Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-13, 18:44
  #49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Vågar jag åka till Filippinerna?

Har funderat ett bra tag på det, men jag är så rädd för man hör ibland att polisen är korrupt som har tjejerna som lockbete, naturkatastrofer som jordskalv, tyfoner, vulkanutbrott och kriminalitet.

Dessutom vad är chansen att en tjej jag träffar på internet dejting drogar mig när hon kommer till mitt rum?

Jag har varit till Thailand utan problem, men är räddare för Filippinerna, dock verkar det vara ett paradis ställe om det inte vore för alla dessa problem.

Jag har bott i Filippinerna några år och har en Filippinsk fru. Vi åker även dit med jämna mellanrum. Jag kan säga såhär.. Först beror det på VART i Filippinerna du tänkt åka. Åker du till de södra delarna och är vit så finns det en risk att kidnappas och råka illa ut. Muslimska terrorister härjar i södra delarna och för något år sedan så jagade men någon ledare på ön Bohol (grann ö med Cebu).

Dock är risken liten och det "vanliga" folket är vänliga så länge DU behandlar dem med respekt och inte spelar "Allan". Manila är ett skithål till stad som jag personligen är så lite som möjligt i Där finns storstadens alla faror och det är väldigt lätt att bli blåst av allt från "väskbärare på flygplatsen" till Taxi chaffisar och "handlare". Man måste alltid vara "street smart" om man skall ge sig in i städer som Manila och Mexico city, Paris, Moskva och liknande rövhål till städer.

Bland "hororna" finns det allt från "proffs" till "vanliga" tjejer som vill tjäna en slant extra till sitt barn eller sin utbildning. Utanför universitet och college finns det en del juveler som kan tänka sig en vit man.

Är du ute efter något seriöst så skippa storstads tjejerna och lär känna någon tjej från en mindre stad som antingen pluggar eller är färdig med universitetet. Oftast är dessa oskulder och vill så vara tills ge gift sig eller ser att du är verkligt seriös. Besök även hennes familj och se till att familjen gillar dig.

Filippinerna är kanske lite farligare än Thailand på så sätt att landet är lite instabilt politiskt och har haft en del försök till statskupper genom åren.. Senast under "glorias" styre. Nu har det varit ganska stabilt i en 7-8 år utan större politiska katastrofer. Jordbävningar och vulkaner kan man bortse ifrån då det oftast inte sker på löpande band. Dock kan det bli en tyfon eller större oväder med översvämningar som följd då oftast ön Luzon och straxt över centrala filippinerna (det så kallade stormbältet) De södra delarna har betydligt färre blåsväder och översvämningar men det KAN ske.

Vaccinera dig mot Hepatit A och B ta gärna Kolera vaccin innan du åker. Skall du vara i asien mycket så finns det fler vaccin som är bra att ta ex Japansk Encefalit på landsbygden skadar det inte med Malaria piller dock så är det vanligare med Dengu (finns inget vaccin).

Jag bodde i centrala delarna i några mindre städer i en 3års period och var aldrig sjuk eller råkade illa ut på något sätt. Dock umgicks jag mest med lokalbefolkningen och följde deras vanor och livsrytm och sprang inte runt på barer eller jagade fruntimmer.
Citera
2019-01-05, 23:36
  #50
Medlem
Zouxs avatar
Bra information för en som känner flera pinoys och kanske någon dag hittar sig på väg dit.
Citera
2019-01-09, 09:57
  #51
Medlem
nitro99s avatar
Ett fantastiskt vackert land!
Citera
2019-01-17, 09:08
  #52
Medlem
Hur är inhemsk mat?
Liknar den thaimat?
Finns det streetfood?
Chickenbarbeque?
Citera
2019-02-16, 06:15
  #53
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Hur är inhemsk mat?
Liknar den thaimat?
Finns det streetfood?
Chickenbarbeque?
Skäms på Flashbackarna som uteblivit med svar! Skäms!

Palawan och Alona beach, statutsuppdatering snarast innan jag lackar totalt och slänger i mig ett par roppar, ett sexpack folkisar o rövknullar din morsa!
Citera
2019-02-16, 06:28
  #54
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag har bott i Filippinerna några år och har en Filippinsk fru
Har du ett avvikande utseende? Säg inte att du tänker avla fram något med denna avart? Din son lär bli tio cm kortare än dig och inte likna dig ett dugg i ansiktsdragen. Nåväl, hur är Palawan och Alona nu för tiden? Då Thailand ständigt blir dyrare så tänkte jag inviga horknulleriet på dessa avlägsna öar.
Citera
2020-04-01, 23:02
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Hur är inhemsk mat?
Liknar den thaimat?
Finns det streetfood?
Chickenbarbeque?

Filipinsk mat är väl bättre än svensk mat, men bra mycket äckligare och mindre varierad än thailändsk mat

De använder sig av samma huvudingredienser, men är inte alls lika flitiga med kryddor eller grönsaker som Siameserna.

Ja, det finns mycket streetfood, men som ovan nämnt så är den långtifrån lika god som thai streetfood. Dock oftast billigare.
Citera
2020-04-01, 23:09
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Har du ett avvikande utseende? Säg inte att du tänker avla fram något med denna avart? Din son lär bli tio cm kortare än dig och inte likna dig ett dugg i ansiktsdragen. Nåväl, hur är Palawan och Alona nu för tiden? Då Thailand ständigt blir dyrare så tänkte jag inviga horknulleriet på dessa avlägsna öar.

Nu var jag på Palawan tidigt 2018, men blev väldigt förvånad över hur billigt det var trots populariteten. Käka inget innan du reser från Puerto Princesa till El Nido.
Bodde på ett populärt hostel för runt 70kr/natt inkl. frukost. Island-hopping utflykterna kostade typ 200 kr för en hel dag inkl. lunch
I stort sett allting på Filippinerna är bra mycket billigare än Thailand, utom boende.
Citera
2020-05-07, 00:12
  #57
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwinTheShooter
Nu var jag på Palawan tidigt 2018, men blev väldigt förvånad över hur billigt det var trots populariteten. Käka inget innan du reser från Puerto Princesa till El Nido.
Bodde på ett populärt hostel för runt 70kr/natt inkl. frukost. Island-hopping utflykterna kostade typ 200 kr för en hel dag inkl. lunch
I stort sett allting på Filippinerna är bra mycket billigare än Thailand, utom boende.

Ja på Filippinerna blir man ruinerad när det gäller boende, 70kr/natten på hostel måste gjort dig skuldsatt för resten av livet. Nej men seriöst?! Kan väl knappast bli billigare än 70kr/natten oavsett vilket hostel och land? Om man nu Inte vill bo i ett plåtskjul med ett hål i marken som toa, då kan man nog komma undan med 5kr/natten
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2824285

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback