kan hyresvärden få nys om att brorsan eventuellt flyttar in? Grannarna kan förstås gola ned mig.. Till saken hör att vi ser väldigt lika ut och jag kan tänka mig att vissa grannar inte ens märker att brorsan flyttar in och jag ut. Dessutom har vi samma namn på dörren etc.

Det är Svenska bostäder som äger fastigheten, och området det rör sig om är Hässelby i Stockholm.

Du väljer själv om du vill ta risken, jag hade gått och pratat med hyresvärden i alla fall. Brorsan kan för övrigt vara inneboende i flera år utan att det gör att han har rätt att ta över lägenheten. Inneboende saknar den rätten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback