Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 14:57
  #49
Medlem
Jagskullejubara..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast nu är det väldigt svårt att bli fysiskt beroende av cannabis.
Oj Jag trodde diskussionen hade glidit in mer på drogförsäljning i allmänhet.

Dock så finns det ju individer som inte klarar av cb heller och det finns säkert kranar som utnyttjar detta någonstans i vårt avlånga land.

Men i grund och botten håller jag med. De mest "omoraliska" saker jag har upplevt när jag köpt droger dålig kvalité på varan eller för liten mängd.
Citera
2017-03-27, 15:01
  #50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskullejubara..
Oj Jag trodde diskussionen hade glidit in mer på drogförsäljning i allmänhet.

Dock så finns det ju individer som inte klarar av cb heller och det finns säkert kranar som utnyttjar detta någonstans i vårt avlånga land.

Men i grund och botten håller jag med. De mest "omoraliska" saker jag har upplevt när jag köpt droger dålig kvalité på varan eller för liten mängd.
Det finns människor som inte klarar av att ha sex eller spela World of Warcraft på ett sunt sätt. Är det då omoraliskt att ligga med en sån eller av Blizzard som skapat WoW?
Citera
2017-03-27, 15:02
  #51
Medlem
arazals avatar
Så länge man förser en individ som fyllt 18 är det helt ok. Har du fyllt 18 och kan köra bil, rösta och dricka alkohol så ska du kunna få köpa weed och flumma
Citera
2017-03-27, 15:03
  #52
Medlem
Kapuffs avatar
Går det att ha moral om man har pengar på en sparkonto, när folk svälter?
Citera
2017-03-27, 15:12
  #53
Medlem
Jagskullejubara..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns människor som inte klarar av att ha sex eller spela World of Warcraft på ett sunt sätt. Är det då omoraliskt att ligga med en sån eller av Blizzard som skapat WoW?
Ungefär i samma utsträckning, ja. Att utnyttja en sjuk person för att tjäna pengar tycker jag inte är särskilt moraliskt
Citera
2017-03-27, 15:14
  #54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskullejubara..
Ungefär i samma utsträckning, ja. Att utnyttja en sjuk person för att tjäna pengar tycker jag inte är särskilt moraliskt
Så du menar att sjuka människor inte har egna viljor? Dessa som får problem med saker som har psykiskt beroende är i minoritet. The needs of the many outweighs the needs of the few, som karaktären Spock så vist sa.
Citera
2017-03-27, 15:24
  #55
Medlem
Jagskullejubara..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så du menar att sjuka människor inte har egna viljor? Dessa som får problem med saker som har psykiskt beroende är i minoritet. The needs of the many outweighs the needs of the few, som karaktären Spock så vist sa.
Jag argumenterar inte mot dig. Jag har inget emot drogförsäljning. Det enda jag har påpekat är att det finns fall där drogförsäljning mellan två myndiga personer kan ske på ett omoraliskt sätt, t.ex. att sälja till folk som precis kommit tillbaka från rehab eller någon som var/är psykiskt sjuk pga narkotika. Det är självklart en minoritet av försäljningarna.
Citera
2017-03-27, 15:46
  #56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskullejubara..
Jag argumenterar inte mot dig. Jag har inget emot drogförsäljning. Det enda jag har påpekat är att det finns fall där drogförsäljning mellan två myndiga personer kan ske på ett omoraliskt sätt, t.ex. att sälja till folk som precis kommit tillbaka från rehab eller någon som var/är psykiskt sjuk pga narkotika. Det är självklart en minoritet av försäljningarna.
Jag kan inte se på något sätt att en affärsuppgörelse mellan två myndiga människor är omoralisk.
Citera
2017-03-27, 22:13
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag kan inte se på något sätt att en affärsuppgörelse mellan två myndiga människor är omoralisk.
Så länge båda får ut det de vill av affären menar du?

Finns många fall av utnyttjanden i affärsuppgörelser där en människa skor sig på den andra parten. Att de involverade människorna är över en viss ålder har egentligen inget med hur moralisk en transaktion är. (Lite OT från min sida)

Fast när det kommer till cannabis så håller jag med dig. Man utgår ju från att en vuxen människa kan sköta sitt bruk och kan den inte det ska inte säljaren behöva agera förälder.
Citera
2017-03-28, 03:34
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Går det att ha moral om man har pengar på en sparkonto, när folk svälter?

Beror självklart på vad du själv lägger för värdering i ordet moral. Jag värnar mera om planeten och miljön än om att människor ska bli så många som möjligt. Om du anser att människoliv är det enda i livet som har ett egenvärde så är svaret nej.
Citera
2017-03-28, 15:22
  #59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowban
Så länge båda får ut det de vill av affären menar du?

Finns många fall av utnyttjanden i affärsuppgörelser där en människa skor sig på den andra parten. Att de involverade människorna är över en viss ålder har egentligen inget med hur moralisk en transaktion är. (Lite OT från min sida)

Fast när det kommer till cannabis så håller jag med dig. Man utgår ju från att en vuxen människa kan sköta sitt bruk och kan den inte det ska inte säljaren behöva agera förälder.
Så länge det är en frivillig uppgörelse snarare. Och jo, åldern spelar roll. I det här landet är man myndig och ansvarig för sina egna handlingar när man är 18 och därför är det relevant.
Citera
2017-04-05, 22:40
  #60
Medlem
LivinginthePasts avatar
Enkelt! (Jag antar att du menar HÖG moral, i betydelsen att man är god)

Så länge man säljer till vuxna människor som är fria och kapabla att fatta egna beslut och ta konsekvenserna av sitt handlande och sitt leverne, går det alldeles utmärkt att sälja cannabis till dem utan att det är moraliskt förkastligt. Detsamma gäller tobak och alkohol och alla andra droger som finns.

Så tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback