Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 11:34
  #1
Medlem
Jag undrar. Majoriteten av alla antika statyer har avhuggen näsa. Det måste vara någon som gjort det med vilje. Kan det ha varit en varning av något slag?
Citera
2017-03-26, 11:37
  #2
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag undrar. Majoriteten av alla antika statyer har avhuggen näsa. Det måste vara någon som gjort det med vilje. Kan det ha varit en varning av något slag?

Är det inte bara så att näsan är en utstickande del som lätt tagit skada under årtusenden?
Citera
2017-03-26, 11:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är det inte bara så att näsan är en utstickande del som lätt tagit skada under årtusenden?

Nej, det har varit en medveten taktik att hugga av näsor. Jag vill minnas att jag någon gång hört en förklaring om att man på medeltiden gjorde ingreppet för att själens boning ansågs vara näsan eller nåt. Den förklaringen håller inte anser jag.
Citera
2017-03-26, 11:53
  #4
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Nej, det har varit en medveten taktik att hugga av näsor. Jag vill minnas att jag någon gång hört en förklaring om att man på medeltiden gjorde ingreppet för att själens boning ansågs vara näsan eller nåt. Den förklaringen håller inte anser jag.

Här behövs någon form av hänvisning. Ska man tror det som står exempelvis här:

http://www.ancient-origins.net/artif...statues-007493

finns ett antal rimliga förklaringar, både naturliga och kulturella.
Citera
2017-03-26, 12:08
  #5
Medlem
kajus333s avatar
Här förutsätts vad som skall bevisas.
Citera
2017-03-27, 12:36
  #6
Medlem
Flying.Swines avatar
Vad är den egentliga anledningen till att jorden är platt? Jorden ÄR platt! Varför är jorden platt?
(viktigtinlaggs "logik" och (o)intresse av diskussion)
Citera
2017-03-27, 16:12
  #7
Moderator
Jeckes avatar
Om man vill förstöra ansiktet på en staty så är näsa och öron det som står ut och är enklast att förstöra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_...nose_and_beard
The Arab historian al-Maqrīzī, writing in the 15th century, attributes the loss of the nose to iconoclasm by Muhammad Sa'im al-Dahr—a Sufi Muslim from the khanqah of Sa'id al-Su'ada—in AD 1378, upon finding the local peasants making offerings to the Sphinx in the hope of increasing their harvest. Enraged, he destroyed the nose, and was later hanged for vandalism.

Näsa och öron, och armar, fingrar, ben etc på statyn som helhet, är också de som först kommer få skador som gör att de förstörs, om hela statyn utsätts för t ex erosion eller annat slitage som drabbar hela statyn lika.

Jämför frostskador på en levande människa, där det även där är de yttre extremiteterna som först drabbas.
Fingrar, tår, näsa, öron.....
Citera
2017-03-27, 17:02
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Titta, fransoserna var oskyldiga till att ha skjutit sönder Sfinxen. Fredens religion var i farten redan för mer än 600 år sedan. Otippat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback