Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 17:20
  #1
Avstängd
BaZoBazos avatar
Jag har lyckats komma till steg två i ett test för sommarkurs i programmering som leder till garanterat jobb om man klarar kursen som är en bootcamp i 3 månader, man pumpas alltså med information under dessa veckor så inget för den late.

För att bli antagen till bootcamp måste man genomgå lite tester där man bara har ETT försök.

Självklart så har jag kollat på youtube (dumt att inte göra detta för första testet, det var betydligt svårare än jag väntat mig)

Testerna är nog inte svåra om man verkligen får tid att fundera, men här är det på tid.

Någon som gjort Talent Q verbala och numeriska färdigheter, och klarat det? Vad var det för typ av frågor?

Upplevde ni det lättare eller svårare än ni förväntat Er?
Hade ni förberett Er? Genom tex googla eller youtuba om det fanns info?
__________________
Senast redigerad av BaZoBazo 2017-03-24 kl. 17:22.
Citera
2017-05-26, 16:27
  #2
Medlem
Tjena.
Detta är 2 månader sent svar så tror du redan utfört testerna men ger svar för andra som kanske vill veta.

Frågorna på Talent Q justeras utefter tidigare resultat. Alltså om du svarar rätt så blir frågorna svårare och svarar du fel blir dom lättare.

Jag fick göra personlighetstest, verbalt, numeriskt och logiskt test. På personlighetsfrågorna så kan du ju räkna ut vad som utkommer från dina svar. Jag svarar med 95% ärlighet och tror det är bra mått att följa.

Färdighetstesterna fick jag varierande på men även ett av dom som jag tyckte gick väldigt dåligt fick jag inom medelresultatet. Man får ett resultat mellan 0-100 där det var mellan (kan missta mig smått) 25-60 som var medel. Inte helt säker hur dom räknar med resultatet. Exempelvis så vet jag inte om man inte svarar alls är samma som att svara fel. Eftersom frågorna blir svårare utefter sina tidigare svar så blir dom väldigt svåra mot slutet. Ibland hann man precis inte svara och någon gång fick man chansa lite.

Det verbala testet innefatta ordförståelse och förståelse av textstycken.
Det numeriska testet innefatta textförståelse med enklare form av matte och tidszoner. På detta provet behöver man miniräknare samt papper och penna. Jag personligen tyckte bara man behövde miniräknare då det var för ont om tid att skriva ner resultaten. Bra ha en miniräknare där man kan se tidigare beräkningar.

Bra att öva lite på dessa testerna innan, dock så brukar dom vilja att man ska göra det så snabbt som möjligt.
Citera
2017-05-26, 20:36
  #3
Medlem
Vad är, och vad innebär "Talent Q"?
Citera
2018-11-09, 00:58
  #4
Medlem
Jag blev ställd över stora antalet alternativ på logiska delen. Men det var just på grund av svårighetsgraden, pilar och 15 alternativ samt tidspress på detta. Fick sämre på textdelen, tyvärr inte särskild snabb läsare, vilket säkerligen skadade matteresultatet...
Citera
2019-04-17, 15:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Tjena.
Detta är 2 månader sent svar så tror du redan utfört testerna men ger svar för andra som kanske vill veta.

Frågorna på Talent Q justeras utefter tidigare resultat. Alltså om du svarar rätt så blir frågorna svårare och svarar du fel blir dom lättare.

Jag fick göra personlighetstest, verbalt, numeriskt och logiskt test. På personlighetsfrågorna så kan du ju räkna ut vad som utkommer från dina svar. Jag svarar med 95% ärlighet och tror det är bra mått att följa.

Färdighetstesterna fick jag varierande på men även ett av dom som jag tyckte gick väldigt dåligt fick jag inom medelresultatet. Man får ett resultat mellan 0-100 där det var mellan (kan missta mig smått) 25-60 som var medel. Inte helt säker hur dom räknar med resultatet. Exempelvis så vet jag inte om man inte svarar alls är samma som att svara fel. Eftersom frågorna blir svårare utefter sina tidigare svar så blir dom väldigt svåra mot slutet. Ibland hann man precis inte svara och någon gång fick man chansa lite.

Det verbala testet innefatta ordförståelse och förståelse av textstycken.
Det numeriska testet innefatta textförståelse med enklare form av matte och tidszoner. På detta provet behöver man miniräknare samt papper och penna. Jag personligen tyckte bara man behövde miniräknare då det var för ont om tid att skriva ner resultaten. Bra ha en miniräknare där man kan se tidigare beräkningar.

Bra att öva lite på dessa testerna innan, dock så brukar dom vilja att man ska göra det så snabbt som möjligt.


Hittar mycket lite information om hur man ska tolka resultaten och om de fyller något syfta.
Alla prata om att det ligger forskning bakom testet men jag hittar inte något på nätet som validerar deras eller andras tester.
Citera
2019-11-03, 18:10
  #6
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Sitter med TalenQ nu, och jag måste säga att deras tester är mycket, mycket svårare än dina genomsnittliga tester.

Deras Numerical test får en att känna sig som en riktig idiot.
Citera
2020-02-05, 13:09
  #7
Medlem
Jag gjorde Talent Q-testerna förra veckan inför ett jobb som jag sökte. Tyckte testet var fruktansvärt svårt mot slutet, relativt enkelt i början dock. Så, på min andra intervju där vi skulle gå igenom resultaten från dessa tester så förklarade jag att jag tyckte att matrigma-testet blev svårt mot slutet. Personen som jag hade min intervju med bara skrattade och sa att testet är adaptivt, vilket innebär att det blir svårare ju fler rätt man har i början. Resultatet värderades på en 1-100 gradig skala, där jag hör och häpna landade på 95. Normgruppen låg inom 20-70 förklarade intervjuaren och hade bara sett liknande resultat en gång tidigare. Ska tacka nej till jobbet tror jag och börja göra Talent Q-tester åt folk istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback