Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 07:40
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tja har en kamera som kan ta bilder 3mp, 5mp, 8mp, 10mp och 12mp, kameran såldes som 12mp äkta pixlar.
Jag misstänker starkt att kameran i själva verket bara är 5mp och sen interpoleras bilden för att uppnå högre mp, det är en kineskamera så dokumentationen är skräp så jag undrar är om det går att mäta från fotografier var gränsen för äkta pixlar och interpolerade pixlar går?

/Arne.Anka
Citera
2017-03-27, 10:14
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tja har en kamera som kan ta bilder 3mp, 5mp, 8mp, 10mp och 12mp, kameran såldes som 12mp äkta pixlar.
Jag misstänker starkt att kameran i själva verket bara är 5mp och sen interpoleras bilden för att uppnå högre mp, det är en kineskamera så dokumentationen är skräp så jag undrar är om det går att mäta från fotografier var gränsen för äkta pixlar och interpolerade pixlar går?

/Arne.Anka

Egentligen Inte med mindre än att du har tillgång till optiska referensbilder på mikrometernivå, tillgång till optiska testriggar och möjlighet att ta bort optiken ur ekvationen.
Citera
2017-03-27, 12:50
  #3
Medlem
Man kan försöka att testa de vanliga interpoleringarna och se om de ger samma värde för din bild i teorin som i verkligheten. Men om det är en udda interpolering blir det omöjligt.
Citera
2020-10-28, 09:31
  #4
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tja har en kamera som kan ta bilder 3mp, 5mp, 8mp, 10mp och 12mp, kameran såldes som 12mp äkta pixlar.
Jag misstänker starkt att kameran i själva verket bara är 5mp och sen interpoleras bilden för att uppnå högre mp, det är en kineskamera så dokumentationen är skräp så jag undrar är om det går att mäta från fotografier var gränsen för äkta pixlar och interpolerade pixlar går?

/Arne.Anka
Vad säger bildens meta-data?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback