Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-26, 01:08
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Det finns som bekant 3 st flygbanor på Arlanda.
Den östliga av nord-syd banorna används nästan aldrig på grund av påstådda bullerproblem över Upplands Väsby.
Skillnaden i buller mellan start och landning är ca 10-12 dB, vilket motsvarar 10-15 gånger i energi.

Jag kan inte i min vildaste fantasi begripa att det skulle bli några besvärande bullerstörningar, ifall denna bana endast skulle användas vid landning, då det är 10-13 km till banan från Upplands Väsby.
På många andra flygplatser utomlands finns det bostadsbebyggelse inom någon km runt om.

Dessutom har säkert fastighetsägarna drabbats av en betydande värdeökning, p.g.a. närheten till Arlanda flygplats.

Startar denna tråd då det finns diskussioner på en till ny bana på Arlanda.
Citera
2017-03-26, 01:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag kan inte i min vildaste fantasi begripa att det skulle bli några besvärande bullerstörningar, ifall denna bana endast skulle användas vid landning, då det är 10-13 km till banan från Upplands Väsby.
På många andra flygplatser utomlands finns det bostadsbebyggelse inom någon km runt om.

Då räcker din "vildaste fantasi" inte långt. Plan kommer in ganska så flackt inför landning och passerar då centrala Upplands väsby ca. 90s före landning. Övernattade i Märsta en natt för många år sedan och det lät för djävligt högt. Och nu ligger ju Märsta bara ~7km från Arlanda, men då kan man relatera till att det är troligt att bullret är tillräckligt påtagligt störigt i Upplands väsby också. Sen får man tänka på frekvensen av flygningar som passerar. Det är väl med i snitt 3 minuters mellanrum 21 timmar om dygnet. Knappast så roligt att bo där.

Utomlands har man inte samma bullerregler som i Sverige. I t.ex. Sao Paulo har dom ju lägenheter 50m från landningsbanan.
Citera
2017-03-26, 01:54
  #3
Medlem
Att man får värdeökning på grund av ökat buller från flygtrafik känns väl aningen krystat? Jag förstår att folk som köpt fastighet i området blir trötta på ökat buller. Vad hade du själv tyckt om någon sa att vi ska dra om E4:an utanför ditt fönster? Samtidigt måste infrastruktur naturligtvis få finnas och fungera. Det är en balansgång mellan allmännytta och förpestande av densamma. Jag förespråkar teknisk utveckling med tystare flygplan men det verkar vara lika prioriterat som att minska flygets koldioxidutsläpp.
Citera
2017-03-26, 01:59
  #4
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Då räcker din "vildaste fantasi" inte långt. Plan kommer in ganska så flackt inför landning och passerar då centrala Upplands väsby ca. 90s före landning. Övernattade i Märsta en natt för många år sedan och det lät för djävligt högt. Och nu ligger ju Märsta bara ~7km från Arlanda, men då kan man relatera till att det är troligt att bullret är tillräckligt påtagligt störigt i Upplands väsby också. Sen får man tänka på frekvensen av flygningar som passerar. Det är väl med i snitt 3 minuters mellanrum 21 timmar om dygnet. Knappast så roligt att bo där.

Utomlands har man inte samma bullerregler som i Sverige. I t.ex. Sao Paulo har dom ju lägenheter 50m från landningsbanan.

Min egen erfarenhet är att landande flygplan på 600-900 meters höjd som det är ca 12 km från landningsbanan hör man knappast alls.
Citera
2017-03-26, 03:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Min egen erfarenhet är att landande flygplan på 600-900 meters höjd som det är ca 12 km från landningsbanan hör man knappast alls.

Saxar lite från http://www.flygbuller.nu/buller_sammanfattning.html

Citat:
Det är viktigt att förstå att rullbanorna 1 och 3 är ganska långa (2,5 – 3 km) och att huvuddelen av dem ligger söder om själva flygplatsen. Flygplanen sjunker gradvis och är redan på 600 meters höjd över marken när de passerar centrala Upplands Väsby.

Citat:
Naturvårdsverkets riktvärde för maxbuller utomhus är 70 dB (A). Det är normalt sett inte tillåtet att bygga nya bostäder i områden där bullernivåerna överstiger detta riktvärde. Majoriteten av flygplanen som flyger över Upplands Väsby genererar bullernivåer som vida överstiger 70 dB (A), vilket drabbar större delen av kommunens befolkning. Faktum är att mätningar har visat att nivåer över 80 dB (A) inte är ovanliga.

80 dB motsvarar när man står bredvid en större bilväg, alternativt en påslagen dammsugare på 1m avstånd. Men det kanske du tycker är helt okej att leva under såna omständigheter?
Citera
2017-03-26, 09:11
  #6
Medlem
ps870s avatar
Jag har en kompis i Väsby. Planen stör framför allt sommartid ute på altanen. Ibland låter det så mycket att det inte går att prata. Men min kompis är flygnörd och visste att Arlanda fanns när han köpte villan för några år sedan så han tycker det ok. Hans granne däremot är en rättshaverist och miljöpartist som ringer Arlanda när planen flyger fel. Även grannen köpte sin villa efter att Arlanda byggdes.
Citera
2017-03-26, 09:19
  #7
Medlem
Det är störigt att bo under inflygningsrutter.
Det är inte så att flygplanen glidflyger in utan motorerna är på, man gör olika svängar med ganska bra pådrag osv.
Att ha flygplan som kommer var femte minut kommer att störa. En sak om det vore ett i veckan eller ett om dagen.

Har du ätit grönsaker och rotfrukter som smakar flygfotogen? Det är inte så gott.
Citera
2017-03-26, 09:48
  #8
Medlem
dwgs avatar
Vad dom har inget att klaga över i Väsby, har varit där 1000tals gånger under min uppväxt. Låter inte så mycket

Och sen att bygga eget hus eller köpa ett i Väsby när man vet att Arlanda ligger i närheten, för att sedan klaga 🤔

Min moster bode ett tag ute på landet strax intill Arlanda, där kan vi betade dB 😂
Varje gång dom flög över för start och landning så var det bara att sluta prata och känna den nartulliga masargen i soffan eller stolen.
Citera
2017-03-26, 14:04
  #9
Medlem
När jag var liten bodde vi ofta i sommarstuga på Hälla koloniområde, mindre än 500 meter från Hässlö(Stockholm/Västerås flygplats) ena bana när F1 låg där. Viggen och Draken hörs bra när de startar och landar

För 10 år sen bodde jag närmare flygplatsen än jag gör nu och hade balkong åt det hållet. Jag hörde när Ryanair skulle åka till London på kvällen och om de startade senare eller var enligt tidtabellen.

Arlanda är mycket mer trafikerat och det lär låta mycket, men precis som den som bor vid Europaväg eller järnväg vänjer sig så vänjer sig nog de omkringboende.
Citera
2017-03-26, 19:47
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Jag har suttit i en, bortsett från flygbuller, väldigt tyst trädgård ca 20 km söder om Bangkoks gamla flygplats. De landande flygplanen, som flög över mig, hördes väldigt tydligt. Samma sak kan upplevas i London (Heathrow), både i Hyde park och i mer trafikerade områden längre österut.

Man får givetvis räkna med buller om man bosätter sig under landande och startande flygplan, men samtidigt behöver flygplatser mer eller mindre anpassas till hur vindarna blåser. Så att lösa flygplatsers bullerproblem utan kompromisser tror jag inte går.
Citera
2017-03-26, 21:19
  #11
Medlem
I Los Angeles så ligger det hus ända fram till landningsbanans bägge ändar...
Citera
2017-03-26, 22:25
  #12
Medlem
Det har ju varit tal om (beslutats om?) kurvig inflygning, eller vad det nu heter, till bana 3. Tekniken verkar dock vara rätt dyr så de slingrar sig hela tiden. Med tiden kommer det säkert och de slipper flyga över tätorten i Väsby.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback