Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 07:14
  #1
Medlem
Tidigare i år flyttade jag till en ny lägenhet. Sedan dess verkar min sömncykel rubbad.

Innan kunde jag sova utan problem, jag fick god sömn om jag la mig i tid. Idag verkar det helt omöjligt att få tillräckligt med sömn. Oavsett om det är vardag eller helg, jag vaknar runt 5-tiden. Jag har inte sovit bra på många veckor. Det gör mig grinig, sömnig och har svårt att koncentrera mig på olika saker och ting. Det är otroligt frustrerande.

Jag tränar och äter regelbundet, precis som innan. Jag känner mig inte stressad över något, ingen depression eller något.

Jag funderade om flytten kunde ha något med det hela att göra, kanske var det så de första dagarna. Men efter så många veckor, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Sovrummet är i stort sett densamma som i förra lägenheten. Mörkläggningsgardiner och vanliga gardiner som släpper in litet med ljus samt inget störande ljud utanför eller från någon annan lägenhet. Inga nya rutiner eller någonting annat har förändrats.

Jag heller inga problem att somna, det brukar gå ganska fort. 1 dag på de senaste veckorna har jag sovit lite över 8 timmar. Jag kände mig rätt så pigg dagen efter. Vilket var en otroligt skön känsla, men jag kunde inte komma på varför det skilde sig från övriga dagar.

Nu trodde jag att jag skulle få sova ut lite idag, efter varit väldigt trött under en längre tid (som vanligt). Men halv 6 var jag vaken och kände mig väldigt trött, men inte på det sätt att jag kunde sova.

När jag var utomlands för en tid sedan, så vaknade jag också vid 5-tiden. Det här var också efter min flytt.

Jag håller på att bli galen då detta påverkar mitt vardagsliv mycket, vad kan jag göra?
Citera
2017-03-25, 07:19
  #2
Medlem
Teleslingas avatar
Det är väl inte extremtidigt att vakna fem? Försök att lägga dig i tid så får du ju dina timmar ändå. När somnar du då? Skönt att vakna tidigt nu på våren ju - världen är så vacker utanför!
Citera
2017-03-25, 07:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Det är väl inte extremtidigt att vakna fem? Försök att lägga dig i tid så får du ju dina timmar ändå. När somnar du då? Skönt att vakna tidigt nu på våren ju - världen är så vacker utanför!

Extremtidigt är det inte. Men oavsett om jag somnar vid 9 eller 12, så vaknar jag 5. Så var det inte för några månader sen och jag har aldrig haft problem med att sova egentligen, oavsett vår eller ej.
Citera
2017-03-25, 07:36
  #4
Medlem
Currykryss?
Citera
2017-03-25, 07:42
  #5
Medlem
2018s avatar
Gå och lägg dig 5 då, så kan du åtminstone inte vakna 5.
Citera
2017-03-25, 07:49
  #6
Medlem
börja ät imovan så kanske du kan sova
Citera
2017-03-25, 07:51
  #7
Medlem
Pfaltzs avatar
Tro mig TS, du har inga problem. Jag skulle byta min sömnrytm mot din alla dagar i veckan. Sover två timmar max efter sängående, är sedan vaken i 3-4 timmar. Kan inte somna om. Sover sen 2-3 timmar på morgonkvisten. Funkar helger, men är ett helvete under veckorna eftersom de sista 2-3 timmarna faller bort.
Citera
2017-03-25, 07:57
  #8
Medlem
Panzarphungens avatar
Åldersrelaterat kanske?

Mina barn var notoriska sjusovare förr, nu när dom är i/runt 30-års åldern så är dom oftast uppe tidigt om morgnarna.

Själv är jag uppe och väcker tuppen i stort sett var dag, har accepterat det och lägger mig lite tidigare på kvällen, iofs har jag oregelbundna arbetstider (3-skift) och det spelar säkert in.

Var på någon form av sömnkurs med jobb för ett tag sen, människan är "skapt" att vara vaken ungefär mellan kl 03/04 - 20/21 enl föreläsaren. Den tid på dygnet det är ljust där vi befann oss då när vi reste oss upp på 2 ben...
+ att sömnbehovet minskar med tilltagande ålder

För övrigt känner jag medlidande med TS, vet hur värdelöst det är att sitta vaken i arla morgonstund, oförmögen att somna om, speciellt över den mörka delen av året.
__________________
Senast redigerad av Panzarphungen 2017-03-25 kl. 07:58. Anledning: ja.
Citera
2017-03-25, 10:02
  #9
Medlem
Kan du inte ta en tupplur efter lunch och när du kommit hem efter jobbet?
Citera
2017-03-25, 11:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Kan du inte ta en tupplur efter lunch och när du kommit hem efter jobbet?

Powernap är lätt de bästa man kan ta för att klara av stressiga dagar
Citera
2017-03-27, 16:16
  #11
Medlem
Hur ser ditt kalciumintag ut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback