Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 18:03
  #1
Medlem
Nu blir det här främst en tråd för skeptiker, men troende är givetvis välkomna att delta i konversationen de med.

Jag har en väldigt dubbel inställning till medier, men ser gärna "det okända" och liknande. Jag tror inte ett skvatt på deras förmågor, men jag är fascinerad över hur de kan blåsa folk, läsa av en situation, vilka människokännare de är, och hur duktiga de verkar vara på psykologi. Jag hade INTE kunnat göra det de gör, åtminstone inte utan att med minspel el. dyl. avslöja mig.

Men nu gäller inte min tråd vad jag tror, utan om vad medierna själva tror. Är de medvetna om att de blåser folk, eller är de så insyltade i sin egen grej att de även blåst sig själva? Tror mediet sig själv ha mediala förmågor?
Citera
2017-03-27, 18:11
  #2
Medlem
Frawjons avatar
De flesta vet nog med sig att de bluffar. Jag minns en film som jag såg för några år sedan med en medicinman från Afrika. Det kändes rätt uppenbart att han inte trodde på sina häxkonster.
Citera
2017-03-27, 18:47
  #3
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Om de inte har så pass grova vanföreställningar att de själva tror att de talar med döda så är det naturligtvis bluff. De vet allihopa(med få undantag) att allt är rent dravel, naturligtvis.

Ju mer övertygande de lyckas vara, desto mer pengar tjänar de.
Citera
2017-03-27, 18:52
  #4
Medlem
Sittkissares avatar
Klart de själva vet att det är rent jävla bullshit de håller på med. Men så länge stackare betalar dessa, så kommer de finnas kvar. De gissar hej vilt och kör med grejer som kan stämma in på många. "Det var nån som var dig nära", nähä? Varför skulle man annars anlita dig? "Den säger att du inte ska vara ledsen och att den har det bra nu", "ni har många bra minnen tillsammans", "personen dog oväntat" osv osv.

Bara för en vecka eller två sen så hade en nära bekants företag anlitat ett medium och tydligen stämde inte ett skit in på någonting. Men betalt fick personen ändå, såklart!
Citera
2017-03-27, 20:17
  #5
Medlem
-vaas-s avatar
Bara lär dig skiten och se vad det är, det är inte seriöst eller läskigt någonstans.

Om man ska ta en typ mer vettig förklaring än ghostbusters med andar och tant agda med smycken av guld som läser din framtid i sin kristallkula har folk tre lager av medvetandet;

Det medvetna, det undermedvetna; och det "supra conscioussness mind" som är ett slags medvetande som hör till universum där det finns allt möjligt - från tidigare liv och massa obundna medvetanden som inte var inkarnerade.

Där det går typ sammanföra de här tre medvetandena i ett och då kan man läsa energi och allt det här, medialt kanalisera andra medvetanden än sitt eget och sånt, men det var typ lika seriöst alltihop som ett south park avsnitt.

Det blir satir och ironi allt på den där nivån för de är typ redan döda så de har inget att ta på allvar, så det är typ inte som att om någon skulle medialt kontakta en död person på allvar de skulle få något seriöst ur det för det skulle bara trolla dem och hitta på massa skit.

Som alla religioner är saker som medvetanden som trollat levande människor kommit på, allt spiritualistiskt som är på riktigt är fullt av en slags extremt hög sarkastisk/ironisk nedlåtande humor.
Citera
2017-03-27, 21:18
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
En del journalister är säkert så pass hjärntvättade att dom tror på sin egen propaganda.
Citera
2017-03-29, 18:59
  #7
Medlem
proconsuls avatar
Ja för det är naturligtvis HELT HELT omöjligt att de verkligen kommunicerar med andar.
För jag har aldrig sett nån så därför finns de inte. Universum måste hålla sig inom de ramar jag sätter upp annars är det ljug.
Citera
2017-03-29, 19:03
  #8
Medlem
Nej en hel del tror faktiskt på allvar att just de har särskilda förmågor och känningar.

Personlighetsstörningar är nog riktigt vanligt.
Citera
2017-03-29, 20:41
  #9
Medlem
SnakePlissskens avatar
Antagligen blandat - allt från sådana som ser en karriärmöjlighet (som t.ex. han från Let's dance som blev medial helt plötsligt) till folk som faktiskt tror de har paranormala förmågor och extra känslighet eller vad de svamlar om. Det är ju bara att titta runt här i forat hur många det är som faktiskt verkar tro sig ha kontakt med allt från aliens till andar och demoner - nog finns det en och annan särling allt...
Citera
2017-03-29, 20:52
  #10
Medlem
Medium heter det väl medier är väl mera nyheter.

Självklart tror de flesta medium på sin förmåga och det handlar om att utveckla sin intuitiva sida och röra sig bortom det rent fysiska. Det tar dock rätt så mycket träning att hålla sig på den nivån och många tappar också sin förmåga med tiden om man inte tar hand om sin medialitet på rätt sätt.

Egentligen är det inte alls något märkvärdigt utan vi alla använder ju oss av medialitet till viss del i vårt dagliga liv där vi uppfattar saker och ting intuitivt. Skillnaden är bara hur pass duktiga vi är att fokusera och snappa upp rätt saker.
Citera
2017-03-29, 21:00
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Medium heter det väl medier är väl mera nyheter.

Självklart tror de flesta medium på sin förmåga och det handlar om att utveckla sin intuitiva sida och röra sig bortom det rent fysiska. Det tar dock rätt så mycket träning att hålla sig på den nivån och många tappar också sin förmåga med tiden om man inte tar hand om sin medialitet på rätt sätt.

Egentligen är det inte alls något märkvärdigt utan vi alla använder ju oss av medialitet till viss del i vårt dagliga liv där vi uppfattar saker och ting intuitivt. Skillnaden är bara hur pass duktiga vi är att fokusera och snappa upp rätt saker.
Citerar allt, tycker nämligen att det låter som om inte du heller tror att det handlar om något övernaturligt.
Citera
2017-03-29, 21:02
  #12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Medium heter det väl medier är väl mera nyheter.

Självklart tror de flesta medium på sin förmåga och det handlar om att utveckla sin intuitiva sida och röra sig bortom det rent fysiska. Det tar dock rätt så mycket träning att hålla sig på den nivån och många tappar också sin förmåga med tiden om man inte tar hand om sin medialitet på rätt sätt.

Egentligen är det inte alls något märkvärdigt utan vi alla använder ju oss av medialitet till viss del i vårt dagliga liv där vi uppfattar saker och ting intuitivt. Skillnaden är bara hur pass duktiga vi är att fokusera och snappa upp rätt saker.

För Dermot räckte det med att sova över en natt på ett slott ungefär samtidigt som han blev petad från Let's Dance - tänk vilken tur!!!

Efter en natt på Bogesunds slott hittade Dermot Clemenger sina mediala krafter.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle22122205.ab

Tror du att han också tror på sina "mediala förmågor"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback