Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 18:05
  #1
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Pim är en icke-binär transperson. Varken kvinna eller man, varken det ena eller det andra av de två kön som alla barn i Sverige tilldelas vid sin födsel. Vissa icke-binära känner sig som båda, eller som en blandning. Andra känner sig som inget alls. Grundläggande för icke-binära personer är att de inte identifierar sig som bara man eller bara kvinna.
– Jag har alltid känt att de här två könskategorierna skavt i mig. Att jag inte passat in i samhällets sätt att se på mig. Att jag blivit tolkad som något jag aldrig känt att jag varit. Det har varit jättejobbigt. Hade jag vetat vad icke-binär är när jag var 14 år gammal hade jag satt den etiketten direkt, säger hen.

http://mittid.story.aftonbladet.se/chapter/pim/


Att diskutera:

Ur ett vetenskapligt perspektiv, vilket biologiskt kön är Pim? Kvinna eller Man?

Här är en video på Pim:

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/211429
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2017-03-25 kl. 18:21.
Citera
2017-03-25, 18:12
  #2
Medlem
enkeltulipans avatar
Vad spelar det för roll? Varför inte låta personen vara vad den vill, hur kan det skada någon?

Det finns faktiskt personer som har XXY som kromosom och andra intersexuella varianter. Säger inte alls att det är fallet med Pim, ville bara påpeka det eftersom många på flashback är så fast i övertygelsen om att kvinnor är kvinnor och män är män rent biologiskt, men så enkelt behöver det inte vara.

"Man räknar med att 0,5–1 procent av alla nyfödda barn har någon form av intersexuellt tillstånd" https://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
Citera
2017-03-25, 18:27
  #3
Medlem
Penis vid födseln = biologiskt en man resten av livet
Vagina vid födseln = biologiskt en kvinna resten av livet
både och = biologiskt en hermafrodit resten av livet men blir förmodligen könskorrigerad av praktiska skäl.

Så enkelt är det.
En ev. könsoperation och hormonbehandling ändrar inte vilket kön de föddes som och vad de själva väljer att definiera sig som är deras problem. Vill någon framstå som ett ufo för att få lite uppmärksamhet så får dom väl göra det.

Min åsikt.
Citera
2017-03-25, 18:32
  #4
Medlem
R.Rs avatar
Självklart är Pim en kvinna sett till hennes biologiska kön. Det framgår ju rätt tydligt i videon. Om Pim sen vill kalla sig för något annat än man eller kvinna så får hon väl göra det. Det är ungefär som om jag skulle välja att beskriva mig själv på något avvikande sätt för att jag tycker att det känns som att det passar in. Så länge det inte skadar henne själv eller någon annan.

Jag är väldigt skeptiskt inställd till transsexualitet, att samhället ska bekosta könskorrigeringar osv. Däremot tycker jag det är väldigt modigt av Pim att tala ut på det här sättet och det var ett intressant klipp.
Citera
2017-03-25, 18:36
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Tycker det är märkligt att det blivit en sån jävla grej i samhället, vafan man är ju en kvinna alldeles oavsett om man går runt och "könner sig som en man" . Precis som att jag inte är en apelsin bara för att jag vill vara det
Citera
2017-03-25, 18:44
  #6
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Vad spelar det för roll? Varför inte låta personen vara vad den vill, hur kan det skada någon?
Det skadar inte någon, och sådana personer får identifiera sig precis som vad som helst.
Men hur blir det om jag identifierar mig som en katt? Katter betalar inte skatt i Sverige, kan jag slippa betala skatt också?

Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Det finns faktiskt personer som har XXY som kromosom och andra intersexuella varianter. Säger inte alls att det är fallet med Pim, ville bara påpeka det eftersom många på flashback är så fast i övertygelsen om att kvinnor är kvinnor och män är män rent biologiskt, men så enkelt behöver det inte vara.

"Man räknar med att 0,5–1 procent av alla nyfödda barn har någon form av intersexuellt tillstånd" https://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism

Ja det var ju en stor majoritet av befolkningen på jorden. Är Pim intersexuell? Det nämndes inte i artikeln eller videon. Och om hon är det, borde då hon inte kallas intersexuell?

Gonaddysgenesi är en medicinsk term för (medfött) störda könskörtlar (äggstockar eller testiklar), vilket ingår i syndrom som Turners syndrom, könskromosommosaikism, 46XX-dysgenesi, med mera. Termen innefattar aplasi (bristande utveckling) såväl som agenesi (avsaknad sedan födseln) av könskörtlarna.[1] Gonaddysgenesi leder till hypogonadism (för låga nivåer könshormoner) och utebliven pubertet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gonaddysgenesi
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2017-03-25 kl. 18:47.
Citera
2017-03-25, 18:52
  #7
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Det är inte bara människor som består av två kön, hane och hona återfinns i stor utsträckning när man betraktar de livsformer naturen har skapat.

Att det ibland sker missbildningar är ingen ursäkt för att relativisera hur naturen är beskaffad.

Hela utgångspunkten i att relativisera, i detta fall rena självklarheter, handlar i grunden om att bryta ner de livsnormer som håller oss och vår civilisation vid liv.

Det är inte en tillfällighet att samma krafter som går i bräschen för att förvrida våra ungdomars sinnen och sexualitet, också står i främsta led för öppna gränser gentemot den främlingsinvasion som väller in i Europa.

De krafter som vill se en normalisering gentemot individer som "Pim", är samma krafter som vill se vår civilisation falla.

Oj vad jag inte håller med dig. Det har alltid funnits olika varianter av människor. Det finns inga krafter som försöker få folk att bli transpersoner, de vill bara att de som råkar vara det ska få leva ett bra liv och kunna vara sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det skadar inte någon, och sådana personer får identifiera sig precis som vad som helst.
Men hur blir det om jag identifierar mig som en katt? Katter betalar inte skatt i Sverige, kan jag slippa betala skatt också?

Du får gärna identifiera dig som katt, men du får betala skatt ändå. Det är ju inte en rimlig liknelse. Transpersoner försöker ju inte vinna några ekonomiska fördelar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Ja det var ju en stor majoritet av befolkningen på jorden. Är Pim intersexuell? Det nämndes inte i artikeln eller videon. Och om hon är det, borde då hon inte kallas intersexuell?

Gonaddysgenesi är en medicinsk term för (medfött) störda könskörtlar (äggstockar eller testiklar), vilket ingår i syndrom som Turners syndrom, könskromosommosaikism, 46XX-dysgenesi, med mera. Termen innefattar aplasi (bristande utveckling) såväl som agenesi (avsaknad sedan födseln) av könskörtlarna.[1] Gonaddysgenesi leder till hypogonadism (för låga nivåer könshormoner) och utebliven pubertet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gonaddysgenesi

Men läs nu vad jag skrev. Jag skrev att det inte alls har med Pim att göra, jag tog endast upp det för att visa på att det här med manlig och kvinnlig biologi inte är så självklart som många här på forumet tror.
Citera
2017-03-25, 19:16
  #8
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Oj vad jag inte håller med dig. Det har alltid funnits olika varianter av människor. Det finns inga krafter som försöker få folk att bli transpersoner, de vill bara att de som råkar vara det ska få leva ett bra liv och kunna vara sig själva.
Människan har alltid haft två kön, även långt tillbaka i vår historia som primater var vi uppdelade i två kön, inget annat.

Anledningen till att sk. heterosexualitet är normen för oss, beror på att det är en livsnorm.

"Människovarianterna" som tänder på sitt eget kön eller något annat perverst, har genom historien haft sämre förmåga till att skaffa avkomma, av självklara skäl, därav blir den icke-fruktbärande egenskapen aldrig en norm.

En population som normaliserar och bejakar sådana perversa dödsnormer framför sunda livsnormer, självdör, då det den i klarspråk egentligen gör är att bejaka döden framför livet.

Vad dagens sk. "normkritik" innebär, är att kritisera våra livsnormer, så att dödsnormerna kan bli starka. Och när dödsnormerna blivit starkare än livsnormerna, dör vår civilisation ut.

De som lobbar för förstärka dödsnormer ska givetvis bekämpas som de subversiva folkfientliga element de är.
Citera
2017-03-25, 19:23
  #9
Medlem
Libertarismuss avatar
Hon är en kvinna.

Rösten och hennes kroppsbyggnad tyder på det. Hennes fetma gör dock att man blir lite lurad, men det är helt klart en kvinnokropp. Hon beter sig även som en kvinna, det vill säga väldigt känslosam och engagerad socialt. Man kan även se hennes kvinnobröst vid 3:41 i videon. Varning för känsliga tittare.

Denna kvinna är tyvärr drabbad av psykisk ohälsa. Det är inte hennes fel, hon säger själv i videon att det var ett helvete i grundskolan och om jag förstår det rätt uppfostrades hon av en singelmamma. Stackare, tycker verkligen synd om henne.
__________________
Senast redigerad av Libertarismus 2017-03-25 kl. 19:30.
Citera
2017-03-25, 19:29
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Människan har alltid haft två kön, även långt tillbaka i vår historia som primater var vi uppdelade i två kön, inget annat.

Anledningen till att sk. heterosexualitet är normen för oss, beror på att det är en livsnorm.

"Människovarianterna" som tänder på sitt eget kön eller något annat perverst, har genom historien haft sämre förmåga till att skaffa avkomma, av självklara skäl, därav blir den icke-fruktbärande egenskapen aldrig en norm.

En population som normaliserar och bejakar sådana perversa dödsnormer framför sunda livsnormer, självdör, då det den i klarspråk egentligen gör är att bejaka döden framför livet.

Vad dagens sk. "normkritik" innebär, är att kritisera våra livsnormer, så att dödsnormerna kan bli starka. Och när dödsnormerna blivit starkare än livsnormerna, dör vår civilisation ut.

De som lobbar för förstärka dödsnormer ska givetvis bekämpas som de subversiva folkfientliga element de är.
Du har helt rätt. Könslöshet och HBTQ kommer aldrig att bli en majoritetsnorm i samhället eftersom de oftast inte kan föröka sig, de kommer således att dö ut. Det som håller dessa perversa normer vid liv idag är statlig propaganda och en manipulativ familjepolitik, det är alltså ingen naturlig utveckling att män och kvinnor anser sig vara könslösa och/eller HBTQ.
Citera
2017-03-25, 19:48
  #11
Moderator
najass avatar
OT raderat. Tråden ligger i delforumet GM&E i Vetenskap. Håll därför politisk retorik borta

/mod
Citera
2017-03-25, 20:13
  #12
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Du får gärna identifiera dig som katt, men du får betala skatt ändå. Det är ju inte en rimlig liknelse. Transpersoner försöker ju inte vinna några ekonomiska fördelar på det.

Nej, det var inte så jag menade. Låt mig ta ett annat bättre exempel. Säg att en 25 årig man, identifierar sig som en 12-årig flicka. Innebär det att han kan sluta vara en 25-årig man, och vara den 12-åriga flickan biologiskt? (Utan en könskorrigering)

Skulle du kunna se honom som en 12-årig flicka, och vara övertygad om att han är det biologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Men läs nu vad jag skrev. Jag skrev att det inte alls har med Pim att göra, jag tog endast upp det för att visa på att det här med manlig och kvinnlig biologi inte är så självklart som många här på forumet tror.

Jag förstår ditt resonemang här, och visst förekommer biologiska avvikelser. Men det räknas mer som missbildningar inom den medicinska världen (menar inget illa när jag säger missbildningar). Då är det en annan sak, jag tror dock inte att Pim har en biologisk missbildning. Som gör att hon varken är en man eller en kvinna. Enligt videon ser hon ut som en kvinna, och hon låter som en kvinna.

Hon verkar vara en fullt biologiskt utvecklad kvinna.
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2017-03-25 kl. 20:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback