Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-28, 08:27
  #25
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Känns rätt WT att ha tid att göra så enormt jävla stor sak om ett mellan-namn... Skulle jag blivit tillsagd att jag heter sune i mellan-namn så hade jag trott det så länge jag inte ser något som talar emot det. Att missa det hela sitt liv är nog ovanligt, men hur ofta är mellan-namn egentligen med på någon identitets-handling?

Ptja, alltid? Jag har då aldrig haft en identitetshandling där mitt mellannamn saknas. Jag vill nog påstå att det är rätt märkligt att lyckas missa vad man heter i mellannamn i 50 år.
Citera
2017-03-28, 12:56
  #26
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ptja, alltid? Jag har då aldrig haft en identitetshandling där mitt mellannamn saknas. Jag vill nog påstå att det är rätt märkligt att lyckas missa vad man heter i mellannamn i 50 år.
Det kanske det är, har aldrig behövt kolla mitt eget namn. Men att det är märkligt, självklart, men något spektakulärt? Knappast...
Citera
2017-03-28, 13:01
  #27
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Det kanske det är, har aldrig behövt kolla mitt eget namn. Men att det är märkligt, självklart, men något spektakulärt? Knappast...

Spektakulärt vet jag inte om det är, men har man någon gång flugit så bör man upptäckt omedelbart att passet inte stämmer överens vad du uppgett. Står det "Birgitta" på din biljett men inte i ditt pass, så får du snällt vända om igen.

Själv kollar jag alltid så att uppgifterna på mitt körkort och pass stämmer när jag får nytt, men det kanske inte alla gör.
Citera
2017-03-28, 13:04
  #28
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ptja, alltid? Jag har då aldrig haft en identitetshandling där mitt mellannamn saknas. Jag vill nog påstå att det är rätt märkligt att lyckas missa vad man heter i mellannamn i 50 år.

Har du två efternamn? I Sverige är ett mellannamn ett efternamn. Det är i anglosaxiska länder som ett mellannamn kan vara ett förnamn.

Jag hade en nära släkting vars tredje förnamn var väldigt likt hans efternamn. Hans gamla körkort finns här. Det tredje förnamnet saknas.
Citera
2017-03-28, 13:40
  #29
Medlem
Det är inte helt osannolikt att det är skatteverket som gjorde fel här. När jag blev svensk medborgare slog de ihop mitt förnamn och mellannamn så att mitt förnamn helt plötsligt var ett dubbelnamn (med bindestreck)
Citera
2017-03-28, 19:08
  #30
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Det är inte helt osannolikt att det är skatteverket som gjorde fel här. När jag blev svensk medborgare slog de ihop mitt förnamn och mellannamn så att mitt förnamn helt plötsligt var ett dubbelnamn (med bindestreck)

Jag har råkat ut för liknande. Jag är visserligen inte svensk medborgare, men när jag blev folkbokförd här blev det likadant. Mitt tilltalsnamn och mitt andra förnamn skrevs ihop med bindestreck, så att det blev ett dubbelnamn.
Citera
2017-03-28, 22:31
  #31
Medlem
SagtVars avatar
Min yngste son registrerades med en jämn näst sista siffra i sitt personnr. Som tur var upptäckte jag det omgående och fick det ändrat, om än efter en del strul med myndigheterna.
Citera
2017-05-01, 19:53
  #32
Medlem
oberoendemedias avatar
Den största tavlan stod väl journalisten Carina Glenning för när hon fotograferade biljetten och la upp i artikeln så att vem som helst fick tillgång att ändra bokningen. Inte ens ett tack kunde Corren kosta på sig när vi påtalade det och bilden försvann efter någon minut.

https://pbs.twimg.com/media/C7xj5ZTWsAErwka.jpg
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback