Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-24, 01:05
  #1
Medlem
Hej, har ett litet dilemma. Två barn, 6 och 3 år gamla. Den äldsta slår ofta den lilla när hon har gjort något fel eller stör. Detta har jag väldigt svårt att acceptera, och leder till att jag ser rött mot den äldsta. Och det leder till att jag ibland går över gränsen och kan bli lite hårdhänt när jag lyfter bort henne, känner hämndbegär m.m.

Den enda lösningen jag kan se är att jag försöker intala mig själv att det inte är så farligt när hon slår sitt lilla syskon, men det kan bli svårt för hon är så liten och försvarslös så det känns i hela mig när man hör smällen och hennes förtvivlan.

Har ni några tips?
Citera
2017-03-24, 01:09
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Är ju aldrig ok med våld. Förstår att du blir frustrerad och ibland så måste man säga ifrån på skarpen. Men om du visar irritation och våldsamma tendenser såklart den äldre då kommer att kopiera beteendet.

Tycker inte alls du ska acceptera att hon slår sin lilla syster. viktigt att markera såklart. Men det kan ju också vara något bakom liggande problem. Hon kanske känner sig utanför. Så försök planera egna aktiviteter med henne så hon känner att hon får egen tid med dig.

Försök främst prata tycker jag, förklara varför våld är fel och försök få den att inse att den är den mognare syskonet.

Annars får du göra lämpliga bestraffningar. T.ex ta bort leksaker/tv tid m.m. för att visa att sådant ej är ok och det blir konsekvenser. Samt belöningar när den försöker prata sitt lillsyskon tillrätta eller ignorerar " hanterar vuxet" när den stör sig på sitt lillsyskon.
Citera
2017-03-24, 01:21
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Hej, har ett litet dilemma. Två barn, 6 och 3 år gamla. Den äldsta slår ofta den lilla när hon har gjort något fel eller stör. Detta har jag väldigt svårt att acceptera, och leder till att jag ser rött mot den äldsta. Och det leder till att jag ibland går över gränsen och kan bli lite hårdhänt när jag lyfter bort henne, känner hämndbegär m.m.

Den enda lösningen jag kan se är att jag försöker intala mig själv att det inte är så farligt när hon slår sitt lilla syskon, men det kan bli svårt för hon är så liten och försvarslös så det känns i hela mig när man hör smällen och hennes förtvivlan.

Har ni några tips?
Du måste agera. Men du skall inte bli arg. Lugna ner dig. Inte skall du visa din sexåring hur man gör fel? Då kommer hon att göra likadant. Är det från dig hon fått beteendet? tala bestämt med henne och förklara varför.
Fråga varför hon slår den lilla
Hon svarar nog "för att hon är dum"
"Ja men varför slår du henne?"
"hon tog ju min docka ju!!"
"Ja men varför slog du henne?"
"Tycker du att man skall slå dig om du är dum?"
"Nä"
Kram
Citera
2017-03-24, 01:27
  #4
Medlem
andreasmms avatar
Hur skulle det vara att sätta sig ner och ha ett allvarligare snack med ungen på kvällarna innan läggdags om det? Fråga äldstingen hur han/hon skulle känna sig ifall någon annan gjorde likadant mot han/hon? Ställ massa frågor till äldstingen så ungen får fundera en del själv på beteendet.
Massa skrik, klagande, gnäll eller straff från en förälder kommer bara få stopp på våldet temporärt, det kommer inte lära ungen mer än att man löser saker och ting på ett primitivt sätt som funkar för stunden.

Det är ju i högsta grad farligt att ett äldre syskon regelbundet slår sitt yngre syskon, det är ett jävla härskarbeteende som kommer utveckla den ena till en känslokall psykopat som blir inkapabel att se sina egna fel och tror att han/hon alltid kan få sin vilja igenom med våld, medan den andre kommer utvecklas till en timid och skraj mes.
Citera
2017-03-24, 01:42
  #5
Avstängd
Våld slag och bitas oavsett .... ska endast nyttjas mot personer som man finner ett stort hot i eller som man hatar!

VÅLD SKA INTE FÖREKOMMA INOM FAMILJEN!
Citera
2017-03-24, 02:58
  #6
Medlem
NovaOculuss avatar
brukade slå ett av mina yngre syskon, men som tur va så satte far stopp för de e snäll nu för tiden
Citera
2017-03-24, 04:23
  #7
Medlem
DoctorWos avatar
Nej det är inte ok och självklart ska du inte behöva vänja dig vid det. Du ska vara på ditt barn och markera tills lille hen förstår. Att tjata på barnen är en del av din uppgift som förälder. Välkommen till familjelivet.
Citera
2017-03-24, 06:19
  #8
Medlem
Elwys avatar
Förmaningar, våld och ingjutande av dåligt samvete hjälper knappast. Vad du däremot kan göra är att ta reda på varför ditt barn slår sitt syskon och sedan utröna om du kan få orsaken att bli en mindre del av hennes liv än den är nu.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-03-24 kl. 06:34.
Citera
2017-03-24, 06:22
  #9
Medlem
Katzyns avatar
Du måste ju ge konsekvenser på det! Inte bara lyfta bort för ögonblicket. En sexåring är ganska stor och kan absolut förstå att en konsekvens som ingen TV, ta bort leksaker, inget lördagsgodis, att småsyskon får åka på rolig utflykt eller få ny leksak men inte den som slår etc, är en konsekvens på att ha slagits. Om barnet trots det inte kan avhålla sig från att slåss kanske det är dags att kolla om det finns en diagnos eller nått? Om det nu är så att småsyskonet verkligen är begripligt störande får ni väl lära er äldsta att ropa på er och då får ni komma och ta undan småsyskonet innan det blir att stora slår.
Citera
2017-03-24, 06:26
  #10
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Du måste ju ge konsekvenser på det! Inte bara lyfta bort för ögonblicket. En sexåring är ganska stor och kan absolut förstå att en konsekvens som ingen TV, ta bort leksaker, inget lördagsgodis, att småsyskon får åka på rolig utflykt eller få ny leksak men inte den som slår etc, är en konsekvens på att ha slagits. Om barnet trots det inte kan avhålla sig från att slåss kanske det är dags att kolla om det finns en diagnos eller nått? Om det nu är så att småsyskonet verkligen är begripligt störande får ni väl lära er äldsta att ropa på er och då får ni komma och ta undan småsyskonet innan det blir att stora slår.
Det svåra är att få sexåringen att lära sig att straffet är en konsekvens av att hon slog sitt syskon, och inte en konsekvens av att hon blev påkommen med att slå sitt syskon. Lär hon sig det senare, vilket är det mer troliga scenariot, kommer hon helt enkelt bli en ögontjänare.
Citera
2017-03-24, 06:50
  #11
Medlem
Du får vänja dig vid att du som förälder kommer att behöva säga till dina barn när de gör fel.
Citera
2017-03-24, 07:28
  #12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Det svåra är att få sexåringen att lära sig att straffet är en konsekvens av att hon slog sitt syskon, och inte en konsekvens av att hon blev påkommen med att slå sitt syskon. Lär hon sig det senare, vilket är det mer troliga scenariot, kommer hon helt enkelt bli en ögontjänare.

Eh ja, vi är alla ögontjänare? Klart ungen vill smälla till ett lillasyskon som stör och förstör. Men ibland kan man inte få göra som man vill, det är läxan. Att ungen ska internalisera att man aldrig får freda sig från dem som stör ser jag inte som något positivt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback