Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 18:52
  #1
Medlem
I vårt förträffliga land är ju ministerstyre förbjudet. Vad är fördelarna med detta? Vad är nackdelarna?

Om vi skulle införa ministerstyre i Sverige skulle ju ministrarna få makt över enskilda människors öden, vilket inte låter så värst bra. Nackdelen med systemet är att om något går snett kan man bara skylla på myndigheten.

Vad finns det för andra för och nackdelar med ministerstyre enligt er?
Citera
2017-03-24, 23:58
  #2
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Nackdelar
Politiker är ofta misslyckade människor som inte duger att göra karriär i näringslivet. Det finns inget krav på kompetens för att bli minister, för exempel se nuvarande regering. Politiker är generellt odugligar som inte ska ha makt över människors liv, att införa minsterstyre är att ge mer makt till politiker.
Följande åsikter är baserade på mitt förra yrke då jag haft nära kontakt med politiker på lokal och nationell nivå i kombination med min politiska vision, frihet.

Fördelar.
Den enskilde politikern har bättre möjlighet att förtrycka enskilda medborgare, förutsatt att man tycker det är bra. Jag gör det inte, men jag förstår att man kan hysa sådana åsikter.
Citera
2017-05-04, 13:34
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Fördelen skulle vara att om ministern styr, har vi en klar ytterst ansvarig när något fallerar inom en myndighet.

Exempel: Tågen går inte i tid. Åt h-e för många tåg håller inte tiderna. Ansvarig minister måste se till att skapa förutsättningar för tågen att hålla tiderna. Lyckas inte detta, sitter fel person på fel plats och ministern kan ställas till svars för detta.

Nackdelarna är dels att saker och ting är så komplexa att ansvarig minister omöjligt kan hålla sig informerad om alla enskilda detaljer som rör de myndigheter som är underställda respektive ministers departement.

Den andra nackdelen är risken för populism.

Exempel: En asylsökande skall avvisas. Denne gråter ut i media och drevet ställer på ministern som backar och den asylsökande får stanna trots att asylskäl saknas.
Citera
2017-07-14, 22:19
  #4
Medlem
Ninjincs avatar
Det skulle kunna bli ett mer effektivt, snabbt och stabilt styre om enskilda ministrar fick styra och ställa inom sitt verksamhetsområde då det personen tycker och tänker är det som ska genomföras.

Styret skulle kunna bli för politiskt/personligt beroende på hur ministern är.
Det skulle lätt kunna bli så att folk röstar på ett visst parti enbart för att de gillar en specifik minister exempelvis om Gustav Fridolin är extra omtyckt som utbildningsminister skulle Miljöpartiet få en uppsjö av röster enbart för att de gillar Gustav Fridolin, inte för att de delar Miljöpartiets tänkande om samhället.
Granskningen om ett beslut är realistiskt/korrekt blir knepigare då det är ministerns ord som väger tyngst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback