Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 17:59
  #13
Medlem
retrospectives avatar
Håller nog inte med. En självmordsbenägen individ är per definition mottaglig för känslor och tankar som andra inte ens vågar röra vid. Sommaren skulle jag säga är den lättaste av årstider. Vinter, vår och höst kan alla på sina sätt bokstavligen vara mörka, kalla, rentav horribla både visuellt och för kroppen.

Det värsta med sommaren är väl att man svettas mer än normalt. Och insekter. Buhu.

Men visst finns den individuella faktorn.
Citera
2017-03-24, 18:01
  #14
Medlem
Ninnyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raezz

Varje sommar får man höra av bekanta och familjen att man är en ''loser'' och att folk i ens ålder är ute och knullar runt. Vad är det de inte fattar. Tror de verkligen att det skulle hjälpa och få en att börja prestera på sommaren, eller? Det där resulterar enbart i ännu mer prestationsångest.


Men va? Vad har du för släkt som kallar dig looser?! Du ska fan inte lyssna på dom, ignorera bara. Jag blir riktigt arg för din skull
Citera
2017-03-24, 18:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Håller nog inte med. En självmordsbenägen individ är per definition mottaglig för känslor och tankar som andra inte ens vågar röra vid. Sommaren skulle jag säga är den lättaste av årstider. Vinter, vår och höst kan alla på sina sätt bokstavligen vara mörka, kalla, rentav horribla både visuellt och för kroppen.

Exakt, vårat kalla och mörka klimat är en av dom större faktorerna till varför depression är betydligt mycket vanligare här än i länder med varma klimat.
Man kan undra vad fan vikingarna tänkte som valde att stanna kvar här.
Citera
2017-03-24, 18:26
  #16
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majdun
jag är singel och förra sommaren va den bästa på många år

Att vara ensam och vara singel är två helt olika saker. Sommaren är en bättre tid att bryta ensamhet på eftersom folk är mer aktiva då.
Citera
2017-03-24, 18:29
  #17
Medlem
ascHacks avatar
Om man är ensam, varför sätter man sig inte en varm sommardag med några bärs på stranden, sjön eller på parken? Man är ensam, men omringas ändå av människor. Det värsta lär ju vara att sitta i sitt vardagsrum med neddragna gardiner.

Missförstå mig inte, jag har också känt mig jävligt ensam och vet hur svårt det kan vara. Det jag menar är bara att man kan bryta mönstret och må en gnista bättre. Det finns alltid människor som det går att utbyta några ord med och i bästa fall kan man hänga vidare med dessa personer och förhoppningsvis bestämma ett möte en annan gång.

Är man riktigt ensam så förstår jag inte vad man har att förlora. Det kan ju inte bli värre än självmordstankarna som kan uppstå? Gå med i grupper på facebook med sommaraktiviteter eller vad fan som helst.

Hoppas alla får en fin sommar.
Citera
2017-03-24, 18:45
  #18
Medlem
Nu känner jag mig inte särskilt ensam men jag kan tänka mig att det måste vara värre att vara deprimerad och ensam vintertid. Man brukar ju bli gladare när solen är framme, även om den bara skiner igenom fönstret. Under sommaren så har man även möjlighet att ta sig ut på många fler roliga aktiviteter? Ta upp någon ny skön hobby, på vintern är man ju oftast begränsad till vad det finns att göra inomhus.

Finns väl flera feta saker man kan göra under sommartiden, speciellt ensam. Jag tänker speciellt på vindsurfning som är jävligt häftigt. Någon sorts utflykt med bilen eller med tåg? Vandra i naturen? Kanske inte jätteskoj men absolut bättre än att sitta hemma och deppa. Samla din familj för att grilla? Paddla kanot? Spela paintball med okända? Hyra någon liten jolle och lära sig segla alt. lära sig på seglarskola? Köp en gammal rishög eller bara en moppe och börja mecka? Vilken jävla sport som helst? Engagera dig i någon social fråga som du tycker är viktig? Valfri klubb eller organisation för att träffa andra? Kanske till och med något LAN om du gillar datorspel.

Om du känner dig ensam så är det kanske dags att börja tänka med ärlighet inför dig själv vad det beror på. Du har möjligheten att träna på, och avsevärt förbättra din sociala förmåga. Det är inte meningen att människan ska vara ensam. Jag tror att man måste träna på allt som man vill ändra på. Speciellt då utsätta sig för obekväma situationer, det har funkat för mig.

Skaffa någon skönt extraknäck hade väl inte varit fel heller. Inte så svårt bara du har körkort.

Skit i vad andra har för sig och vad dem tycker, hitta saker som gör DIG lycklig. Då kommer du att kunna förbise andras kommentarer och åsikter på ett helt annat sätt.
Citera
2017-03-24, 18:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majdun
jag är singel och förra sommaren va den bästa på många år

Säger det samma. Singlar är lyckligare! Bundna är fejkar mer sin lycka!
Citera
2017-03-24, 18:49
  #20
Medlem
Krongjorts avatar

Din identitet är alltså ensamhet och lidande. Kanske inse att detta är luft, inte ens frisk sådan. Blir det inte lite tråkigt att försöka dra in folk i ditt självbyggda låtsasfängelse istället för att du själv går ut ur det? Det finns ju ändå inte på riktigt.. Nåväl, ha en trevlig sommar, om du vill!
Citera
2017-03-24, 18:58
  #21
Medlem
Brunbeverns avatar
Snarare tvärtom. Sommaren är den period och årstid som faktiskt gör livet hanterbar och ger en tillbaka livsglädjen lite när man är deprimerad och har många bekymmer.
Citera
2017-03-24, 20:13
  #22
Medlem
Fittheligeandes avatar
Äsch ensamhet är underskattat, man slipper i alla fall andra människors tjat och kan göra som man själv känner.
Citera
2017-03-24, 21:44
  #23
Medlem
Finns ju fördelar med sommaren faktiskt. Jag gillar att promenera på sommaren och bara titta på folk. Kan promenera en hel dag i min ensamhet. Det som är tråkigt är ju när man ser alla fina tjejer med lite kläder som man aldrig kan få kontakt med. Ännu mer ont gör det när man ser en kille dom går och håller i handen. Det gör mig så avundsjuk.
Citera
2017-03-25, 00:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Exakt, vårat kalla och mörka klimat är en av dom större faktorerna till varför depression är betydligt mycket vanligare här än i länder med varma klimat.
Man kan undra vad fan vikingarna tänkte som valde att stanna kvar här.

Har man en bra familj och ekonomisk frihet så kan vintern vara en riktigt mysig årstid. Problemet är snarare att många människor arbetar inomhus i Sverige, och därför går miste om solljuset när det är framme.

OnT: Allvarligt TS, kallar släkt och bekanta dig för "loser", eller var det något du hittade på för att förstärka ditt argument?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback