Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-03-27, 18:18
  #73
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför utgår du från det? Finns rätt många som blir helt förstörda när deras husdjur dör.


Ja. och TS borde tagit bort kattliket från vägen ev kollat hur skadad katten var kanske hade den kunnat räddas ? Varför ta bort katten från vägen ? I första hand för att den kanske var älskad av ett barn och när barnet kommer hem ensam från skolan är det inte kul att hitta sin katt död. Det kan få barn att må mycket dåligt.. Bättre att gömma undan katten så att barn tror den sprungit bort eller tagits omhand av någon.
Citera
2017-03-27, 19:33
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var står det att det är olagligt att "smita" från en överkörd katt? Ska du stanna kvar på platsen och larma polis för en överkörd grävling, ekorre eller igelkott också? En lösdrivande kattjävel har samma status som dessa djur.

Aldrig i helvete att jag skulle ta in en blodig sörja i bilen och lägga tid på att köra den till djursjukhuset, möjligen skulle jag backa över (fast du säger ju att det är olagligt att göra) och sedan sparka ner skiten i diket.

Som sagt, är inte ägaren till kattskrället mer aktsam så räkna inte med att någon ska bry sig om den blir överkörd

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...n/Viltolyckor/
Husdjur räknas juridiskt som egendom och har man på något sätt medverkat till en skada på sådant ska man rapportera detta till ägaren. Vet man inte vem ägaren är eller är osäker på om det finns någon går man vägen via polisen. Detta gäller oavsett om det är en ren olycka och det spelar i sak ingen roll om det rör sig om en katt, ett staket eller en brevlåda. I just denna mening har en tamkatt inte samma status som andra vilda smådjur.
__________________
Senast redigerad av pf10 2017-03-27 kl. 19:35.
Citera
2017-03-28, 02:30
  #75
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, jag menar inte att de ljuger, men jag kan heller inte hitta någon grund för deras påstående. Självklart tycker en djurrörelse man skall anmäla osv. men vad de tycker är en sak och vad lagen säger en annan. Jag rättar mig efter lagen.

Vilka djur tycker du att man ska köra till sjukhus? Ser du skillnad på en vild och en tam kanin t.ex.? Eller om en död katt är/var tam? Jag hävdar fortfarande att det är ägarens ansvar att hålla reda på sina sällskapsdjur, gör de det inte får de räkna med lite svinn.


bara att du är en människa så har du mer rättigheter visst, om du körde på mina katter så kan du räkna med att jag söker upp dig, vissa är lite olika vet du? vilken talan har djuren annars förutom vissa empatilösa skit som tror sig vara nåt? dig skulle jag lämna kvar i rännstenen, hur skulle det kännas? Nej, då är du nog död redan och inget smärta känner
Citera
2017-03-28, 11:50
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n1t
Jobbar som fraktare för mindre bolag som hämtar stora leveranser virke. På väg med virket till bolaget så är jag på väg att gasa upp på en 40-väg, och når ca 25. Då springer en fullvuxen svart katt ut på vägen och jag kör över den. Det kändes ingenting utan jag såg bara i backspegeln att katten ligger där livlös........

Jag är så fruktansvärt ledsen! Jag är så otroligt ångerfull! Jag är en fegis! Jag är ett svin!

Hann du byta från USKA till chaufför på fyra dagar? (FB) Högutbildade med skitjobb - låt oss krossa myten att "all utbildning är bra"

Och är du verkligen så drogfri som du utger dig för att vara?: (FB) Ett år efter aktiv medicinering på antidepp.
Citera
2017-03-28, 16:44
  #77
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
bara att du är en människa så har du mer rättigheter visst, om du körde på mina katter så kan du räkna med att jag söker upp dig, vissa är lite olika vet du? vilken talan har djuren annars förutom vissa empatilösa skit som tror sig vara nåt? dig skulle jag lämna kvar i rännstenen, hur skulle det kännas? Nej, då är du nog död redan och inget smärta känner
Du har valt att hålla ett vilt djur som "ditt" och med det följer ett ansvar. Kan du inte hålla det inomhus eller kopplat utan låter det springa omkring hursomhelst, med de risker det innebär, så kan väl knappast den som kör på kattjäveln lastas för det?
Citera
2017-03-28, 19:34
  #78
Medlem
papercaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azadora
Tur att du inte körde på en människa ts. Lite annan ångest skulle ja tro

Troligtvis inte då TS inte verkar ha problem med att mörda människor.
Vill döda någon med hjälp av 30mg Oxikodon.
Citera
2017-03-29, 14:20
  #79
Avstängd
Stinker troll då du är undersköterska, samt lastbilschaufför, samt drogfri samtidigt som du brukar cannabis. Nej lås tråden.
Citera
2017-03-30, 10:34
  #80
Medlem
FetLeffes avatar
Tycker ändå det är lite roande ty....

Kör på en katt på E18, stanna bilen, kliv ur, flytta på den numer platta katten (mitt i körfältet)

Vad kommer hända?

Du blir mest troligt påkörd?
En långtradare får panik då föraren av den ser djurvännen mitt i körfältet , väjer undan och krockar i djurvännens bil, bilar bakom krockar in i långtradaren och mosar djurvännen.

Trafiken är inte en Walt Disney film, ÄRTHJÄRNA!

Et voilá.

Darwin vinner igen.
Hoppas djurvännen är miljöpartist.
Citera
2017-03-30, 16:47
  #81
Medlem
Machiavellys avatar
Kommer dem på dig så säger du att du inte märkte någonting. Anmäl inte dig själv nu i efterhand du kommer åka på smitning.

Släpp detta nu men nästa gång du kör på ett djur ska du kontakta 11414. Ex om du kör på rådjur eller andra djur.
Citera
2017-03-30, 17:52
  #82
Medlem
Min förra katt blev överkörd exakt det datumet fast 9 år tidigare. Det tar lång tid att komma över det. Jag vet inte vem som körde över min katt, men om den personen hade åtminstone lämnat någon slags tecken på ånger så hade jag uppskattat det. Du kommer varken bli polisanmäld eller av med körkortet. Kan du inte ta dig tillbaka till den platsen där det skedde, och se om katten ligger kvar, och i så fall kolla ifall den är öronmärkt. Den kan också vara chip-märkt, det kan man nog inte se men om du lämnar in den till polisen så kan de kolla. Du behöver ju inte erkänna att det var du. Men iaf se till att katten antingen hittas av någon, som kan se till att kroppen begravs och att ägaren underrättas. Om katten inte ligger kvar, så kan du ändå lämna någonting där. Någon slags tecken till nån som ev. letar efter en förklaring.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback