Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 14:11
  #1
Medlem
Servals avatar
Märkte att JRiver vägrar spela upp vissa album/låtar. Låtar som spelas upp utan problem i exempelvis VLC. Det dessa album har gemensamt är att bithastigheten är extremt hög och storleken på filerna är stor.

Tar ett exempel Pantera - Cowboys From hell.

Format: .flac
Storlek: 2.40GB
Bithastighet: Runt 6000

Det som händer är att det snabbt står "Buffrar.." sen börjar låten "spelas upp" men inget ljud hörs.

Kör ASUS Xonar ASIO driver till en dac vid S/PDIF. I övrigt har jag inte så bra koll på diverse ljudinställningar så har inte ändrat standardinställningarna mer än att jag testat Direct sound, pass through och Wasapi, men alla ger samma resultat.

Någon som vet hur jag kan lösa detta (Gärna utan att behöva konvertera mina album.
Citera
2017-03-25, 14:18
  #2
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kanske du behöver en mediacodec installerad?
Citera
2017-03-25, 14:22
  #3
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kanske du behöver en mediacodec installerad?

Det är mycket möjligt men försökt googla mig fram till någon form av lösning med sökord likt
"jriver flac 6000 bit depth" men hittar inget matnyttigt.
Citera
2017-03-25, 14:39
  #4
Medlem
Gabriel Knights avatar
Testa att ladda ner K-lite codec pack och se om det fungerar.
Det är en packe med olika mediacodecs i en enda fil.
Du kan välja vilka mediacodecs du vill installera genom att välja vilket alternativ du vill ha som Basic och Standard osv.

På hemsidan nedan står det vilka mediacodecs varje filalternativ innehåller:
https://www.codecguide.com/download_kl.htm
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-03-25 kl. 14:46.
Citera
2017-03-25, 15:00
  #5
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Testa att ladda ner K-lite codec pack och se om det fungerar.
Det är en packe med olika mediacodecs i en enda fil.
Du kan välja vilka mediacodecs du vill installera genom att välja vilket alternativ du vill ha som Basic och Standard osv.

På hemsidan nedan står det vilka mediacodecs varje filalternativ innehåller:
https://www.codecguide.com/download_kl.htm

Det löste sig ändå. Lösningen var att öppna Dsp Studio (i JRiver) sen under Sample rate så kan man konvertera sample rate. I mitt fall så ställde jag in att 192,000 Hz ska konverteras till 44,100 Hz

Får nog ta och läsa på lite för det finns alldeles otroligt mycket inställningar i JRiver och vill ju ha så bra ljud som möjligt.
Citera
2017-03-25, 15:55
  #6
Medlem
Strychnos avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2017-03-25, 16:05
  #7
Medlem
Jofs avatar
Har okcså vissa problem med JRiver. Bra att det kommer upp tråd om den. Finns så många inställningar. Min klarar inte att fixa Shuffle, blanda låtar. Ibland går det ibland INTE.
Nån som har tips. Om jag får hänga på tråden.
Finns ingen egen JRIVER tråd än...
Citera
2017-03-25, 16:09
  #8
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har okcså vissa problem med JRiver. Bra att det kommer upp tråd om den. Finns så många inställningar. Min klarar inte att fixa Shuffle, blanda låtar. Ibland går det ibland INTE.
Nån som har tips. Om jag får hänga på tråden.
Finns ingen egen JRIVER tråd än...

Kör du piratversion? Om ja vilken? för jag har en äldre piratversion som jag testade att uppdatera till den senaste versionen då blev det en trial igen men den gick patcha om så fungerar den perfekt.

Tänker om du har en gammal version med några buggar i?
Citera
2017-03-25, 17:03
  #9
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Kör du piratversion? Om ja vilken? för jag har en äldre piratversion som jag testade att uppdatera till den senaste versionen då blev det en trial igen men den gick patcha om så fungerar den perfekt.

Tänker om du har en gammal version med några buggar i?

Jag var skötsam och köpte en JRiver och har nu den senaste versionen. Men kan ju vara en bugg i den - ändå.
Har du haft problem med shuffle funktionen?

Trodde jag skulle få support då, men man är bara hänvisad till deras forum och där får jag inget svar på min tråd med denna fråga.

Men det är många trådar där som man kan ha nytta av.

https://yabb.jriver.com/interact/index.php
Citera
2017-03-25, 17:09
  #10
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag var skötsam och köpte en JRiver och har nu den senaste versionen. Men kan ju vara en bugg i den - ändå.
Har du haft problem med shuffle funktionen?

Trodde jag skulle få support då, men man är bara hänvisad till deras forum och där får jag inget svar på min tråd med denna fråga.

Men det är många trådar där som man kan ha nytta av.

https://yabb.jriver.com/interact/index.php

Har inte testat men gjorde det nu, och nej Shuffle fungerar inte.
Citera
2017-03-26, 14:35
  #11
Medlem
Jofs avatar
Kollade Jriver under kommandot Spelas nu (eg Playing Now). Där var alla filerna ordnade (på ett visst sätt som nog är just slumpmässigt) och sen spelas dom från toppen och ned.
Så Shuffle funkar nog, men på ett ovanligt sätt.
Får kolla konverteringsinställningran igen för att ex kunna spela DSD filer. Nu kör jag gärna 24 bit flach. Min stärkare lär kunna ta det mest som finns på marknaden. Det är jag som inte riktigt satt mig in i hur.
Vore det nån ide att starta en JRiver tråd?
__________________
Senast redigerad av Jof 2017-03-26 kl. 14:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback