Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 16:30
  #1
Avstängd
TomasTvillings avatar
När jag funderar på det så verkar det vara vansinne.
T.ex bilar. Varför 1000 olika modeller av i stort sätt samma bil? Olika årsmodeller och märken.

Jag tycker att fritt företagande och valfrihet inte är värt så mycket.
Produkterna måste ju bli mycket dyrare och ta mycket mer resurser att tillverka.
Folk får jobba dubbelt så mycket och allt blir dubbelt så dyrt. För samma resultat.
Och tänk på miljön, med alla dessa olika reservdelar och omsättning av produkter.

Och det är samma sak med allt. Massor av val vi inte behöver. Det enda jag ser är att dom rika blir rikare och vi får jobba mer och frestas att köpa mer skit vi inte behöver.
Och världen förstörs många ggr snabbare.

Kan ni se vad jag menar? Vad tycker ni? Är världen helt absurd?
Citera
2017-03-25, 16:35
  #2
Medlem
informaticss avatar
Världen har väl relativt få innovatörer medan det finns relativt många entreprenörer.
Citera
2017-03-25, 16:38
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvilling
När jag funderar på det så verkar det vara vansinne.
T.ex bilar. Varför 1000 olika modeller av i stort sätt samma bil? Olika årsmodeller och märken.

Jag tycker att fritt företagande och valfrihet inte är värt så mycket.
Produkterna måste ju bli mycket dyrare och ta mycket mer resurser att tillverka.
Folk får jobba dubbelt så mycket och allt blir dubbelt så dyrt. För samma resultat.
Och tänk på miljön, med alla dessa olika reservdelar och omsättning av produkter.

Och det är samma sak med allt. Massor av val vi inte behöver. Det enda jag ser är att dom rika blir rikare och vi får jobba mer och frestas att köpa mer skit vi inte behöver.
Och världen förstörs många ggr snabbare.

Kan ni se vad jag menar? Vad tycker ni? Är världen helt absurd?

Du har helt rätt.
T.ex. varför så många olika maträtter?
Låt alla äta havregrynsgröt morgon middag och kväll.

Och så många TV kanaler? Räcker med 1 kanal och då kan vi ha gamla TV1 till alla.

Och varför så många sånger. Räcker med 1 sång.

"Upp till kamp emot kvalen
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär..."
Citera
2017-03-25, 16:41
  #4
Medlem
franges avatar
Därför att folk köper dem.
Citera
2017-03-25, 16:43
  #5
Medlem
Jag tror jag förstår frågan. 100 bilar, som är i princip lika. Skillnaderna ligger i princip i designen o hur de marknadsförs.

Antar det är ok eftersom alternativet är sämre: en enda personbil, utan alternativ man kan byta till.
Citera
2017-03-25, 16:55
  #6
Avstängd
TomasTvillings avatar
Ni missar poängen allihop.
Är val av bilmärke värt all extra jobb. Ni kunde ju ha 20 timmars arbetsvecka istället.
Lika mycket bil och lika bra mat. Bara mycket färre val.
Varför 100 olika när 5 olika räcker.
Och jorden skulle vara en renare plats.
Citera
2017-03-25, 17:01
  #7
Medlem
Utan konkurrensen mellan biltillverkarna skulle bilarna vara både sämre och dyrare.
Citera
2017-03-25, 17:05
  #8
Avstängd
TomasTvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Utan konkurrensen mellan biltillverkarna skulle bilarna vara både sämre och dyrare.
Och det är inte en lögn då? Varför skulle det vara så? Är det inte samma lilla sällskap av mulitmiljadärer som äger alla olika företag? Som äger allt här på jorden?
Citera
2017-03-25, 17:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvilling
Och det är inte en lögn då? Varför skulle det vara så? Är det inte samma lilla sällskap av mulitmiljadärer som äger alla olika företag? Som äger allt här på jorden?

Nej, det finns ett flertal olika självständiga bilföretag som konkurrerar fritt med varandra. Om du inte anser att konkurrens leder till bättre produkter kan du ju fråga dig själv om du själv hade suttit i din stol framför datorn om det inte vore för konkurrensens förträfflighet (läs evolution).
Citera
2017-03-25, 17:16
  #10
Avstängd
TomasTvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, det finns ett flertal olika självständiga bilföretag som konkurrerar fritt med varandra. Om du inte anser att konkurrens leder till bättre produkter kan du ju fråga dig själv om du själv hade suttit i din stol framför datorn om det inte vore för konkurrensens förträfflighet (läs evolution).
Men är det värt det? Se hur mycket sopor en enda människa ställer till med.
Hur mycket förpackningar som helst som kastas. Vi kunde ha enklare uniforma förpackningar istället för miljoner olika. Slöseriet med tid och material mm är svindlande.
Citera
2017-03-25, 17:19
  #11
Medlem
Kebabfysikers avatar
Så länge någon tjänar pengar kommer det fortsätta produceras skräp.
Citera
2017-03-25, 17:25
  #12
Avstängd
TomasTvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Så länge någon tjänar pengar kommer det fortsätta produceras skräp.
Har du några tankar på hur världen kan vara så här absurd och onskefull. Och hur ingen Svensson bryr sig om detta. Dom är mest arga på politiker och smågangsters på gatan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback