Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 20:11
  #1
Medlem
KnaazMannens avatar
Hej. Jag undrar varför man inte får diskutera alkohol någonstans? Både i "Alkohol och dryck" och "Övriga droger" så tas diskussioner angående det magiska elixiret bort? Hurså? Borde finnas lika mycket diskussionsunderlag angående alkohol som vilka andra droger/livsstilar/hobbys som helst.
Citera
2017-03-26, 20:18
  #2
Medlem
Vad är det specifikt du vill diskutera då? Tycker det finns hur mycket trådar som helst om alkohol.
Citera
2017-03-26, 20:18
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Förstår inte hur du tänker: I "Alkohol och dryck" diskuteras det ju en massa om alkohol.
Vad är det för specifika alkoholfrågor du menar man inte får diskutera?
Citera
2017-03-26, 20:18
  #4
Moderator
Tinuviels avatar
Hur menar du?

Jag hittar en massa trådar:
https://www.flashback.org/sok/alkohol?f=11
Citera
2017-03-26, 22:55
  #5
Moderator
najass avatar
Den värdelösa rubriken ändrad.

Ursprungsrubrik: Alkohol

/mod
Citera
2017-03-26, 23:02
  #6
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur menar du?

Jag hittar en massa trådar:
https://www.flashback.org/sok/alkohol?f=11
Men man får bara diskutera själva hårdvaran, alltså själva varan. Till exempel diskussioner kring olika öl etc. Det finns inga diskussioner om dess effekter, likt det finns om alla andra droger. Säger inte att alkohol egentligen kanske är en drog men den har liknande effekter och bör således diskuteras. Nu sitter jag inte på någonting att diskutera i ämnet för stunden men ser ofta trådar låsas i Alkohol och dryck delen just p.g.a detta.
Citera
2017-03-26, 23:20
  #7
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Men man får bara diskutera själva hårdvaran, alltså själva varan. Till exempel diskussioner kring olika öl etc. Det finns inga diskussioner om dess effekter, likt det finns om alla andra droger. Säger inte att alkohol egentligen kanske är en drog men den har liknande effekter och bör således diskuteras. Nu sitter jag inte på någonting att diskutera i ämnet för stunden men ser ofta trådar låsas i Alkohol och dryck delen just p.g.a detta.

Allt beror ju på exakt vilka effekter. Borde gå att ta upp en del diskussioner i Medicin exempelvis. Politiska frågor i Politik inrikes. Kulturella frågor i Socialantropologi. Etc.
Citera
2017-03-26, 23:31
  #8
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Allt beror ju på exakt vilka effekter. Borde gå att ta upp en del diskussioner i Medicin exempelvis. Politiska frågor i Politik inrikes. Kulturella frågor i Socialantropologi. Etc.
Jo förvissa men kanske vore bättre att ena alla de frågorna under ett forum. Så slipper ni moderatorer flytta/låsa trådar hela tiden också.
Citera
2017-03-27, 13:23
  #9
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Jo förvissa men kanske vore bättre att ena alla de frågorna under ett forum. Så slipper ni moderatorer flytta/låsa trådar hela tiden också.
Fast vi har samlat alla trådar med samma ämne under ett forum, vi har bara valt en annan uppdelning än den du tänker.
Du vill samla alla trådar som handlar om alkohol under ett forum, så man lätt hittar dessa.

Vi har valt att samla alla medicinska trådar under ett ställe. För kunskap om vad som är skadligt med att dricka alkohol och vilket vin som passar till en lövbiff med bea är lite olika. För de som besitter kunskap om hur diabetes är skadligt kanske även har koll på hur alkohol är skadligt och därför samlas dessa i samma forumdel.

Citat:
Till exempel diskussioner kring olika öl etc. Det finns inga diskussioner om dess effekter, likt det finns om alla andra droger.
Du är fortfarande ganska vag i din beskrivning. Vilka effekter är det du menar att det inte finns några trådar om?

Som moderator i medicin och hälsa kan jag också tillägga att vi har t ex den här tråden: (FB) Hur skadligt är alkohol egentligen? dock innehöll den ganska få inlägg. Finns t ex ett flertal trådar om alkohol och cancer i olika organ. Vill du diskutera alkohol och skadliga effekter på kroppsnivå och inte organnivå så hittar jag inte så många trådar, så om du inte heller hittar någon lämplig tråd på det (jag har bara gjort en snabbsökning) så får du gärna skapa en sån tråd.
Om du vill diskutera varför man blir full av alkohol (farmakodynamik) så borde det också platsa hos oss.

Andra effekter som det finns trådar om:
(FB) Dissociativa effekter av hög dos alkohol?
(FB) Varför säga att man blir fet av öl (alkohol)!?

Vill du bolla idéer om vad som passar i medicin och hälsa kan du bara skicka ett PM till mig eller någon annan mod i den forumdelen.
Citera
2017-03-31, 10:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Andra effekter som det finns trådar om:
(FB) Dissociativa effekter av hög dos alkohol?
Jag tror att det är den typen av trådar som TS är ute efter. Intressant att det fanns en (1) tråd om ruseffekterna på alkohol. Jag vill minnas att denna fråga tagits upp tidigare nämligen.

Men det verkar ju som att det är helt okej att diskutera alkoholruset i övriga droger nu.
Citera
2017-03-31, 22:56
  #11
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Jo förvissa men kanske vore bättre att ena alla de frågorna under ett forum. Så slipper ni moderatorer flytta/låsa trådar hela tiden också.

Men vaf.. har inte tid/måste jobba/ha kul.

Men, här :
432 träffar specifically för "grogg"
https://www.flashback.org/sok/Grogg

Prova olika keywords ;

"Fulgrogg". "Folkpiss". "Folköl". "Drink". "Rund om fötterna". "Öl". "Ice + mygg". "Slivovica". "Ale + finest". "Svett + bucket of root beer".

Prova olika sökströngar så hittar du allt om folkpiss + *allt* alkohol du kan föreställa sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback