Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 23:41
  #1
Medlem
Min fru är gravid, och jag känner att ingen tar hennes hälsoproblem på allvar.
Hon är ganska gammal, liten till växten, har en blodsjukdom och svagt hjärta. Ändå får hon ingen speciell behandling. 2 läkare har t.o.m skrivit ut medicin som är direkt skadlig, dom har antagligen inte läst hennes journal. Jag kokar inombords men vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skrämma upp henne. Hon borde vara en högriskförlossning?
Citera
2017-03-26, 00:20
  #2
Moderator
fredrik686s avatar
Med tanke på hur lite info du ger så kan vi här såklart inte svara på din frågeställning.

Vad är det för specialbehandling som du anser att hon skulle kvalificera sig för då? Och varför?

Ibland finns det inte medicin som är bra, utan man får väga fördelarna mot nackdelarna och ta det som passar situationen bäst. Eftersom du inte säger något om vilken sjukdom eller medicin det är så kan du inte få bättre svar än så.
Citera
2017-03-26, 01:29
  #3
Medlem
Vad är ganska "gammal"?
Citera
2017-03-26, 01:38
  #4
Medlem
Ganska gammal, nån blodsjukdom, svagt hjärta, några oklara mediciner som är skadliga på nåt sätt...

Om du vill att någon här ska kunna göra någon slags bedömning får du prestera lite bättre faktiskt.
Citera
2017-03-26, 11:00
  #5
Medlem
38år, thallasemi och hon har fått järntabletter utskrivna fast det är skadligt om man har den sjukdomen.
Järnet kan inte tas upp i blodet utan lagras i dom inre organen.
Citera
2017-03-26, 12:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
38år, thallasemi och hon har fått järntabletter utskrivna fast det är skadligt om man har den sjukdomen.
Järnet kan inte tas upp i blodet utan lagras i dom inre organen.

Anmäl läkaren omedelbart!
Citera
2017-03-26, 18:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
38år, thallasemi och hon har fått järntabletter utskrivna fast det är skadligt om man har den sjukdomen.
Järnet kan inte tas upp i blodet utan lagras i dom inre organen.

Järntabletter är väldigt viktigt för henne om hon har samtidig järnbrist. Dessutom är thalassemi inget större förhinder för graviditet (om det är thalassemia minor hon har).

Du nämnde hennes svaga hjärta. Vilken hjärtsjukdom handlar det om och hur dålig hjärtfunktion har hon?
Citera
2017-03-26, 18:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Anmäl läkaren omedelbart!

Anmäla för vad och till vem?
Citera
2017-03-26, 19:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Anmäla för vad och till vem?

Om det handlar om uppenbar felbehandling ska det anmälas via patientnämnden eller patientombudsmannen. Sen vet väl inte jag alla detaljer.
Citera
2017-03-26, 19:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Om det handlar om uppenbar felbehandling ska det anmälas via patientnämnden eller patientombudsmannen. Sen vet väl inte jag alla detaljer.

Då kanske det är lite tidigt att skrika om anmälan.
Citera
2017-03-26, 19:51
  #11
Avstängd
[quote=Sifoner99|60261738]Ganska gammal, nån blodsjukdom, svagt hjärta, några oklara mediciner som är skadliga på nåt sätt...

Nu beskriver du en 90-åring.. ganska gammal, nån blodsjukdom, svagt hjärta, några oklara mediciner....

Kom igen nu!
Citera
2017-03-26, 20:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Då kanske det är lite tidigt att skrika om anmälan.

Första steget är att be ordinerande dr om en mycket god motivering till ordinationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback