Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 13:30
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har funderat på en fråga riktad till er som läser eller läst Industriell ekonomi, helst på någon av de stora skolorna.

Är genomströmningsgraden högre i detta program relativt andra civ.ing.-program? Dvs. hur många av de som kommer in som senare tar examen.

Jag diskuterade detta med en student som bestämt hävdade att det är betydligt färre avhopp på Indek då detta är den lättaste ingenjörslinjen. Han sa att de tyngre kurserna är så få så det bara är att bita ihop, på totalen behöver man inte plugga så tungt på denna linje och då är det fler som klarar examen - stämmer det?

Hur påverkar detta arbetsmarknaden? Känner en del arbetslösa indekare som febrilt letar jobb, de har medelbra betyg och rätt tunt på extrajobb. Är konkurrensen högre om de "bra" jobben för I än för andra ingenjörsstudenter?
Citera
2017-03-26, 13:31
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har funderat på en fråga riktad till er som läser eller läst Industriell ekonomi, helst på någon av de stora skolorna.

Är genomströmningsgraden högre i detta program relativt andra civ.ing.-program? Dvs. hur många av de som kommer in som senare tar examen.

Jag diskuterade detta med en student som bestämt hävdade att det är betydligt färre avhopp på Indek då detta är den lättaste ingenjörslinjen. Han sa att de tyngre kurserna är så få så det bara är att bita ihop, på totalen behöver man inte plugga så tungt på denna linje och då är det fler som klarar examen - stämmer det?

Hur påverkar detta arbetsmarknaden? Känner en del arbetslösa indekare som febrilt letar jobb, de har medelbra betyg och rätt tunt på extrajobb. Är konkurrensen högre om de "bra" jobben för I än för andra ingenjörsstudenter?

(ber om ursäkt för ev stavfel, skrivet från mobilen)
Citera
2017-03-26, 13:56
  #3
Medlem
Jag tror det är marginell skillnad jämfört med övrig grad. När jag läste indek så var det en hel del som lämnade under första året, precis som på andra civ.ing. Nån gick till handels, någon bytte till läkare, någon började arkitekt, osv.

Däremot så är det bättre tider på start av studier till avslut. Det är definitivt vanligare på övriga inriktningar att läsa mer än 5år, jämfört med indek.

Iare utan kontakter, extrajobb och mediokra betyg har såklart inget dunderläge. Dels för att man har stor konkurrens med ekonomer och andra ingenjörer. Dels för att man är i bottenskrapet av Iare.
Citera
2017-03-26, 16:51
  #4
Medlem
I min klass är ungefär hälften kvar sen start, men är nog överlag typ 20-30% som hoppar av.

Att det skulle vara speciellt svårt att få jobb som Iare just nu upplever jag verkligen inte. Även de med medelbra betyg, utan kontakter eller kvalificerade extrajobb får intervjuer och de flesta fixar jobb redan innan examen.

Såklart finns det några som lyckas med konststycket att inte fixa jobb trots examen men det beror nog i större utsträckning på andra faktorer än att det skulle finnas ett överflöd av Iare.

Hur många som fixar ett "bra" jobb beror ju på hur man definierar det. Alla Iare kan ju inte bli Managementkonsulter eller Investment Bankers men det finns gott om andra kvalificerade jobb som passar utbildningen.
Citera
2017-03-26, 16:55
  #5
Medlem
Ställ frågan i I-tråden, kommer nog vara fler som svarar!

OnT:
För mig känns det som att I:arna har färre som hoppar av men har inte så jättebra koll på de övriga linjerna. Det jag tror är väl att I:are har oftast "spärr"-kurser i 1:an och 2:an, då flesta hoppar av medan de andra tekniktunga-linjerna har svåra kurser under hela utbildningen. Flesta I:are väljer ingen jobbig master-/teknisk profil vilket gör att det blir lättare att klara av. Dessutom så kan bottenskrapet välja de enklaste profilerna för att kunna klara av utbildningen. T ex i LiTH så snackas det väldigt mycket om att Energi och Bioteknik är de enkla tekniska inriktningarna.

Håller med Bullhunter ovanför men tror att de som inte får jobb är de som är något socialt handikappade eller något annat som får folk att inte vilja anställa dem. Se F:aren från LTH som torkar soptunnor eller vad det nu är.
__________________
Senast redigerad av Cuisinen 2017-03-26 kl. 17:01. Anledning: Råkade ta bort svaret...
Citera
2017-03-26, 21:16
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
Hade en polare som läste Indek på Chalmers. Han blev nästan klar i tid, men det var många från hans årskull som tog några extra år på sig eller hoppade av. Jag tror genomströmningen är som andra civ.ing program
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback