Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-24, 18:30
  #13
Medlem
Tack för förtydligande! Jag satte mig aldrig in i avskrivningar då jag inte trodde jag hade något att tjäna på det, men uppenbarligen har jag ju det. Alt. om jag skriver in det som kostnader, vilket jag borde kunna då det är 22000 per enskilt inköp? Isåfall skulle jag kunna sätta upp alla inköp som kostnader då jag inte har något som är värt över 22000 i sig.

Hur gör man då om man får för sig att sälja något? Eller gör man helt enkelt inte det då?

Nåja, än en gång tack, nu borde jag kunna få rätsida på det här själv!
Citera
2017-03-24, 18:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancingfordinero
Tack för förtydligande! Jag satte mig aldrig in i avskrivningar då jag inte trodde jag hade något att tjäna på det, men uppenbarligen har jag ju det. Alt. om jag skriver in det som kostnader, vilket jag borde kunna då det är 22000 per enskilt inköp? Isåfall skulle jag kunna sätta upp alla inköp som kostnader då jag inte har något som är värt över 22000 i sig.

Hur gör man då om man får för sig att sälja något? Eller gör man helt enkelt inte det då?

Nåja, än en gång tack, nu borde jag kunna få rätsida på det här själv!

Ligger värdet under ett halvt basbelopp exkl moms bokförs inköpet vanligtvis på 5410, alltså med direktavskrivning. Gäller även inköp med högre värde om livslängden ej beräknas överstiga tre år.
Citera
2017-03-24, 19:01
  #15
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancingfordinero
Hur gör man då om man får för sig att sälja något? Eller gör man helt enkelt inte det då?

När du säljer inventarier som har avskrivning får du en reavinst eller reaförlust.
Inköpspris - redan gjorda avskrivningar - säljpris => reavinst = intäkt, reaförlust = kostnad.
Citera
2017-03-24, 19:46
  #16
Medlem
Jo precis, vad avser inventarier. Men tänkte om man skriver in dem på 5410.

Har läst lite "storföretagsekonomi" på högskola, men är inte förrän man håller på med det som man förstår riktigt. Så har bökat med avskrivningar och överavskrivningar där, för några år sen. Något jag gärna slipper sätta mig in i igen .

Var ju dock därför jag satte dem bland inventarier till att börja med, då det satt i bakhuvudet att det var så man gjorde!
Citera
2017-03-26, 11:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Det står faktiskt inget om att TS har enskild firma i inlägget, däremot står det i rubriken till tråden.
Så du menar att 3:12 regeln inte gäller för enskild firma? Intressant det visste jag inte.




Iaf ts

Inkomster - utgifter = vinst som ska beskattas

Du plockar inte ut lön, ur en enskild firma
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback