Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-29, 18:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Är det bilar du tänker på?

Made in begreppet är tveeggat, Made in låglöneländer är accepterat p.g.a. priset. Men vem tycker Made in Bulagria eller Romänia är förtroendeingivande? Det är sådan länder som kommer att använda ett EU suffix.

Eftersom Rumänien och Bulgarien är med i EU så borde kvaliteten där följa EU-normen eller har jag fel?

Hur kontrollerar EU efterlevnaden?
Omutbara neutrala kontrollanter eller nationella/inhemska kontrollanter?

Brexit,regler om underskott och oförmågan att hålla en gemensam gräns för och låta migranter är söka asyl i första asylland att djurtransporter sköts lite olika trots ett gemensamt regelsystem för djurtransporter http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ha...ts-eu-s-regler
Snusrestriktioner men gårdsstöd för lågkvalitativ röktobak.
Averkningsförbud på skog i Sverige utan kompensation till den skogsägare som drabbas för att skydda arter som är vanliga här men ovanliga på andra håll i Europa istället för att kräva att andra länder i EU restaurerar sin miljö.

Det gör att jag tvivlar på EU i stort som någon garant för kvalitet.

Sedan finns det vissa länder inom EU som håller god kvalitet eller vissa företag och EU gynnas av det men det är inte EU som har den traditionen.

Men du och jag har olika syn på saken så jag läser dina fortsatta inlägg och antingen kommenterar jag inget mer eller också blir nästa och sista inlägg att jag erkänner att jag hade fel.

Annars är det väl risk för att vi upprepar oss och tröttar ut andra deltagare i tråden.
Citera
2017-03-29, 21:03
  #14
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Är det bilar du tänker på?

Made in begreppet är tveeggat, Made in låglöneländer är accepterat p.g.a. priset. Men vem tycker Made in Bulagria eller Romänia är förtroendeingivande? Det är sådan länder som kommer att använda ett EU suffix.

Ja, Rolls-Roye är det inget fel på.

Finns det produkter som märks med Made in EU idag? Handlar det enbart om exportvaror som går till länder utanför unionen?
Citera
2017-03-29, 21:59
  #15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Ja, Rolls-Roye är det inget fel på.

Finns det produkter som märks med Made in EU idag? Handlar det enbart om exportvaror som går till länder utanför unionen?

Rolls Royce är en fin bil, men den ägs trots allt av BMW idag.


Massor.
Du har garanterat redan ett par sådana produkter hemma, allt från verktyg, kläder till märkningen på din pizzakartong från din lokala pizzeria.
Citera
2017-03-29, 22:31
  #16
Medlem
Returpappers avatar
Om det finns någon som kallar produkten made in EU? Ingen jävla aning, jag har aldrig sett det!

TS har något att bevisa.
Citera
2017-03-29, 22:40
  #17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Eftersom Rumänien och Bulgarien är med i EU så borde kvaliteten där följa EU-normen eller har jag fel?


Det finns ingen särskild kvalitetsnorm i EU. Det finns en ISO standard 9001 men den är ingen tvingad att följa. Snarare är det ett försäljningsargument, eller inte?

Sveriges första ISO 9001 certifierade företag låg i Järfälla kommer inte i håg namnet. De tog över en del patent efter IBM som lade ner sin skrivartillverkning. De nya företaget gjorde certifieringsarbete men ganska snart efter det gick de i konkurs.

Billigt och sämre kan vara mer lönsamt än dyrt och bättre.
Citera
2017-03-30, 00:11
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det finns ingen särskild kvalitetsnorm i EU. Det finns en ISO standard 9001 men den är ingen tvingad att följa. Snarare är det ett försäljningsargument, eller inte?

Sveriges första ISO 9001 certifierade företag låg i Järfälla kommer inte i håg namnet. De tog över en del patent efter IBM som lade ner sin skrivartillverkning. De nya företaget gjorde certifieringsarbete men ganska snart efter det gick de i konkurs.

Billigt och sämre kan vara mer lönsamt än dyrt och bättre.

Varför ska jag behöva svara på samma fråga om och om igen?
- Läs tråden innantill så blir du klokare.

Detta skrev jag i ett tidigare inlägg: - EU är ju en kvalitetsstämpel på mer än ett vis.
Först och främst betyder "Made in EU" att produkten är tillverkad i EU.
Sen betyder "Made in EU" att produkten uppfyller vissa krav som ställs för att få ha den stämpeln, det kan handla om miljökrav eller att produkten uppfyller diverse säkerhetskrav.

Å andra sidan borgar EU för en annan trygghet, och det är när det gäller produkter som säljes inom EU.
Här ställer EU väldigt höga krav på miljö, hälsa och säkerhet, det kan handla om att vissa produkter inte får säljas inom EU för att de innehåller för hög andel ohälsosamma ämnen, eller att miljö och säkerhet inte uppfyller EU-kraven.
Det kan tex gälla allt från hälsoprodukter, livsmedel, bilar, elektronik osv.. - de här varorna måste först godkännas av EU för att överhuvudtaget få sälja de här produkterna inom EU.

Sammantaget är naturligtvis EU och Made in EU något som borgar för kvalitet, säkerhet, miljömedvetenhet och ger positiva signaler ut i världen.
EU och made in EU är något vi ska vara mycket stolta över

Alltså en jävla massa, på ren svenska.

Vill du konkreta svar så kan vi ta bilar tex.
Varför säljes exempelvis inte indiska Tata Nano i EU?
Svar: för att den inte får säljas här, den uppfyller inte kraven som krävs för att få säljas inom EU. Alla bilar som säljes inom EU måste uppfylla en jävla massa krav, allt från krockskydd, till avgasrening vilket i dagsläget är Euro 6, redan här är Tata Nano och många andra bilar diskvalificerade, dessutom ställs krav på vilket köldmedel det ska vara i AC:en, vilket brandskydd det måste vara i inredning och mycket mer.

Detta är bara en del av kvalitetsstämpeln som EU innebär, det är åt båda hållen, både en kvalitets och säkerhetsstämpel på de produkter som vi tillverkar inom EU, samt en kvalitets och säkerhetsstämpel för de produkter som säljes inom EU, så att varje EU-medborgare kan känna sig trygg med de produkter som saluförs inom EU.
Citera
2017-03-30, 07:31
  #19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför ska jag behöva svara på samma fråga om och om igen?
- Läs tråden innantill så blir du klokare.

Detta skrev jag i ett tidigare inlägg: - EU är ju en kvalitetsstämpel på mer än ett vis.
Först och främst betyder "Made in EU" att produkten är tillverkad i EU.
Sen betyder "Made in EU" att produkten uppfyller vissa krav som ställs för att få ha den stämpeln, det kan handla om miljökrav eller att produkten uppfyller diverse säkerhetskrav.

Å andra sidan borgar EU för en annan trygghet, och det är när det gäller produkter som säljes inom EU.
Här ställer EU väldigt höga krav på miljö, hälsa och säkerhet, det kan handla om att vissa produkter inte får säljas inom EU för att de innehåller för hög andel ohälsosamma ämnen, eller att miljö och säkerhet inte uppfyller EU-kraven.
Det kan tex gälla allt från hälsoprodukter, livsmedel, bilar, elektronik osv.. - de här varorna måste först godkännas av EU för att överhuvudtaget få sälja de här produkterna inom EU.

Sammantaget är naturligtvis EU och Made in EU något som borgar för kvalitet, säkerhet, miljömedvetenhet och ger positiva signaler ut i världen.
EU och made in EU är något vi ska vara mycket stolta över

Alltså en jävla massa, på ren svenska.

Vill du konkreta svar så kan vi ta bilar tex.
Varför säljes exempelvis inte indiska Tata Nano i EU?
Svar: för att den inte får säljas här, den uppfyller inte kraven som krävs för att få säljas inom EU. Alla bilar som säljes inom EU måste uppfylla en jävla massa krav, allt från krockskydd, till avgasrening vilket i dagsläget är Euro 6, redan här är Tata Nano och många andra bilar diskvalificerade, dessutom ställs krav på vilket köldmedel det ska vara i AC:en, vilket brandskydd det måste vara i inredning och mycket mer.

Detta är bara en del av kvalitetsstämpeln som EU innebär, det är åt båda hållen, både en kvalitets och säkerhetsstämpel på de produkter som vi tillverkar inom EU, samt en kvalitets och säkerhetsstämpel för de produkter som säljes inom EU, så att varje EU-medborgare kan känna sig trygg med de produkter som saluförs inom EU.


EU är ingen kvalitétsstämpel det är en jävla mess. EU har inget slaviskt regelverk alla gör som de vill utom i Sverige som skaffade sig en EU-ryggrad lång innan vi gick med.
Sammanslutning av allsköns divergerande kulturdrag och etniska egenheter. Öststats omodernt och primitivt, latinsk slapphet, grekisk lättja, fransk vi gör det på franskt vis.

Tyskarna skulle aldrig drömma om att byta ut sitt made in Germany mot EU. De skaffade sig tillgång till en stor marknad för sin egen industri och de sätter alltid Tyskland först.
Citera
2017-03-31, 16:32
  #20
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Rolls Royce är en fin bil, men den ägs trots allt av BMW idag.


Massor.
Du har garanterat redan ett par sådana produkter hemma, allt från verktyg, kläder till märkningen på din pizzakartong från din lokala pizzeria.

Ok, det har jag itne sett. Ska kolla efter det när jag är ute och handlar nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback