Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 21:15
  #37
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jo det är möjligt att de har koll på snubben.

Hade dock varit bättre att försöka kasta ut pulvret eller svälja det (om det går?) än att smita.

Eller att helt och hållet ge fan i droger, då behöver man aldrig ens bry sig.
Citera
2017-03-24, 21:16
  #38
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Jag har kört ifrån snuten en gång, de såg mitt registreringsnummer och fick reda på att bilen var obesiktigad. Fick böter på 1500 hem i brevlådan för att ha kört obesiktigat även om de inte kunde bevisa att det var just jag som hade kört. Ingen husransakan eller liknande dock.

Det var möjligt eftersom det är du som ägare som i första hand har ansvaret för att din bil är besiktad. Även om det är någon annan som kört så kan du få böter för att bilen körts.
Citera
2017-03-24, 21:20
  #39
Medlem
Om dom orkar kommer dom kolla vem som äger bilen och är du en hedlig Svensson eller Achmed för att inte vara rasistisk så händer nog inget.

Inget hände med mig då jag smet från en civilpolis som inte tyckte om att bli omkörd i fullfart .
Citera
2017-03-25, 08:58
  #40
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiamantTjuven
Hej, idag så blev jag stoppad av polis utan anledning och var tvungen att köra ifrån när han gick fram till min bil. Jag hade kokain i bilen och lite andra saker så jag fegade ur helt enkelt. Han hann inte ens hoppa in i bilen innan jag var två korsningssvängar ifrån så han måste gett upp. Nu så känner jag mig skitstressad: kom han ihåg att kolla regnummer? Hur stor tror ni chansen är att han helt enkelt glömde det och när jag dragit så var det försent? Är ganska nojig för en dörrknackning eller samtal från polisen...

Det är tur för Dig, att Du inte skrev var, vilken tidpunkt det hände och vad Du har för bil!
Hade de uppgifterna funnits skulle läget ha varit annorlunda, eftersom såväl polis, som både t.v och tidningsjournalister följer "Flashback" med stort intresse!
Citera
2017-03-25, 09:58
  #41
Medlem
Jo, de har ju antagligen en kamera i polisbilen. Om det blir hembesök beror nog på ditt tidigare track record.
Annars har polisen mkt att göra och tror inte de har tid att följa upp varenda smitare. Iaf inte direkt efter händelsen.
Citera
2017-03-25, 13:40
  #42
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladflakt
Jo, de har ju antagligen en kamera i polisbilen. Om det blir hembesök beror nog på ditt tidigare track record.
Annars har polisen mkt att göra och tror inte de har tid att följa upp varenda smitare. Iaf inte direkt efter händelsen.

Det är långt ifrån alla polisbilar som har kamera faktiskt. Däremot kan nog TS lugnt räkna med att hans bil kommer att synas i sömmarna framöver.
Citera
2017-03-25, 13:50
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det var möjligt eftersom det är du som ägare som i första hand har ansvaret för att din bil är besiktad. Även om det är någon annan som kört så kan du få böter för att bilen körts.

Föraransvar på allt utom passagekameror och parkeringsbot. Inget tvång att ha bilen besiktad, men däremot får den inte köras,,mao föraransvar.
Citera
2017-03-25, 14:51
  #44
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Föraransvar på allt utom passagekameror och parkeringsbot. Inget tvång att ha bilen besiktad, men däremot får den inte köras,,mao föraransvar.

Nej. Det är ägarens ansvar i första hand. Föraren kan hållas ansvarig endast om denne känt till att fordonet hade körförbud, vilket man då också måste kunna styrka.

Läs fordonsförordningen ang straffansvar på just den punkten.

Citat:
9 § Till penningböter döms ägaren av ett fordon om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som skäligen har kunnat krävas av honom eller henne för att hindra att fordonet används i strid mot

1. körförbud,
2. bestämmelserna om fordons beskaffenhet och utrustning i
a) 2 kap. 1 §,
b) föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning,
3. bestämmelserna om mopedbesiktning i 2 kap. 2 § eller 4 kap. 35 §, eller
4. bestämmelserna om lämplighetsbesiktning i 5 kap. 1 § 1–4. Bestämmelserna i första stycket tillämpas även på föraren, om denne har känt till hindret för att använda fordonet på det sätt som har skett, samt på den som avses i 2 kap. 14 § andra stycket. Förordning (2012:246).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm
Citera
2017-03-25, 14:58
  #45
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej. Det är ägarens ansvar i första hand. Föraren kan hållas ansvarig endast om denne känt till att fordonet hade körförbud, vilket man då också måste kunna styrka.

Läs fordonsförordningen ang straffansvar på just den punkten.



http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm


I regel så är brister på fordon ett ägaransvar. I dem fall även föraren kan hållas ansvarig är om denne visste om bristerna, eller om bristerna är av sådan sort att dom är direkt trafikfarliga och att man direkt torde märka dem( som tex dåligt fungerande bromsar). Egentligen ganska logiskt, lånar man någon annans bil tvärt för att åka på en sväng på systembolaget tex så ringer man ju inte till allehanda register och kollar om bilen är besiktad. Ett fordon kan ju mkt väl vara helt kördugligt och se helt fräscht och fint ut men ändå ha körförbud/användningsförbud/ vara avställt. En annan sak om det är uppenbara brister som man märker direkt.
Citera
2017-03-25, 15:09
  #46
Medlem
Dollmens avatar
Hur gick det ? Stod dom utanför i morse ? Vi väntar med spänning
Citera
2017-03-25, 15:47
  #47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Hur gick det ? Stod dom utanför i morse ? Vi väntar med spänning
Hej jag känner ts, han är nu annhållen han hade bilen utanför sitt hus när dom kom och hämtade han.
Citera
2017-03-25, 16:30
  #48
Medlem
Polisen gick på mig med idag. Läskigt antagligen var rickard där och såg mig och skojade med mig för det var bandy final och han sa han spelade bandy förut men det hade jag ej nån aning om för jag skulle till tele 2 arena och gick bara förbi dessa stånden!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback