Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-26, 22:53
  #13
Medlem
jag tycker nog att flygplansbullret är överdrivet, visst hörs planen men de nyare motorerna är inte i närheten så bullriga som de var fram tills för bara 15-20 år sen. DC8 och 727, där kan man snacka om buller, de nyaste planen som A320neo, A350 eller 787 hörs knappt.
Citera
2017-03-26, 23:05
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Det är väl inte ovanligt att flygplatser med bostäder i närheten har en hel del restriktioner gällande hur banorna får användas vissa tider på dygnet? Los Angeles nämndes i tråden, jag vet inte om det här handlar om myndighetskrav, men de undviker att starta över stan. http://www.lawa.org/welcome_LAX.aspx?id=11482

Upptäckte för övrigt en jobbig grej vid startande banände på Heathrow. De små maskinerna lättar tidigare och är därför längre bort (och bullrar mindre) när de passerar banänden än stora maskiner. Det gör att jag gissar att de mindre maskinerna stör de som bor vid sidan av banan mer än stora maskiner, som bara bullrar i marknivå. I fallet Arlanda borde bara någon enstaka bonde, med tillhörande kor, drabbas av sådant.
Citera
2017-03-27, 07:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det finns som bekant 3 st flygbanor på Arlanda.
Den östliga av nord-syd banorna används nästan aldrig på grund av påstådda bullerproblem över Upplands Väsby.
Skillnaden i buller mellan start och landning är ca 10-12 dB, vilket motsvarar 10-15 gånger i energi.

Jag kan inte i min vildaste fantasi begripa att det skulle bli några besvärande bullerstörningar, ifall denna bana endast skulle användas vid landning, då det är 10-13 km till banan från Upplands Väsby.
På många andra flygplatser utomlands finns det bostadsbebyggelse inom någon km runt om
.

Dessutom har säkert fastighetsägarna drabbats av en betydande värdeökning, p.g.a. närheten till Arlanda flygplats.

Startar denna tråd då det finns diskussioner på en till ny bana på Arlanda.

1. Flygbuller kan vara mycket störande. Särskilt nattid då annat bakgrundsbuller försvinner.
1.1. Olika maskiner och flygstilar skapar olika former av buller. På vissa ställen i Sverige kan civila större flygmaskiner komma farande ca. 20m över taknockarna - det märks rätt rejält. På andra ställen kan helikoptrar komma flygande vilket vanligen märks även om de flyger 100m ovan taknockarna. Att Arlandas flygningar är särskilt störande beror på att flygplatsen är öppen större delen av dygnet och att det startar och landar maskiner i princip hela tiden.

2. Det där är ett nonsensargument. Lagstiftningen och avtalsbilden är mycket tydlig i sammanhanget. Att argumentera för någon form av nyttobild är bara kommunistsnack från 1930-talet och 1986 samt är ett försök att omtolka den kungliga restitutionen inom ramarna för 1874 och 1907 års lagstiftning där markägare då och idag skall kompenseras högst reellt för imbecillheten hos stadsplanerarna.

3. Flygbuller kan bara att hindra flygplatsens utveckling som en funktion av att Miljöfolket sätter sig på tvären p.g.a. koldioxid och flygbränsle. Eftersom Arlanda är något av ett riksintresse så kommer banan att anses utgöra samhällsnytta.
Citera
2017-03-27, 14:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Då räcker din "vildaste fantasi" inte långt. Plan kommer in ganska så flackt inför landning och passerar då centrala Upplands väsby ca. 90s före landning. Övernattade i Märsta en natt för många år sedan och det lät för djävligt högt. Och nu ligger ju Märsta bara ~7km från Arlanda, men då kan man relatera till att det är troligt att bullret är tillräckligt påtagligt störigt i Upplands väsby också. Sen får man tänka på frekvensen av flygningar som passerar. Det är väl med i snitt 3 minuters mellanrum 21 timmar om dygnet. Knappast så roligt att bo där.

Utomlands har man inte samma bullerregler som i Sverige. I t.ex. Sao Paulo har dom ju lägenheter 50m från landningsbanan.

Syns här:

Congonhas-São Paulo Airport
https://goo.gl/maps/JhemfwxgEsn

Även här mycket bebyggelse
São Paulo-Guarulhos Internationella flygplats
https://goo.gl/maps/PgiAyAcixLB2
Citat:

As a consequence to this accident and the subsequent public outcry for more safety and reduction of noise, the airport has had its operations significantly altered, through the reduction of landing slots, restrictions on flight distance, and of operating times, presently from 6:00 to 22:30 hours.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A...gonhas_Airport


Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Min egen erfarenhet är att landande flygplan på 600-900 meters höjd som det är ca 12 km från landningsbanan hör man knappast alls.

Personlig erfarenhet har inte alltid ett så tungt bevisvärde. Om man säger 15-20 km och något högre höjd? Eller sportflygplan på 150-500 meters höjd 1-30 km bort från flygplatsen?


Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är väl inte ovanligt att flygplatser med bostäder i närheten har en hel del restriktioner gällande hur banorna får användas vissa tider på dygnet? Los Angeles nämndes i tråden, jag vet inte om det här handlar om myndighetskrav, men de undviker att starta över stan. http://www.lawa.org/welcome_LAX.aspx?id=11482

Upptäckte för övrigt en jobbig grej vid startande banände på Heathrow. De små maskinerna lättar tidigare och är därför längre bort (och bullrar mindre) när de passerar banänden än stora maskiner. Det gör att jag gissar att de mindre maskinerna stör de som bor vid sidan av banan mer än stora maskiner, som bara bullrar i marknivå. I fallet Arlanda borde bara någon enstaka bonde, med tillhörande kor, drabbas av sådant.

Är det mer eller mindre rakt uppifrån är det svårt att skärma av och frågan är om inte bullrets beskaffenhet då också påverkas mer av ljudreflektioner/akustiska effekter?

Jag ska ta en funderare på det nästa gång jag besöker ett bebyggt område nära en flygplats, särskilt kvarter som mest har buller från sidan. En klassiker vad gäller Norden är ju Kastrup, men de värsta lägena försvann väl när Öresundsmotorvägen byggdes och de mesta bullerstörningarna har också förlagts över vatten.
Citera
2017-03-27, 20:41
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Då räcker din "vildaste fantasi" inte långt. Plan kommer in ganska så flackt inför landning och passerar då centrala Upplands väsby ca. 90s före landning. Övernattade i Märsta en natt för många år sedan och det lät för djävligt högt. Och nu ligger ju Märsta bara ~7km från Arlanda, men då kan man relatera till att det är troligt att bullret är tillräckligt påtagligt störigt i Upplands väsby också. Sen får man tänka på frekvensen av flygningar som passerar. Det är väl med i snitt 3 minuters mellanrum 21 timmar om dygnet. Knappast så roligt att bo där.

Utomlands har man inte samma bullerregler som i Sverige. I t.ex. Sao Paulo har dom ju lägenheter 50m från landningsbanan.
Så tät trafik är det inte.
Enligt Swedavias Arlandasida* var det här dygnets första start ett flyg till Kiev klockan 4.50 (därefter en timmes uppehåll innan allt går för fullt) och den sista placerade starten är ett flyg till Luleå 22.45.
Mellan midnatt och 1.10 landade fem flyg, därefter uppehåll till 6.10. Sedan landar det flyg hela tiden fram till midnatt.

Så inga starter på 6 timmar, varav nästan 4 timmar är fria från landningar. Följt av en ganska tyst morgontimme.

Mellan klockan 22 och 6 (8 timmar) verkar trafiken vara så gles att en bana räcker, vilket gör att man kan placera bullret där det hörs minst.

* Sidan visar vad jag vet endast vanliga passagerarflyg. Frakt och annat tillkommer.
Citera
2017-03-29, 23:23
  #18
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Min egen erfarenhet är att landande flygplan på 600-900 meters höjd som det är ca 12 km från landningsbanan hör man knappast alls.
Jag bor inte under en vanlig inflygningsrutt, men ändå så att vissa flighter på kväll/natt tar en sväng i närheten för att komma in och landa under vissa förutsättningar. Planen i fråga är upp till 737 i storlek.

De hörs. Väl. Då bor jag ändå 15km från flygplatsen.

Allt beror på väder och vind. Men en stilla natt så går det inte att undvika dem.
Citera
2017-03-29, 23:44
  #19
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Jag bor inte under en vanlig inflygningsrutt, men ändå så att vissa flighter på kväll/natt tar en sväng i närheten för att komma in och landa under vissa förutsättningar. Planen i fråga är upp till 737 i storlek.

De hörs. Väl. Då bor jag ändå 15km från flygplatsen.

Allt beror på väder och vind. Men en stilla natt så går det inte att undvika dem.

Om man använder bana 3 på Arlanda endast för landning, och bara under "rusningstider" 8-18 på vardagar kommer det innebära minimal störning över främst Upplands Väsby.

Jag menar med denna begränsning kommer man kunna hantera lika mycket flygtrafik, som om alla banor skulle användas fritt hela tiden både för start och landning.

Det är ca 10 dB skillnad i ljudnivå mellan start och landning, och detta motsvarar ca 10 gånger högre buller vid start. Motorerna på ett flygplan är ju inte helt tysta!

Man kan ju tycka de närboende får tåla lite grand, för den förskräckliga värdeökningen på bostäderna man drabbats av, p.g.a. närheten till flygplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback