Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-24, 23:55
  #1
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Jag tänkte berätta om en incident som hände nyligen på mitt jobb.

Jag hade en kund som jag skulle hjälpa med några beställningar. Han var en äldre gubbe förmodligen från landsbygden med tanke på hur han var klädd och hur han talade.

Bakom honom, i kö, var en stor muslimsk familj förmodligen bosnisk då de pratade något slags slaviskt språk men kvinnorna hade sin hijabs på sig och man känner igen det där jugge-klangen. De var barn, föräldrar, bröder och mor- och farföräldrar. 3 generationer alltså på plats. Barnen höll på och väsnades så till och med jag blev lite smått irriterad. Föräldrarna tog aldrig tag i ungarna utan lät dem bara hålla på.

Till slut så får gubben nog och vänder sig om och skriker "TYST!!!". Varpå ungarna blir tysta.

Vi sätter stopp där en stund för vad som hände sen fick mig att tänka efter.

Jag förväntade mig att föräldrarna skulle ta tag i barnen och säga till dem på skarpen. Så skulle en svensk familj ha gjort. Så gjorde mina föräldrar när jag var liten. För en svensk familj skulle nog skamkänslan dyka upp snabbt i ett sådant läge. Man vill ju se till att ungarna är väluppfostrade och respekterar de äldre.

Men så blev det inte i det här fallet.

Istället började hela klanen, och då menar jag samtliga "vuxna" käfta mot gubben. Föräldrar, bröder, gamlingar och till och med kvinnorna. De skrek om att de var barn och att barn är så där och att han minsann inte har någon rätt att skrika på deras barn och en av tanterna i klanen kallade gubben för rasist.

Som tur var så var jag nästan precis klar med gubbens ärende när det hela brakade loss, så han behövde inte stanna kvar särskilt länge. Han gick därifrån med bestämda steg.

Jag tyckte synd om honom för hur han hade behandlats av juggarna. Jag ville säga ifrån, men jag valde att inte lägga mig i och istället försöka vara "professionell" som det heter. Jag ville alltså inte eskalera det hela särskilt då när jag precis skulle ha hand om dem i kassan.

De fortsatte att prata ganska ansträngt på sitt språk, uppenbarligen upprörda över att gubben skrikit på deras unge. Tanten nämnde något om "rasist, rasist" igen. Men jag höll mig lugn gjorde mitt jobb och tog hand om deras ärenden.

Det här är andra gången som jag fick vittna om sådant. I mitt gamla jobb i en livsmedelsbutik, så försökte en gammal svensk dam få tyst på några ungar som väsnades, sprang och bråkade. Det visade sig att ungarna var zigenare. Så fort deras mamma fick syn på den svenska tanten fick hon världens jävla utskällning. Jag blev mållös. Man tror ju att föräldrarna skulle uppskatta om någon säger till barnen att lugna ner sig. Men icke. Vissa verkar ha en helt annan inställning.

Har ni upplevt liknande saker?

Och vilka slutsatser drog ni av det?

Skulle jag ha agerat annorlunda?

Jag skulle ha velat agera, men problemet är att jag då kanske skulle hamna i kläm med chefen och i värsta fall hela franchisen om jag skulle ha sagt ifrån. Kanske det dyker upp någon anmälan mot företaget om "diskriminering" eller dylikt.

Vad är era synpunkter?
Citera
2017-03-25, 00:12
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Det kan va känsligt sånt där att nån säger till ens barn.
Kunde lika gärna vart en "kristen" "svensk" familj så gör det inte till en "ras" religionsgrej please.
Du sprider bara onödigt hat och idioti.

Alla inblandade verkar ha agerat kasst.
Gubben kunde ha varit vänlig till att börja med.
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2017-03-25 kl. 00:15.
Citera
2017-03-25, 00:12
  #3
Medlem
Känns som att gubben hade mötts av samma eller liknande reaktion även om han sagt åt dem på ett "snällare" sätt. Många invandrargrupper styr och ställer och domderar med svenskar och kommer med rasistkortet hela tiden. Det är helt absurt. Rasist betyder ingenting längre.
Citera
2017-03-25, 00:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det kan va känsligt sånt där att nån säger till ens barn.
Kunde lika gärna vart en "kristen" "svensk" familj så gör det inte till en "ras" religionsgrej please.
Du sprider bara onödigt hat och idioti.

Det händer att svenskar blir riktigt sura i liknande situationer men rasistkortet lär inte dras upp och sedan så är det föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn. Är man känslig så bör man själv säga till barnen eller lämna dem hemma.
Citera
2017-03-25, 00:20
  #5
Avstängd
diadaras avatar
Jag skällde ut min egen moster efter noter när hon sade åt min dotter hur hon skulle uppföra sig. Vi var ovänner länge efter det.
Ordet rasist är något de drar till med för att understryka att de känner sig kränkta, de har inget annat att komma med. Vad ska de säga? Gubbjävel? Det säger Grin-olle också.
Citera
2017-03-25, 00:23
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Nä de drar inte upp rasistkortet utan esset....blattekortet.
Såg en byggjobbare med tre barn och WT-fru där barnen levde fan på ICA Nära, välte grejer och skrek och jagade varandra så man blev förbannad. Då sa en gammal invandrarkvinna med väninna till barnen
- nu ni får vara tysta. Sluta nu!
Jäävla du va förbannad byggkillen blev
- Skall du säga din djävla snyltare. Du skall ge FAAN i mina barn. Dra du till Apedonien. Han blev skogstokig och det blev ett djävvla liv på käringarna också.
Citera
2017-03-25, 00:30
  #7
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä de drar inte upp rasistkortet utan esset....blattekortet.
Såg en byggjobbare med tre barn och WT-fru där barnen levde fan på ICA Nära, välte grejer och skrek och jagade varandra så man blev förbannad. Då sa en gammal invandrarkvinna med väninna till barnen
- nu ni får vara tysta. Sluta nu!
Jäävla du va förbannad byggkillen blev
- Skall du säga din djävla snyltare. Du skall ge FAAN i mina barn. Dra du till Apedonien. Han blev skogstokig och det blev ett djävvla liv på käringarna också.

Helvete vad du ljuger!
Det där har endast hänt i din hjärna.
Citera
2017-03-25, 00:34
  #8
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det kan va känsligt sånt där att nån säger till ens barn.
Kunde lika gärna vart en "kristen" "svensk" familj så gör det inte till en "ras" religionsgrej please.
Du sprider bara onödigt hat och idioti.

Alla inblandade verkar ha agerat kasst.
Gubben kunde ha varit vänlig till att börja med.

Min erfarenhet säger annorlunda.

Det finns en stark skamkultur bland svenskar. Svenskar tar åt sig av kritik.

Det är inte så konstigt att man knappast ser svenska ungar som är ute och springer mitt i natten. Men i invandrartäta områden sker detta jämt.

Och nej, jag gör inte det till en ras/religions-grej. Men jag gör det definitivt till en kulturell grej.
Citera
2017-03-25, 00:50
  #9
Medlem
Ryggradsluss avatar
Det finns ju så olika svenskar och typer.
Kan du definiera svensk så jag förstår bättre? Med skamkultur. Menar du att svensken håller upp en fasad när hen går ut och agerar konstlat och hämmat? Fostrar den renrasiga svensken sina barn för omgivningens skull och inte med barnens bästa i åtanke?
Citera
2017-03-25, 00:57
  #10
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det finns ju så olika svenskar och typer.
Kan du definiera svensk så jag förstår bättre? Med skamkultur. Menar du att svensken håller upp en fasad när hen går ut och agerar konstlat och hämmat? Fostrar den renrasiga svensken sina barn för omgivningens skull och inte med barnens bästa i åtanke?

Vilket sätt att vantolka och lägga ord i min mun.

Nej, skamkulturen är den att svenskar mår dåligt av att kallas rasister och onda. Sådant biter på svenskar. Så är det inte med invandrade familjer som har en stark inre preferens.

Svenskar uppfostrar sina barn till att respektera och ta hänsyn till sin omgivning. Medan att invandrare gärna vill att sina barn tar plats, tar för sig och aldrig låter någon annan tillrättavisa dem. Respekt och hänsyn till sin omgivning är det inte tal om.
Citera
2017-03-25, 00:59
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä de drar inte upp rasistkortet utan esset....blattekortet.
Såg en byggjobbare med tre barn och WT-fru där barnen levde fan på ICA Nära, välte grejer och skrek och jagade varandra så man blev förbannad. Då sa en gammal invandrarkvinna med väninna till barnen
- nu ni får vara tysta. Sluta nu!
Jäävla du va förbannad byggkillen blev
- Skall du säga din djävla snyltare. Du skall ge FAAN i mina barn. Dra du till Apedonien. Han blev skogstokig och det blev ett djävvla liv på käringarna också.

Förmodligen finns det busungar inom alla folkgrupper.
Citera
2017-03-25, 01:10
  #12
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det finns ju så olika svenskar och typer.
Kan du definiera svensk så jag förstår bättre? Med skamkultur. Menar du att svensken håller upp en fasad när hen går ut och agerar konstlat och hämmat? Fostrar den renrasiga svensken sina barn för omgivningens skull och inte med barnens bästa i åtanke?
Det optimala är väl att alla uppfostrar sina barn till att respektera sin omgivning, då blir det bäst för alla och i förlängningen dig själv eftersom du också är en del av någons annans omgivning. Gör alla svenskar det? Självklart inte, men vi ligger nog bättre till än andra kulturer. Ett enkelt sett att se hur en grupp/kultur ligger till är ju att kolla hur de sköter sopsortering i sitt område eller vilka som stör mest på bio.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback