Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-28, 23:40
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
Poke53281: Får jag någon gång en sådan summa pengar ska jag absolut tänka på det! Det låter härligt.
Du kommer aldrig få det, du måste jobba ihop det själv.
Ursäkta min usla grammatik. Om jag någonsin kommer ha en sådan summa pengar i min ägo... osv. Passa på och vifta med trollspöet och gör mig helt frisk så jobbar jag gärna ihop det.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
TS problem är psykiskt.
Enbart?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
lider av astma och allergi, atypisk autism/asperger, tinnitus, förskjuten sömnrytm, generaliserat ångestsyndrom, dystymi, en analfistel m.m.
Speciellt GAD (generaliserat ångestsyndrom) triggas väldigt lätt igång av pågående astmabesvär pga. hur allvarligt det är. När man har så många sjukdomar och besvär samtidigt blir det ofta så.
Citera
2017-03-29, 00:18
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Kan man konsultera dig här på flashback om man behöver ett läkarutlåtande? Jag har inget behov nu just men det kanske blir aktuellt nån gång.
Ja med så tydliga symptom går det bra.
Citera
2017-03-29, 06:27
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
Tack för att du förstår och bryr dig.
I vårt trapphus finns det 6 lägenheter. I 4 av dessa bor det utländska familjer som ofta lagar stark mat, röker m.m. och dessa har inte ett dugg ont av det. 1 familj som är finsk/svensk (tror jag) bor på botten och jag tror inte de känner av detta eftersom rök ofta rör sig uppåt. Det kan hända att folk i de andra trapphusen och byggnaderna har problem men i så fall vet hyresvärden garanterat om det. Vi har en fastighetsskötare i detta området som är mycket noggrann och han har säkert fått rapportera om en hel del.

När min mamma hörde av sig till förvaltningschefen för vårt område förra året sa han "vi får så mycket klagomål av den här sorten hela tiden att vi knappt har tid att göra något". Så nog sjutton vet de att det är ett problem nästan överallt. Men de vet också att det är bostadsbrist och att de inte går back på att förlora en hyresgäst, därför har de råd att strunta i oss. Tror det står över 60 personer i kö som minimum på alla deras lägenheter just nu.


De gånger det är som värst känns det som att man bara vill ha ett rökfritt boende och fly dit för gott. När jag är klar och kan tänka logiskt vet jag ju att det är här jag trivs så länge det inte är några problem. Så jag antar att lagad ventilation / mer tätad dörr och fönster, eller bostadsanpassning skulle vara bäst.

Mediciner har jag nog så jag klarar mig. Dock har jag aldrig behövt ta så mycket medicin dessa årstider. Det har alltid varit pollentiden som är värst. Så det kan ju hända att jag måste skaffa mycket mer allergimedicin och ångestdämpande framöver än jag behövt tidigare.

När det gäller ventilationen så är jag förvirrad över hur det är planerat. Jag har läst om under- och övertryck på diverse byggsidor utan att riktigt förstå.

I vår lägenhet finns det 2 små tilluftsventiler/remsor eller vad man ska kalla dem, som båda sitter på samma sida av huset, österut, 1 i sovrummet och 1 i vardagsrummet. Båda dessa måste alltid vara stängda eftersom det är på den sidan det kommer mest rök. Förr kunde vi ha den i sovrummet öppen. Sedan finns det 2 runda ventiler som jag tror "drar ut" luften till fläktarna på husets tak. 1 i badrummet (ligger intill sovrummet) och 1 i grovköket (ligger vägg i vägg med badrummet men på kökssidan, väster). Har också en köksfläkt över spisen som jag antar också drar ut luft upp mot taket. Sedan finns en 2 runda ventiler till, en i hallen och en i förrådet innanför sovrummet. Dock fick vi in mycket rök genom dessa tidigare, trots att det påstås att de enbart är kopplade till varandra, men vi tvingades plugga igen dem själva.

Nu är situationen så med trycket att ytterdörren, trots att den har dubbla lister runt om och är till synes tätad ganska mycket, har mycket luft som drar in från trapphuset. Man sätter handen intill och känner hur det drar. Vi har en brevlåda i dörren också vilket jag nog önskar vi kunde haft en hängande på utsidan istället. Får jag bostadsanpassning lär jag nog ansöka om att få en helt ny dörr.

Sedan drar det väldigt mycket från fönstret i sovrummet, det stora som inte är tätat pga. att det inte går att öppna. Listerna under fönstret är gamla och söndriga så vi kommer be fastighetsskötaren att helt enkelt täta runt hela detta fönstret med silikon framöver. Ett byte av fönster kommer de inte göra då de skulle behöva byta allt runtom och jag tror de har renoveringsplaner 10 år framåt sisådär. Inget de säger rakt ut men som fastighetsskötaren antydde en gång.

Det drar också litegrann från balkongdörren i vardagsrummet (också öster) som också har gamla slitna lister.

Så min förvirring gäller varför det drar in så mycket luft i lägenheten från alla håll. När den var ny en gång i tiden måste ju alla fönster och dörrar ha varit täta. Vi kan till och med få in röklukt i badrummet från ventilen som jag tror ska dra ut luften. Betyder det att det är för mycket övertryck i trapphuset? För någon tryckförändring i lägenheten kan vi ju inte göra. Öppnar vi ventilerna får vi in ännu mer rök. Ska man be dem att fixa ventilationen i trapphuset så det drar ut mer luft? Skulle indraget igenom ytterdörren sluta då?

Det ska dras in luft i lägenheten, det är en förutsättning för att gammal luft ska kunna sugas ut. Tätar du fönsterna så drar det in genom dörren. Tätar du dörren så drar det in via golvet. Man tätar inte bort friskluftsintagen i ett hus som har mekanisk frånluft eller självdrag. Har fastighetsfolket varit där och mätt frånluftmängden så är det med största sannolikhet inte där problemet ligger, utan att friskluften tar sig in via trapphuset istället för ventiler i vägg/fönster. Det bör sitta spaltventiler i fönsterna i samtliga vistelserum om ingen annan typ av friskluftsintag finns.

Täta runt fönstret med silikon kan du glömma att de kommer att göra.
Citera
2017-03-29, 08:55
  #28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
Hej,
Jag är i 30-års åldern, lider av astma och allergi, atypisk autism/asperger, tinnitus, förskjuten sömnrytm, generaliserat ångestsyndrom, dystymi, en analfistel m.m. Jag bor i en hyresrätt i ett flerfamiljshus sedan många år tillbaka, nästan hela mitt liv. Bor tillsammans med min mamma då vi endast har varandra som stöd och vi båda är mycket sjuka.

Så just nu är min vardag att leva i ständig ångest och få panikattacker varje dag. Astmaanfall nästan varje dag. Här även på senare tiden börjat få självmordstankar. Jag känner mig som en slav till grannarna och de inkräktar i vårt hem, vår fristad, flera gånger om dagen. Trots detta är jag inget värd i samhällets ögon. Ingenting. Alla mina rop på hjälp besvaras med att jag spottas i ansiktet och trampas på. Min stackars mamma som jag älskar av hela mitt hjärta lider fruktansvärt mycket av att se mig gå under, och då har jag ändå inte nämnt de besvär hon har med sina egna sjukdomar.

Atypisk autism bör gå under LSS, vilket - åtminstone i teorin - bör kunna berättiga dig till en plats på ett LSS-boende. Om du har en socialpsykiatrihandläggare, så bör du även via denne kunna ansöka om ett särskilt boende (t. ex. gruppbostad) för personer med psykisk ohälsa; det kan krävas ganska mycket för att få en sådan plats (bland annat att du provar alla andra insatser som socialtjänsten/kommunen har att erbjuda först, exempelvis boendestöd), men det är värt att ta upp i diskussion ändå.

Om man lägger alla andra problem, som du har, åt sidan, så är min personliga åsikt att det inte är hälsosamt att vara i 30-årsåldern och bo hos sin mamma - även om du upplever att ''[...]vi endast har varandra som stöd.'' Därför anser jag att du bör utforska vilka möjligheter du, med dina diagnoser som utgångspunkt, har att få någon annan form av bostad.
Citera
2017-03-30, 06:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det ska dras in luft i lägenheten, det är en förutsättning för att gammal luft ska kunna sugas ut. Tätar du fönsterna så drar det in genom dörren. Tätar du dörren så drar det in via golvet. Man tätar inte bort friskluftsintagen i ett hus som har mekanisk frånluft eller självdrag. Har fastighetsfolket varit där och mätt frånluftmängden så är det med största sannolikhet inte där problemet ligger, utan att friskluften tar sig in via trapphuset istället för ventiler i vägg/fönster. Det bör sitta spaltventiler i fönsterna i samtliga vistelserum om ingen annan typ av friskluftsintag finns.

Täta runt fönstret med silikon kan du glömma att de kommer att göra.
Det finns en spaltventil i sovrummet och en i vardagsrummet, båda är på östersidan. Det finns inga på västersidan. Problemet är att det finns ingenstans man kan sätta en spaltventil där de inte skulle dra in rök. Balkongen är full av rök varje kväll så att öppna den spaltventilen kommer inte på fråga. I sovrummet drar det in titt som tätt.

Hela östersidan, 1 rum och kök ligger ovanpå en grannes uteplats där det röks och grillas titt som tätt också. Förutom det så röker en annan granne på den sidan på sin franska balkong alldeles bredvid. Så det finns inget säkert ställe att få in friskluft.

Läste någon ventilationsguide häromdagen och där stod det att friskluftsventiler inte bör sitta där det finns "trafik, avgaser m.m." och jag skulle klassa cigarettrök som värre än de flesta avgaser.

Tror att vi hade mindre undertryck förr pga. att vi inte hade fått nya lister i fönstren på östersidan då. Plus att hålen i golvet, sprickorna i taket och fönstren på västersidan inte heller var tätade. Men då hade vi ju också grannar som inte rökte stup i kvarten, och absolut inte med såna här starka cigaretter. Att vi fick västersidan tätad var pga. att vi fick in så mycket kyla på vintrarna att elementen inte räckte till för att värma upp rummen.

Det måste väl ändå finnas någon balans där alla fönster och ytterdörren kan vara täta och vi ändå inte behöver få in dålig luft? De kanske höjt utsuget med åren pga. att fönstren blivit mindre täta i alla lägenheter, och om det sänks blir det lite bättre? Eller behövs det att det blir undertryck i trapphuset? Eller måste det vara övertryck där pga. brandsäkerhet och sånt? Vi får höra oss för om allt detta snart.

Och jag tror visst att vi kommer få sovrumsfönstret tätat med silikon, därför att det inte går att laga utan att byta både fönster och allt som sitter runt om. (Både träet i botten på fönstret och i själva ramen under är ruttet och skulle brytas loss om fönstret öppnades) Det skulle inte hyresvärden vilja kosta på ett hus som ska renoveras i framtiden, det antydde fastighetsskötaren också. Att vi inte gjorde det då var för att vi inte hade en aning om undertryck och att det skulle dra in så mycket rök fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Atypisk autism bör gå under LSS, vilket - åtminstone i teorin - bör kunna berättiga dig till en plats på ett LSS-boende. Om du har en socialpsykiatrihandläggare, så bör du även via denne kunna ansöka om ett särskilt boende (t. ex. gruppbostad) för personer med psykisk ohälsa; det kan krävas ganska mycket för att få en sådan plats (bland annat att du provar alla andra insatser som socialtjänsten/kommunen har att erbjuda först, exempelvis boendestöd), men det är värt att ta upp i diskussion ändå.
Tack för att du bryr dig! Du har helt rätt att jag borde ha rätt till serviceboende/gruppbostad om jag ville. Med betoning på borde. Som du säger krävs mycket och jag vet efter alla kontakter med myndigheter sen jag fick min huvuddiagnos att de gör allt de kan för att slippa en. Detta skulle jag kämpa för ständigt om jag var helt ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Om man lägger alla andra problem, som du har, åt sidan, så är min personliga åsikt att det inte är hälsosamt att vara i 30-årsåldern och bo hos sin mamma - även om du upplever att ''[...]vi endast har varandra som stöd.'' Därför anser jag att du bör utforska vilka möjligheter du, med dina diagnoser som utgångspunkt, har att få någon annan form av bostad.
Jag förstår att man tänker så om man inte har levt de liv vi har. Vi ser det inte som att jag bor hos henne, det är vårt hem tillsammans, det är inte konstigare än så. När min pappa gick bort hastigt 2003 kände jag ett stort ansvar att ta hand om mamma. Jag blev fullt inställd på att ta körkort, det gjorde jag. Jag ärvde en del pengar efter pappa som gick till detta och att skaffa oss en bil. Jag var sedan fullt inställd på att skaffa ett bra jobb. Slår vad om att anledningen till att alla jobbintervjuer slutade med att de aldrig kontaktade mig igen var att de kunde se vad jag inte såg: Mina sociala handikapp. Minns en intervju där chefen på företaget sa: "Jag tycker du verkar vara en mycket stressad person." Jag satt som ett frågetecken och tyckte jag var lugn, men sanningen är att jag tål ingen stress alls och det syntes tydligen.

Provade också en del studier med mål att få en utbildning eller ett jobb. Det var där det började gå utför, jag blev utbränd som ingenting av både jobbsökande och studier och ingen förstod varför, förutom att jag inte kunde vistas på så många platser pga. astma och allergi. (Jag hade en praktikplats på en fritidsgård 2002-2005 men bara på halvtid, klarade aldrig att jobba heltid utan att bli totalt utbränd. Som barn under skoltiden blev jag ofta både sjuk pga. astma och allergi och blev utbränd och missade mycket, ingen förstod helt varför då heller.) Jag fick mer sjukdomar med tiden, både fysiska och psykiska. Har inte ens listat alla här och jag saknar diagnos för vissa. Har helt enkelt inte funnits tid och ork att ta tag i allt. Träffade i alla fall en läkare 2008 som sa rakt ut att han misstänkte Aspergers syndrom. Jag gjorde en utredning och de hade svårt att bestämma sig mellan atypisk autism och Asperger, de är tydligen nästan samma diagnos. när jag började läsa på om detta förstod jag direkt och kunde förklara nästan vartenda problem jag hade haft i livet. Min utbrändhet berodde på att det krävs en enorm mängd energi för mig att klara av vanliga sociala situationer och sådant som gör andra psykiskt trötta får mig att kollapsa nästan direkt. Hur som helst hade vi bilen tills 2015 då den var skrotfärdig och vi inte hade råd att ha den kvar heller. Det kändes och känns som en stor frihetsberövning för oss båda.

Det är klart att alla människor behöver ensamtid också och det kan man ju ha ändå, (bilen hjälpte till!) men jag vet att vi båda skulle få mycket, mycket värre depressioner om vi bodde separat. Jag är den enda personen i hennes liv som verkligen betyder något, och det är ömsesidigt. Hon blev av med sitt livs kärlek och jag min pappa, vi har bara varandra kvar. Vi har hållt varandra vid liv sedan dess. Vi är bästa vänner och trivs här så länge det är tryggt. Innan de nya problemen uppkom har det inte varit några konstigheter. Hon brukar säga såhär: "Alla har ont av det utom vi." Så vi är som vilka som helst bara att vi inte ser det som ett tvång att alla måste vara helt självständiga.
Citera
2017-03-30, 07:24
  #30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
Det finns en spaltventil i sovrummet och en i vardagsrummet, båda är på östersidan. Det finns inga på västersidan. Problemet är att det finns ingenstans man kan sätta en spaltventil där de inte skulle dra in rök. Balkongen är full av rök varje kväll så att öppna den spaltventilen kommer inte på fråga. I sovrummet drar det in titt som tätt.

Hela östersidan, 1 rum och kök ligger ovanpå en grannes uteplats där det röks och grillas titt som tätt också. Förutom det så röker en annan granne på den sidan på sin franska balkong alldeles bredvid. Så det finns inget säkert ställe att få in friskluft.

Läste någon ventilationsguide häromdagen och där stod det att friskluftsventiler inte bör sitta där det finns "trafik, avgaser m.m." och jag skulle klassa cigarettrök som värre än de flesta avgaser.

Tror att vi hade mindre undertryck förr pga. att vi inte hade fått nya lister i fönstren på östersidan då. Plus att hålen i golvet, sprickorna i taket och fönstren på västersidan inte heller var tätade. Men då hade vi ju också grannar som inte rökte stup i kvarten, och absolut inte med såna här starka cigaretter. Att vi fick västersidan tätad var pga. att vi fick in så mycket kyla på vintrarna att elementen inte räckte till för att värma upp rummen.

Det måste väl ändå finnas någon balans där alla fönster och ytterdörren kan vara täta och vi ändå inte behöver få in dålig luft? De kanske höjt utsuget med åren pga. att fönstren blivit mindre täta i alla lägenheter, och om det sänks blir det lite bättre? Eller behövs det att det blir undertryck i trapphuset? Eller måste det vara övertryck där pga. brandsäkerhet och sånt? Vi får höra oss för om allt detta snart.

Det går inte att få balans i ett frånluftssystem. Det bildas per automatik ett undertryck vilket leder till kontrollerat (med ventiler) eller okontrollerat (utan ventiler) drag. Drar du ut 20 liter i sekunden ur lägenheten kommer du att dra in något under 20 l/s med uteluft.

Man ska placera friskluftsventiler så att de drar in så lite förorenad luft som möjligt, men det är fortfarande en fråga om vad som är tekniskt möjligt. Om man kan undvika det så sätter man inte ventilerna på en vägg som vätter ut mot en trafikerad gata eller mot ett industriområde, men det är under förutsättningen att det går att göra en annan placering. Du kan inte hävda att cigarettrök från grannens balkong är skäl nog att inte ha friskluftsventiler där.

Att flytta är det enda alternativ du har. Man får röka på sin balkong och man får röka på sin uteplats. Hyresvärden verkar göra vad som är försvarbart. Du ska inte bo i flerfamiljshus. Börja spara, köp en bostad långt bort från folk.
Citera
2017-03-30, 07:49
  #31
Medlem
Rekommenderar att du och din mamma flyttar till Norrland eller iaf norrut. Luften är mycket bättre med mindre föroreningar och lugnare tempo som passar er. Fundera annars på en bra luftrenare. Dessa 2000 kronorna är värt för er även om det är havregrynsgröt i en månad.
Citera
2017-03-31, 00:27
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det går inte att få balans i ett frånluftssystem. Det bildas per automatik ett undertryck vilket leder till kontrollerat (med ventiler) eller okontrollerat (utan ventiler) drag. Drar du ut 20 liter i sekunden ur lägenheten kommer du att dra in något under 20 l/s med uteluft.
Då måste det ju vara så att frånluftssystemet drar ut för mycket och kan justeras ner. Jag vet att de justerade det någon gång för några år sedan och tror de höjde det då. Men det var när alla fönstren tog in luft i varenda litet hörn.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Man ska placera friskluftsventiler så att de drar in så lite förorenad luft som möjligt, men det är fortfarande en fråga om vad som är tekniskt möjligt. Om man kan undvika det så sätter man inte ventilerna på en vägg som vätter ut mot en trafikerad gata eller mot ett industriområde, men det är under förutsättningen att det går att göra en annan placering. Du kan inte hävda att cigarettrök från grannens balkong är skäl nog att inte ha friskluftsventiler där.
Som tur är kommer inte mycket in genom just ventilerna vid balkongen, det är genom balkongdörren det kommer in i det rummet. Sovrummet är värst. Mycket illa.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Att flytta är det enda alternativ du har. Man får röka på sin balkong och man får röka på sin uteplats. Hyresvärden verkar göra vad som är försvarbart. Du ska inte bo i flerfamiljshus. Börja spara, köp en bostad långt bort från folk.
Jag vet att allting pekar mot det och det hade varit obeskrivligt underbart. Tyvärr är det nästan omöjligt i vår situation. Och att spara går inte eftersom vår ekonomi tillsammans bara räcker till hyra/räkningar och mat. Sedan min mamma blev ålderspensionär får hon flera tusen mindre varje månad. Den enda möjligheten för oss att få ett eget hus är att vinna på lotto. Vi kommer försöka men det är ju inget att hoppas på precis.

Man tycker inte det är mycket begärt efter 40 och 32 år som hyresgäster att få den hjälp man behöver för att eliminera ett hälsofarligt problem när det uppstår. Ändå låtsas de som att det inte finns. Det är bara ren diskriminering. Förr fick man alltid hjälp direkt, vad det än gällde. Men då var det väl ingen bostadsbrist. Nu utnyttjas det för att tjäna pengar och spara alla "onödiga" utgifter.

Och vet du, nu har det till och med hur sjukt det än låter börjat lukta bajs i lägenheten också. Det luktar mest i sovrummet av någon anledning, annars hade jag trott att avloppet drog in luft. Det har jag dock inte ont av i jämförelse. Får inte astma eller allergi av det. Tänk vad sjukt det är att man trivs att sova i bajslukt bara för att man jämför med rök som gör en sjuk. För ett par år sedan hade detta scenariot varit helt otänkbart för mig. Men det kan hända att kommunen kan göra en inspektion igen och faktiskt kunna känna hur illa här luktar nu. Även om de inte kommer vid tiderna det röks mest så kan de kanske konstatera att vi har ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Rekommenderar att du och din mamma flyttar till Norrland eller iaf norrut. Luften är mycket bättre med mindre föroreningar och lugnare tempo som passar er. Fundera annars på en bra luftrenare. Dessa 2000 kronorna är värt för er även om det är havregrynsgröt i en månad.
Jag kan tänka mig att luften är bättre där uppe. Men långflytt är lättare sagt än gjort när man är så pass sjuk att man knappt orkar upp de flesta dagar. Och vi har ju knappt råd att ens bo där vi bor. Vi får se hur det går men vi kommer absolut skaffa en luftrenare och prova det.


Kanske lite off-topic men ändå inte: Jag tycker faktiskt det är väldigt konstigt när 10% av befolkningen har astma och allergi att inte i alla fall 5% av alla hyreshus i landet är rökfria. Det har ju gjorts så mycket för rökfritt på arbetsplatser, rökfria restauranger osv. Att inte vem som helst har rätt till samma trygghet i bostaden får Sverige i stort att fortfarande verka omodernt.
__________________
Senast redigerad av Anonymous1984 2017-03-31 kl. 00:30.
Citera
2017-03-31, 01:28
  #33
Medlem
cineramas avatar
Jag hade samma problem med rökande grannar från helvetet och vi flyttade till slut, efter att ha försökt fråga grannarna om att kanske ha rökfria timmar (jo de rökte faktiskt dygnet alla timmar!) där vi kanske kan få lite respit.

Nej.

Nu bor vi i en lägenhet i lite bättre område. Det röks här också men balkongen är av typen fristående så luften kapslas inte in på det sättet längre plus att grannen under inte röker - plus på kanten. Dock kan vi inte alltid nyttja balkongen, men det är som sagt lite bättre än innan. Och allmänna trivseln är bättre här med.

Men nu över till dig.

Pga undertrycket så måste du få in luft någonstans.

Öppna alla fönster en efter en och sniffa, vilken är den som är "lindrigast"? Ha just det fönstret öppet liberalt och täpp till resten. (stäng fönster, täppa till inuftsventiler). Då dras luften in den vägen.
Har fönstret ingen "lås" där man kan låsa den i en ständig springa kan man be om att få en installerat eller gör det själv de kostar inte mycket de där grejerna.

Vi gjorde det i badrummet här då jag tycker att luften där är för dålig så jag bad om spärr där o har fönstret alltid 1-2 mm öppet. Har också täppt till ventilen i badrummet då lukt från grannen kommer upp genom denna (luktar bajs när hon skitit luktar mat, etc) så allt kommer ut via kökets ventil och det är friskt och bra nu. (har inte mekanisk utluft så det är självdrag så det går lite hur som helst)

Men åter till dig, om alla fönster är hemska och inte tolerbara så är enda rådet att flytta för det går faktiskt inte råda bot på det då all "in-luft" är dåligt så att säga. Täppa på allt går inte i synnerhet då ni har mekanisk utsug, då dyker det upp ny skitluft någonannanstansifrån.

Ni har ju hyresrätt förstahand? Då kan ni nog se till att byta lägenhet. Fråga om det är ok där.

För oss känsliga är det ju bästa att bo i eget hus långt från grannar men det är inte alltid det går.
Lycka till.

Och nästa gång du trycker på om det här säg att ni inte har problem med luften inomhus utan snarare att ni har problem med att ni inte har friskluft som är ren så att säga. För det är där problemet ligger. Problemen med inomhus-från trapphuset etc kommer ju för att man försöker täppa bort friskluften.
Citera
2017-03-31, 02:44
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous1984
Och jag tror visst att vi kommer få sovrumsfönstret tätat med silikon, därför att det inte går att laga utan att byta både fönster och allt som sitter runt om. (Både träet i botten på fönstret och i själva ramen under är ruttet och skulle brytas loss om fönstret öppnades)


Vad är det för usel Hyresvärd du har egentligen ?
Att täta ett fönster som är ruttet med silikon är i princip det sämsta man kan göra.
Silikon använder man i badrum och kök, där det ska hindra fukt från att ta sig in i exempelvis trä.
Att fönstret är ruttet är för att det är fuktigt/ har varit fuktigt, att stänga in fukten i fönstret med silikon kommer snabba på processen och det garanterar att fönstret inte kommer att hålla.
Dessutom , är det något som trivs med fukt så är det mögel, det lär Inte vara nyttigt för varken dig eller din mamma, eller någon av de andra som bor i huset. Glöm cigarett-rök och astma, är det något som bränner dig på allvar så är det mögelsporer, oavsett du har astma eller inte.

Däremot skulle jag råda dig att som så många andra sagt.Flytta.
Västernorrland - Höga Kusten - Mäklarna där praktiskt taget kastar husen på dig för knappt några pengar alls.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av Throwaway1912 2017-03-31 kl. 02:48.
Citera
2017-03-31, 03:55
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Har också täppt till ventilen i badrummet då lukt från grannen kommer upp genom denna (luktar bajs när hon skitit luktar mat, etc) så allt kommer ut via kökets ventil och det är friskt och bra nu. (har inte mekanisk utluft så det är självdrag så det går lite hur som helst)
Jag undrar om vi inte skulle få problem med fukt i taket om vi täppte igen vår utsugsventil i badrummet. Säger inte att det var det du syftade på men en idé som dök upp. Vi har ju 3 utsug. Spisfläkten, ventil i grovköket (rummet bredvid köket vägg i vägg med badrummet) och ventil i badrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Ni har ju hyresrätt förstahand? Då kan ni nog se till att byta lägenhet. Fråga om det är ok där.

För oss känsliga är det ju bästa att bo i eget hus långt från grannar men det är inte alltid det går.
Lycka till.
Fortsätter det såhär utan förbättring får vi höra oss för. Det kanske finns något område i stan som fortfarande är ordning på, som det var förr. Och ja, min livslånga dröm kommer alltid vara att ha ett eget hus men det är näst intill omöjligt. Men drömma får man. Nedtryckt i skorna av grannar och samhälle kan man bli men mina drömmar kommer de aldrig ta ifrån mig.

Tack för alla tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Vad är det för usel Hyresvärd du har egentligen ?
Att täta ett fönster som är ruttet med silikon är i princip det sämsta man kan göra.
Silikon använder man i badrum och kök, där det ska hindra fukt från att ta sig in i exempelvis trä.
Att fönstret är ruttet är för att det är fuktigt/ har varit fuktigt, att stänga in fukten i fönstret med silikon kommer snabba på processen och det garanterar att fönstret inte kommer att hålla.
Dessutom , är det något som trivs med fukt så är det mögel, det lär Inte vara nyttigt för varken dig eller din mamma, eller någon av de andra som bor i huset. Glöm cigarett-rök och astma, är det något som bränner dig på allvar så är det mögelsporer, oavsett du har astma eller inte.

Däremot skulle jag råda dig att som så många andra sagt.Flytta.
Västernorrland - Höga Kusten - Mäklarna där praktiskt taget kastar husen på dig för knappt några pengar alls.

Lycka till.
Tack för dessa tips också. Du har helt rätt, om det blir mögel blir det extra astma och allergibesvär. Finns det någon tätningsmassa man kan skaffa själv som inte är farligt att använda på trä? Gärna något som verkligen tätar helt bom-tätt. Ifall hyresvärden vägrar så vill vi kunna göra något själva för att försöka.

En del hus där på Höga Kusten verkar mycket fina. Och "billiga" men tyvärr inte billiga för oss.
Citera
2017-03-31, 04:07
  #36
Medlem
alirahimis avatar
Kan du inte lämna din mamma och bo i ett gruppboende?

och vad ska du göra om din mamma blir gammal och dör, klarar du dig själv då?
bättre att komma igång och bli självständig tidigare i livet hellre än när man är 40 eller nånting
kan vara svårt då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback