Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-30, 12:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jo en massa dumma förklaringar på varför företag gör som dom gör har man hört genom åren men detta tar nog priset

Såvitt jag känner till så är det inte tillåtet att ta en "kortavgift" enligt kreditbolagen, utan det ska företaget själva stå för. Men det är bortom poängen.

Dom annonserar ett pris på 9 kr, vilket är felaktigt. Då lägsta pris är 40 kr.

Jag antar att du vet i vilket syfte dom gör detta? Annars kan jag tala om det för dig. Inlåsning.

Tanken är att du sätter in 40 kr, du handlar din billiga månad för 9 kr och får 31 kr över. För 31 kr finns det knappt något att köpa så man låter pengarna vara. Sen kanske det kommer ett erbjudande på 59 kr för Horizon till julrean. "Nämen vad kul!" tänker SONY-fanboyen som då sätter in ytterliggare 40 kr och därmed har 71 kr att handla för. Köper Horizon för 59 och får 12 kr över.

Nä detta är anti-konsument beteende och gynnar inte kunder någonstans, tvärtom är det negativt för kunder då deras pengar blir låsta i en "virtuell plåbok" där dom aldrig har chansen att handla för alla pengar pga priserna som finns på tjänsten.

Så blir det när man har "monopol" på en plattform. Kolla på liknande tjänster på PC-sidan och du kan se att du endast behöver betala det produkten kostar.

Det är konsekvensen av att kortavgifter förbjöds.
Kostnaden för att hantera korttransaktioner försvinner inte för att man förbjuder handlarna att ta ut den av kunderna som direkt orsakar den. På coop kan du köpa ett frimärke för 7 kr med kort utan problem, för att de är så gigantiskt stora och hanterar tiotusentals korttransaktioner dagligen och kan balansera de stora transaktionerna mot de mindre.

Samma förfarande tillämpas i kollektivtrafiken i de flesta städer. Du måste köpa ett busskort(wallet) som du fyller på och betalar biljetterna från detta. Väljer du att betala (UL) med kreditkort ombord på bussen kostar det 59% extra och det kallas inte kortavgift utan icke-rabatterad ombordbiljett jämfört med 'reskassa' att belasta tillgången på busskortet.
Citera
2017-03-30, 12:51
  #26
Avstängd
Fick standard svaret från playstation network
Dem har noll koll har ju redan registrerat mitt playstation och verifierat mitt namn
Dem skickar ingen länk heller!

Tack för att du kontaktade PlayStation Support om ditt PlayStation Network (PSN) konto.

Jag förstår att du upplever problem med ditt PSN konto.

För att vi ska kunna hjälpa dig måste du först bekräfta att du är ägaren av PSN kontot i fråga, samt att du har skickat ditt meddelande från e-postadressen registrerad som inloggnings-ID på kontot.

Om e-postadressen på ditt konto är(************) bekräfta även:

• Ditt online ID (användarnamn)
• Födelsedatumet på ditt konto (personnummer)

Bekräfta information så återkommer jag så snart som möjligt!

Fler frågor? Ring oss och uppge 170330-006908 så hjälper vi dig gärna vidare.

Vänliga hälsningar
__________________
Senast redigerad av jeerkerr 2017-03-30 kl. 13:05.
Citera
2017-03-30, 13:39
  #27
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Det är konsekvensen av att kortavgifter förbjöds.
Kostnaden för att hantera korttransaktioner försvinner inte för att man förbjuder handlarna att ta ut den av kunderna som direkt orsakar den. På coop kan du köpa ett frimärke för 7 kr med kort utan problem, för att de är så gigantiskt stora och hanterar tiotusentals korttransaktioner dagligen och kan balansera de stora transaktionerna mot de mindre.

Samma förfarande tillämpas i kollektivtrafiken i de flesta städer. Du måste köpa ett busskort(wallet) som du fyller på och betalar biljetterna från detta. Väljer du att betala (UL) med kreditkort ombord på bussen kostar det 59% extra och det kallas inte kortavgift utan icke-rabatterad ombordbiljett jämfört med 'reskassa' att belasta tillgången på busskortet.
Alltså, bara för att det fungerar på ett visst sätt innebär det inte att det är rätt, framförallt inte i detta fallet där det inte alls handlar om vad korttranskationer kostar. Enda anledningen till att SONY har 40 kr som minimum är för att låsa in användare på det viset jag beskrev i mitt förra inlägg.


Vad säger du till en person som bara vill testa PSN i 1 månad för 9 kr och absolut inte har några tankar på att handla något på PSN? Varför ska den personen lägga ut 31 kr extra som SONY kan använda i sina årsrapporter?
Citera
2017-03-30, 14:30
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Alltså, bara för att det fungerar på ett visst sätt innebär det inte att det är rätt, framförallt inte i detta fallet där det inte alls handlar om vad korttranskationer kostar. Enda anledningen till att SONY har 40 kr som minimum är för att låsa in användare på det viset jag beskrev i mitt förra inlägg.


Vad säger du till en person som bara vill testa PSN i 1 månad för 9 kr och absolut inte har några tankar på att handla något på PSN? Varför ska den personen lägga ut 31 kr extra som SONY kan använda i sina årsrapporter?
Exact och dem låser in kunden i ett avtal som förnyas varje månad detta är defult. Om man inte avbryter automatisk förnyelse men är man ny kund är det inte lätt att veta.

Jag spelade inte på ett halv år och pengar drogs tillslut såg jag det och avbröt.
Citera
2017-03-30, 15:29
  #29
Avstängd
Ljuger dem eller det går inte att direkt betala allt går till plånboken

Som nämnt i föregående mail går det att göra köp utan att lägga till pengar i plånboken, detta genom att aktivera direktbetalning. Gå då till [Inställningar] > [PlayStation™Network/Kontohantering] > [Kontoinformation] > [Plånbok].?
Citera
2017-04-04, 12:50
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Vad säger du till en person som bara vill testa PSN i 1 månad för 9 kr och absolut inte har några tankar på att handla något på PSN? Varför ska den personen lägga ut 31 kr extra som SONY kan använda i sina årsrapporter?

Den personen kan testa PSN gratis i 14 dagar först, har man inte bestämt sig då så kan man nog deponera 31 kr till.

Återigen visar du noll ekonomikunskap. Kunders medel i PSN Wallet är inte SONYs intäkt förrän de spenderas.
De kan alltså inte resultatföras i varken månads- eller årsrapport utan blir en balanspost som skuld till kund.
Citera
2017-04-04, 13:35
  #31
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Den personen kan testa PSN gratis i 14 dagar först, har man inte bestämt sig då så kan man nog deponera 31 kr till.

Återigen visar du noll ekonomikunskap. Kunders medel i PSN Wallet är inte SONYs intäkt förrän de spenderas.
De kan alltså inte resultatföras i varken månads- eller årsrapport utan blir en balanspost som skuld till kund.
Så sägs det. Oavsett så har SONY hand om majoriteten av pengarna för att låsa in sina kunder och tvinga dom till att spendera i shoppen. Man kan bortförklara det på många sätt men det finns absolut noll (0!) fördelar för kunden att dom gör så, endast nackdelar.

Och jag tycker det är pinsamt av dig att ens försöka bortförklara det istället för att säga, "ja SONY gör fel här, dom borde se om sina rutiner alternativt marknadsföra tjänsten på ett hederligt sätt".
Citera
2017-04-05, 11:32
  #32
Medlem
Dissociatives avatar
Men sluta gnälla nu. Jag köpte samma sak förra veckan och i kassan innan man godkänner betalningen så står det klart och tydligt att den totala summan blir 40 kr.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback