Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 21:52
  #1
Medlem
Tjenare! Jag har suttit och googlat men hittar endast gamla trådar.

Jag vill öppna mitt eget klädföretag och börja tillverka mina egna kläder. Hur f*n ska man gå till väga? Har försökt googla om tex Alibaba men om det står det ju bara om en massa bedrägerier. Hade vart bra om man kunde få tag på en fabrik som kunde tillverka en mindre upplaga så man kan se lite hur det går.

Är det någon som har erfarenheter utav detta och kan komma med lite tips?
Citera
2017-03-27, 22:00
  #2
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymtjej
Tjenare! Jag har suttit och googlat men hittar endast gamla trådar.

Jag vill öppna mitt eget klädföretag och börja tillverka mina egna kläder. Hur f*n ska man gå till väga? Har försökt googla om tex Alibaba men om det står det ju bara om en massa bedrägerier. Hade vart bra om man kunde få tag på en fabrik som kunde tillverka en mindre upplaga så man kan se lite hur det går.

Är det någon som har erfarenheter utav detta och kan komma med lite tips?

Börja med en resa till italien, och gå på kläd mässor och skaffa kontakter. Kan tipsa om att gå till företaget Almi, de hjälper en med sådana frågor.
Alibaba kan du skippa, då det finns bara skit. Är du seriös och vill starta egen klädmärke, då måste du bygga upp ett varumärke från grunden, och det är kämpigt som fan.

Glömde tillägga att du behöver startkapital på flera miljoner skulle gissa på 20-30 miljoner då reklam och designers kostar.
Citera
2017-03-27, 22:00
  #3
Medlem
constants avatar
Du kanske ska börja lite smått?

Lycka till!


http://egetforetag.se/starta-eget-guiden
Citera
2017-03-27, 22:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Börja med en resa till italien, och gå på kläd mässor och skaffa kontakter. Kan tipsa om att gå till företaget Almi, de hjälper en med sådana frågor.
Alibaba kan du skippa, då det finns bara skit. Är du seriös och vill starta egen klädmärke, då måste du bygga upp ett varumärke från grunden, och det är kämpigt som fan.

Glömde tillägga att du behöver startkapital på flera miljoner skulle gissa på 20-30 miljoner då reklam och designers kostar.

Kanske inte riktigt var tanken. Tänkte öppna en webbshop med lite träningskläder, känns inte som om det ska vara såpas krångligt.
Citera
2017-03-27, 22:08
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymtjej
Kanske inte riktigt var tanken. Tänkte öppna en webbshop med lite träningskläder, känns inte som om det ska vara såpas krångligt.
Börja med det som en hobby.

https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html
Citera
2017-03-27, 23:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymtjej
Tjenare! Jag har suttit och googlat men hittar endast gamla trådar.

Jag vill öppna mitt eget klädföretag och börja tillverka mina egna kläder. Hur f*n ska man gå till väga? Har försökt googla om tex Alibaba men om det står det ju bara om en massa bedrägerier. Hade vart bra om man kunde få tag på en fabrik som kunde tillverka en mindre upplaga så man kan se lite hur det går.

Är det någon som har erfarenheter utav detta och kan komma med lite tips?
Du kan börja med att lägga ner tanken.
Du måste vara på plats med piska om det ska bli bra. Har själv beställt kläder från Bangladesh. Fy fan. De hade gått på kläderna. Men man får tänka du får var du betalar för. Är du på plats och kan kontrollera så fungerar det. Tänk på att du ska även följa kemikalielagstiftningen.
Citera
2017-03-28, 01:40
  #7
Medlem
ManJuices avatar
Vad menar du egentligen med klädföretag?

Ett eget varumärke som Nike alltså? Eller bara en liten klädbutik som agerar återförsäljare?

I stort alla dagens klädmärken har funnits i flera decennier, för att slå sig in i den marknaden måste man ha något nytt och unikt att erbjuda och inte ens då är det garanterat att det går bra.
Citera
2017-03-28, 18:11
  #8
Medlem
Jag tänkte inrikta mig på träningskläder. Detta är någonting jag kommer satsa på vid sidan av. Jag tänker att jag vill öppna en webbshop som säljer ''mina'' träningskläder då.

Känns som alla säger att det bara är omöjligt, känner dock till flertalet som har fått det att fungera.

Hur är det att beställa från Alibaba.com?
Citera
2017-03-28, 18:34
  #9
Medlem
Glöm det om man inte har massa pengar att spendera och du kommer ändå bara förlora pengar, ingen vill betala överpris för skit kvalitet och du kommer ändå inte kunna pressa pris lägre än övriga budget märken.

Att designa och bygga eget varumärke extremt svårt även dyrt om man ska procedura kvalitet kläder. Man behöver även ha koll på design och kvalitet på tyg och produktion. Sedan extremt många som försökt och även misslyckats.

Sedan har vi inte ens kommit in på bedriva företag samt hantera all import korrekt, så om du tror du ska kunna tjäna pengar på det vid sidan av och göra saker lagligt kan nog glömma helt.
Citera
2017-03-28, 19:12
  #10
Medlem
Du skulle ju kunna dropshippa via aliexpress och använda Shopify som din butik online. Dock tar det ju lite tid innan traffiken kommer om du inte marknadsför dig på ett bra sätt.
Citera
2017-03-29, 22:01
  #11
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymtjej
Tjenare! Jag har suttit och googlat men hittar endast gamla trådar.

Jag vill öppna mitt eget klädföretag och börja tillverka mina egna kläder. Hur f*n ska man gå till väga? Har försökt googla om tex Alibaba men om det står det ju bara om en massa bedrägerier. Hade vart bra om man kunde få tag på en fabrik som kunde tillverka en mindre upplaga så man kan se lite hur det går.

Är det någon som har erfarenheter utav detta och kan komma med lite tips?
Tips är att kontakta andra som driver mindre klädmärken och helt enkelt fråga dem. Finns massor av mindre märken och det ända du riskerar är att få ett nej tack. Gjorde själv detta för ett par år sedan och fick då svar på frågor och kontaktuppgifter till fabriken de själva jobbade med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback