Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 10:23
  #1
Medlem
Jag står just i begrepp att kasta en gammal trasig mjuk bakform. Jag vet inte exakt vad den är tillverkad av, men gissar att det är någon form av silikongummi eller så.
Så frågan är förstås Hur tusan sorterar jag det avfallet? Hushållssopor/ brännbart?
Citera
2017-03-25, 13:59
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
Kör vilket som. Står det inte så ta övrigt avfall. När det gäller vanliga glas som man dricker ur så vet jag att man bör slänga dem i övrigt avfall, eftersom de innehåller metall och alltså inte är riktigt tillräckligt rena för glasåtervinning.
Citera
2017-03-27, 23:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Kör vilket som. Står det inte så ta övrigt avfall. När det gäller vanliga glas som man dricker ur så vet jag att man bör slänga dem i övrigt avfall, eftersom de innehåller metall och alltså inte är riktigt tillräckligt rena för glasåtervinning.
Um... Glas, "allt" glas, innehåller järn. Det gör det grönt när du tittar genom det "från sidan". Det är bara frågan om hur mycket.
Titta exempelvis på akvarium. När du tittar in i akvariet är glaset "ofärgat", medan när du tittar in i själva frontglaset från sidan så är det mörkgrönt. Folk som är villiga att betala lite extra, beställer akvarium helt, eller delvis i "low iron" glas, eller "optiwhite" (Pilkington glas varumärke för "low iron" glas) för att även om glaset ser ofärgat ut när man tittar in i karet, så påverkar det färgerna lite i alla fall.

Dricksglas, och glasburkar är "normalt sett" på samma nivå som "low iron" glas. Därmed ganska ofärgade när man tittar in i dem från en kant. Och det är det lättaste sättet att avgöra var glaset hör hemma, om du vill sortera dricksglas i återvinningen, trots att de "egentligen" inte riktigt hör hemma där. Titta in i glaset från kanten. Är glaset ofärgat, sorterar du det som ofärgat. Är det grönt, sorterar du det som färgat. När de gör ny glasmassa av grönt brunt, gult rött, och blått glas, klarar de utan vidare av att hantera lite glas med "för lågt" järninnehåll. Det är alltid bättre att sortera som färgat, än ofärgat, om man är osäker. Ett par dricksglas kommer inte påverka resultatet, men för mycket färgat glas i ofärgad glasmassa gör att man får köra hela glasmassan som färgad.
När man återvinner glaset jobbar man med mycket automatisering. Man krossar glaset, som sen hamnar på ett matarband som med tryckluft sorterar upp de olika färgerna. Man sorterar även bort "skräp" som inte hör hemma i glasmassan här. Enstaka färgade glasbitar i ofärgat glas är inte ett problem att sortera bort i det här läget, och det digitala ögat som tittar är väldigt bra på att urskilja små färgskillnader, och sorterar bort "dricksglas" om de har grönton, typ "Coca Cola Glas Green", från glaskrossen.

Silikon, som ursprungsfrågan gällde... Farligt avfall. Bor du i "flerfamiljshus" med återvinnings-system, så har ni antagligen ett "grovsoprum", lämna bakformen där. Annars är det den lokala återvinningsstationen, och farligt avfall som gäller.
Ska jag vara helt ärlig misstänker jag att det hamnar på samma ställe om man lämnar det där, eller i restavfallet. Det rötas, eller eldas, ibland både och, och resterna hamnar i en deponi. "Farligt avfall" sorterat silikon återvinns inte.
B!
Citera
2017-03-28, 19:13
  #4
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
..... Silikon, som ursprungsfrågan gällde... Farligt avfall. Bor du i "flerfamiljshus" med återvinnings-system, så har ni antagligen ett "grovsoprum", lämna bakformen där. Annars är det den lokala återvinningsstationen, och farligt avfall som gäller. Ska jag vara helt ärlig misstänker jag att det hamnar på samma ställe om man lämnar det där, eller i restavfallet. Det rötas, eller eldas, ibland både och, och resterna hamnar i en deponi. "Farligt avfall" sorterat silikon återvinns inte.
B!
Intressant! Glad att du tog dig tid att skriva så detaljerat. Hur kan silikon vara farligt avfall? Det består väl av plast och kisel? Betvivlar inte dig, men är nyfiken för det låter ofarligt.
Citera
2017-03-30, 02:50
  #5
Medlem
Jag har faktiskt ingen jäkla aning om varför de klassar silikonprodukter som farligt avfall... Det verkar inte speciellt konsekvent med tanke på hur mycket som spolas ned i avloppen dagligen via hårprodukter...
Å andra sidan är det mycket som inte är konsekvent.

B!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback