Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 20:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vieta
Kan inte se ett enda exempel på någon "förmåga" i kunskapskraven för betyget E i Ma 3c som man inte skulle kunna lära sig genom KA.

Detta är dock en ganska meningslös diskussion som antagligen inte hjälper TS i praktiken. Även om man i teorin kan lära sig allt som behövs genom KA så fungerar det antagligen bäst som ett supplement till att läsa och göra övningsuppgifter i kursboken. Den stora fördelen med KA är att det kan ersätta lärarnas genomgångar med någon som förklarar matematik på ett bättre sätt. Antagligen har Sal en bättre förståelse för matematik än 90 % av alla gymnasielärare.

Finns ganska många förmågor som inte går att lära sig genom internet, såsom:

Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem
Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier och metoder.
Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och värdera med enkla omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden.

Det är då bättre att TS går in ¨på youtube och sedan letar upp Bondestams videoklipp på de olika delarna. Då får TS den svenska kulturella matematiken och dessutom förklaringar som passar med kunskapskraven. Matematik är ett kulturellt baserat språksystem där representationerna skiljer sig markant mellan olika kulturer.
Citera
2017-03-26, 00:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Finns ganska många förmågor som inte går att lära sig genom internet, såsom:

Eleven kan formulera, analysera och lösa matematiska problem
Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier och metoder.
Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och värdera med enkla omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden.
Hur mycket matematik har du läst? Jag skulle säga att allt det där kommer automatiskt när man läser på, lär sig resonemangen och nöter övningsuppgifter. Matematiken på internet är likadan som matematiken i en fysisk bok tillverkad av papper, exempelvis, så de där förmågorna går visst det att lära sig genom internet.
Citera
2017-03-26, 09:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vieta
Hur mycket matematik har du läst? Jag skulle säga att allt det där kommer automatiskt när man läser på, lär sig resonemangen och nöter övningsuppgifter. Matematiken på internet är likadan som matematiken i en fysisk bok tillverkad av papper, exempelvis, så de där förmågorna går visst det att lära sig genom internet.


Nej, du kan inte uppnå dessa förmågor genom att enbart titta på KA. Dessa förmågor tillkommer när du i samtal med dina klasskamrater diskuterar problemen.


Matematik är ett kulturellt språk och representationerna skiljer sig mellan olika kulturer.
Citera
2017-03-26, 12:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, du kan inte uppnå dessa förmågor genom att enbart titta på KA. Dessa förmågor tillkommer när du i samtal med dina klasskamrater diskuterar problemen.


Matematik är ett kulturellt språk och representationerna skiljer sig mellan olika kulturer.
Jag skulle säga att de "tillkommer" när man blir undervisad av exempelvis en matematisk text och sedan gör övningsuppgifter. Tror dessutom att de flesta matematiker skulle hålla med mig och inte dig. Jag håller dock med om att det inte går att uppnå genom att "bara titta på KA" (jag har inte ens sagt något om att "bara titta").

Löjlig diskussion detta oavsett som jag tänker lägga ner nu. Du verkar bara vara en lärare som inte gillar det faktum att de flesta skulle klara sig bra (om inte bättre) utan de usla lärarna (vilket gissningsvis utgör minst 90 % av lärarkåren i Sverige) som verkar inom skolväsendet.
Citera
2017-04-05, 09:15
  #17
Medlem
Betade av matematik 3c i förra veckan faktiskt. Använd dig av raknamedmig.se väldigt pedagogisk, går genomallt du behöver veta.

Annat än det had jag sagt att det du behöver göra en massa uppgifter så är det lugnt.

Försök att lägga fokus på att faktiskt förstå matten och inte bara på att klara dig.

Allt väl
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback