Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 21:23
  #1
Medlem
Läget är att min mor vidarebefordrar sina SMS till mig, antagligen via automatik. Misstänker att det är alla SMS, men det vet jag inte. Hon har en Androidlur.

Problemet är, att jag inte riktigt uppskattar detta, har ingen lust att veta när hon ska vara hos tandläkaren, eller att hon har beställt ett nytt abonnemang, grejen är att jag blir gladare ju mindre jag hör av människan.

Så min fråga är nu, hur fan har hon lyckats ställa till detta, med stor sannolikhet har hon antagligen inte laddat ner en app som gör detta, för det är hon för dum för. Så hon har nog lyckats fippla till detta med bara inställningarna i telefonen. Men vilka kan det vara, grejen är att jag måste försöka förklara så enkelt som möjligt för syrran som ska lösa detta, och den människan är ingen tekniker så att säga :-D
Citera
2017-03-27, 21:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Läget är att min mor vidarebefordrar sina SMS till mig, antagligen via automatik. Misstänker att det är alla SMS, men det vet jag inte. Hon har en Androidlur.

Problemet är, att jag inte riktigt uppskattar detta, har ingen lust att veta när hon ska vara hos tandläkaren, eller att hon har beställt ett nytt abonnemang, grejen är att jag blir gladare ju mindre jag hör av människan.

Så min fråga är nu, hur fan har hon lyckats ställa till detta, med stor sannolikhet har hon antagligen inte laddat ner en app som gör detta, för det är hon för dum för. Så hon har nog lyckats fippla till detta med bara inställningarna i telefonen. Men vilka kan det vara, grejen är att jag måste försöka förklara så enkelt som möjligt för syrran som ska lösa detta, och den människan är ingen tekniker så att säga :-D

Kommer meddelandena hon skickar också fram till de tilltänkta mottagarna?
Det hela låter jättemärkligt, och medan jag inte har någon egentlig aning är det närmaste jag kan tänka mig (men inte förklara hur det skulle fungera) att hon skulle ha ställt in ditt telefonnummer som meddelandecenter - men då inbillar jag mig att SMS enbart borde gå till dig och inte vidare till tilltänkta mottagare.

Edit: På min android heter inställningen jag tänkte på Servicecenter på svenska, under SMS -> Inställningar -> Textmeddelanden (SMS) -> Servicecenter.
Det är det enda jag kan tänka mig, men om du är inlagd där kan jag inte riktigt förstå hur hon kan skicka SMS till andra.

Edit 2: Eller vänta, menar du att du får hennes inkommande SMS skickat till din mobil? Om ja kan jag inte tänka mig något annat än en forwarding-app har installerats och ställts in för ditt mobilnummer. En snabb googling säger mig att det inte är standard-funktionalitet ens i någon brandad Android-version att auto-forwarda SMS.
__________________
Senast redigerad av Regentia 2017-03-27 kl. 21:54.
Citera
2017-03-27, 21:49
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Påminner mig om denna verkliga händelse.

Jag har en androidlur framför mig. I standard-SMS-appen kan jag inte hitta någonting annat än meddelandecentral bland de lättillgängliga inställningarna

Kan du inte hjälpa henne personligen annars?
Citera
2017-03-27, 22:17
  #4
Medlem
Pfaltzs avatar
Kolla Gruppkonversation i Meddelanden > Inställningar.
Citera
2017-03-27, 22:32
  #5
Medlem
Antagligen har antingen du eller hon skickat sms till flera mottagare samtidigt och sedan har hon fortsatt använda den konversationen när hon skickar sms till den andre. vilket betyder att du får ta del av dom SMSen
Citera
2017-03-27, 22:36
  #6
Medlem
Ja hur går det till.. Hon kan förstås vidarebefordra sina sms manuellt, men varför skulle hon skicka all sms-post till dig? Men det finns så många olika sorters människor, så det är ju inte så lätt att veta hur hon gör ..
Citera
2017-03-28, 18:52
  #7
Medlem
Det är de SMSen som hon får, som piper vidare till mig, om det är alla eller inte kan jag inte veta säkert utan att ha telefonen framför mig givetvis, vilket är omöjligt pga avståndet. Men jag misstänker det är alla. Gruppkonversationer är det inte, då ett SMS var från telia, och ett annat var från Folktandvården.

Orsaken är att hon inte kan med telefonen, så hon har lyckats klanta till det. Tror jag, fanskapet är ju riktigt sjuk i skallen, så kan ju vara för att jävlas med mig, vilket jag inte tror.

Men kan jag på min android (samsung S7) blocka bara hennes SMS, eller blockerar jag hennes samtal med???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback