Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-28, 01:54
  #25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
En viktig sak att tänka på är att det inte är antalet finesser som ger produktivitet.

Den viktigaste faktorn är hur väl man kan sitt verktyg och om man känner sig bekväm med verktyget.

Därför är det en fördel om olika utvecklare kan ges rätten att själva välja verktyg så länge det inte påverkar slutprodukten - dvs i slutändan vill man ju ha en officiell byggmaskin som hämtar ut källkoden från viss tagg i versionshanteringssystemet och bygger/paketerar/arkiverar den officiella releasen.

Håller med. Jag skulle sammanfatta det som att det är antalet finesser man har övat in att använda som är den viktigaste faktorn.

Men att ge rätt att välja verktyg själv är ett tveeggat svärd. Å ena sidan ja, som du säger, man jobbar bäst i ett verktyg man är bekväm med. Å andra sidan, jobbar man ett tag med ett visst verktyg så lär man sig det. Om alla på företaget använder samma IDE/Editor så kan man lära sig av varandra. Det blir inte ett hinder vid parprogrammering.
Citera
2017-03-28, 17:15
  #26
Medlem
Det viktigaste tycker jag är att hitta det verktyg som gör jobbet mest effektivt. Om det nu är Emacs, Vi, Eclipse, Atom, hålkort eller vad man nu känner för. Försök hitta så snabba och lättviktiga verktyg som möjligt som gör jobbet bra.

I det uppdrag jag sitter på nu så var min plan att använda Eclipse för javautveckling och Emacs för allt annat. Emacs kräver dock lite tålamod om man är ovan så jag kör nästan uteslutande Nano eftersom den är så otroligt enkel. Ibland blir det ändå lite Emacs eller Vi. Det beror på vilket humör jag är på.
Eclipse för javautvecklingen är dock självklar eftersom vi utvecklar Eclipse RCP-applikationer och det är betydligt enklare att göra i just Eclipse än på något annat sätt.
Citera
2017-03-28, 20:50
  #27
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Jag gillar tunga IDEs personligen, jobbar i något som tidigare mest varit en .NET shop, men nu rör sig mot Linux världen

Skulle säga att om det går jobbar jag helst i t.ex Visual Studio med ReSharper eller ett Jetbrains IDE.

Just nu jobbar jag dock med Typescript och då blir det Visual Studio Code (Vilket ju är närmre en texteditor än de riktigt tunga grejerna men fortfarande ett IDE, jämför mot sublime/atom eller vim/emacs som är riktiga text editors)

kör git via cli, oftast den som körs i VSCode, har testat lite med sourcetree och liknande och kan vara värt det. Oftast gör jag dock en compare direkt på github om jag vill använda de bitarna.

Försöker att commita så ofta det går, dvs så fort man har något som löst en bugg, fixat en feature (eller en del av det och programmet fortfarande är körbart)

Varför anser du VSCode vara mer av ett IDE än t.ex. Atom?
Citera
2017-08-03, 23:17
  #28
Medlem
Du måste använda Eclipse för det gör alla andra. Förr eller senare hamnar du någonstans där det är Eclipse som gäller. Sedan att Eclipse suger är en annan sak. Det är standarden och ju fortare du vänjer dig desto lättre. I ärlighetens namn så handlar ju väldigt mycket av problemen med att byta IDE om muskelminnet för snabbknapparna hur löjligt det än är.

Tänk själv, vilka IDE för Java kommer absolut garanterat att uppdateras i minst 10 år till? Sedan funkar ju Eclipse även till andra språk. Det är alltid dåligt och jobbigt, men det är oftast bättre än ingenting och det vinner på att det är standarden och gratis. Stäng bara locket på laptoppen och ha alltid Eclipse igång så slipper du uppstartstiden.

Visual Studio och dess avarter är i regel oändligt mycket bättre, eftersom Microsoft faktiskt bryr sig om att försöka göra en bra miljö för utvecklare, men det spelar ingen roll.
__________________
Senast redigerad av prankenstein2 2017-08-03 kl. 23:20.
Citera
2018-05-16, 06:36
  #29
Medlem
Är det bara jag som får uppfattningen om att vissa utvecklare använder sig av vissa verktyg/editorer för att verkar mer "professionella" ?

Har nu bygg uppdrag på jobbet, och i det nya teamet så använder utvecklarna oavbrutet VIM (och cygwin) för all editering.
Dom går omkring o hackar ner på alla andra editeringsverktyg, och hela tiden får jag höra att "du måste börja använda VIM, det kommer inte gå annars"

Personligen gillar jag Notepad++ starkt för alla språk vi använder, men kan ju hålla med att vissa saker verkar vara smidigt i VIM. Dock så upplever jag att inlärningskurvan för VIM är oehört hög.
Citera
2018-05-16, 07:36
  #30
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Är det bara jag som får uppfattningen om att vissa utvecklare använder sig av vissa verktyg/editorer för att verkar mer "professionella" ?

Har nu bygg uppdrag på jobbet, och i det nya teamet så använder utvecklarna oavbrutet VIM (och cygwin) för all editering.
Dom går omkring o hackar ner på alla andra editeringsverktyg, och hela tiden får jag höra att "du måste börja använda VIM, det kommer inte gå annars"

Personligen gillar jag Notepad++ starkt för alla språk vi använder, men kan ju hålla med att vissa saker verkar vara smidigt i VIM. Dock så upplever jag att inlärningskurvan för VIM är oehört hög.

Jag är Emacs-användare, så jag faller väl i samma kategori som Vim-användare där. Svaret är absolut nej, man använder sig inte av dessa verktyg för att verka mer professionell. Man använder dessa verktyg för att de är fantastiskt jävla bra, och man känner sig handikapad utan dem. Har man väl investerat tiden det tar att lära sig dem så trivs man troligen bättre med, säg Vim eller Emacs än med andra editorer.

Med det sagt så tycker jag dina kollegor är skittramsiga. Att gå runt och hacka på sina kollegors miljö är inte produktivt alls. Självklart skall man låta andra använda vad de själva trivs med, även om det är något man själv inte gillar.
__________________
Senast redigerad av vhe 2018-05-16 kl. 07:39.
Citera
2018-05-16, 11:06
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Är det bara jag som får uppfattningen om att vissa utvecklare använder sig av vissa verktyg/editorer för att verkar mer "professionella" ?

Har nu bygg uppdrag på jobbet, och i det nya teamet så använder utvecklarna oavbrutet VIM (och cygwin) för all editering.
Dom går omkring o hackar ner på alla andra editeringsverktyg, och hela tiden får jag höra att "du måste börja använda VIM, det kommer inte gå annars"

Personligen gillar jag Notepad++ starkt för alla språk vi använder, men kan ju hålla med att vissa saker verkar vara smidigt i VIM. Dock så upplever jag att inlärningskurvan för VIM är oehört hög.
Det är nog bara du som tycker det för du tycker att de programmen är för komplicerade
Emacs är ju ruskigt kraftfullt, men har en väldigt hög tröskel. Vim är smidigt och något man måste kunna hantera basfunktionerna i om man jobbar i Linux-miljö för då och då råkar man landa där. Exempelvis om man glömmer att skriva -m vid commit.

Jag föredrar Sublime Text. Den fungerar på Win, MacOS och Linux så jag kan köra den överallt.
På Linux kör jag oftast nano. Enkel och smidig för snabb redigering. Jag hade gärna använt Emacs, men tröskeln är som sagt något hög.

Om man ska hacka ner på någon så är det på de som kör Cygwin istället för en riktig Linux-miljö
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback