2025-09-08, 22:05
Medlem
Keldons avatar
Italien har inte gått vidare ut gruppspelet i VM sedan 2006.
Citera
2025-09-09, 11:31
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Italien har inte gått vidare ut gruppspelet i VM sedan 2006.

De har väl inte ens kvalat in till de senaste två? (och ligger skrynkligt till inför nästa)
Citera
2025-09-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Att senast Sverige vann en kvalgrupp var inför EM 2004 och Tommy Söderberg fortfarande var förbundskapten.

...och där vill jag lägga in den anmärkningsvärda fotbollsfaktan att Sverige, i just detta kval, tog 1 poäng på två matcher mot Lettland ;-)
Citera
2025-11-01, 10:30
Medlem
Den här tråden verkar ha dött ut lite men nu har min världsbild rubbats på riktigt .

Jag har i hela mitt liv och så länge jag varit fotbollsintresserad trott , fått berättat för mig att Örgryte var det första lag som vann den allra första säsongen av Allsvenskan och jag var så säker på detta att jag felanmälde frågan i Quizkampen .

Men tydligen var det GAIS som var först med att vinna .

Hur kan jag ha undgått detta i alla år?
Citera
2025-11-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Den här tråden verkar ha dött ut lite men nu har min världsbild rubbats på riktigt .

Jag har i hela mitt liv och så länge jag varit fotbollsintresserad trott , fått berättat för mig att Örgryte var det första lag som vann den allra första säsongen av Allsvenskan och jag var så säker på detta att jag felanmälde frågan i Quizkampen .

Öis vann det första SM-guldet, SM i fotboll spelades långt innan Allsvenskan startades.
Citera
2025-11-07, 09:02
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

Som sagt. ÖIS vann första SM-guldet, ja. Men GAIS vann första guldet när det arrangerades i ligaformat, dvs Allsvenskan för första gången.
Citera
2026-01-03, 22:17
Medlem
Rolig tråd.

Dennis Bergamp var flygrädd och flög aldrig till matcherna.
Citera
2026-01-05, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Som sagt. ÖIS vann första SM-guldet, ja. Men GAIS vann första guldet när det arrangerades i ligaformat, dvs Allsvenskan för första gången.
GAIS vann den första upplagan av Allsvenskan, 1924/25.
GAIS vann dessutom Allsvenskan 1930/31, första gången serieseger även gav SM-guld.
Citera
2026-01-22, 15:48
Medlem
ingetbranicks avatar
VM har aldrig vunnits av ett lag med utländsk förbundskapten.

Bara två har nått final - engelsmannen George Raynor med Sverige 1958 och österrikaren Ernst Happel med Holland 1978.

Rätt anmärkningsvärt ändå, särskilt i dagens globaliserade värld.
Citera
2026-01-22, 16:53
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Rolig tråd.

Dennis Bergamp var flygrädd och flög aldrig till matcherna.

Kul att åka bil och tåg typ varannan vecka.

Kevin de bruyne har aldrig vunnit Potm i England.
Citera
2026-01-24, 16:21
Medlem
-GGs avatar
Granit Xhaka,

snubben är 33 år och har redan gjort nästan 800 matcher för klubb- och landslag.

En väldigt underskattad spelare, som hållit grym nivå i princip hela karriären, och han har säkerligen minst tre år kvar på toppen.
Citera
2026-02-05, 22:16
Medlem
Roibots avatar
Marco Verratti har aldrig någonsin spelat i Serie A. Vet att PSG snappade upp honom i tidig ålder, men hade för mig att han spelade för Pescara säsongen efter de vann Serie B. Ganska sjukt att en sån bra spelare aldrig kommer spela i sitt lands högstaliga.

Paulo Dybala har gjort närmare 200 mål i karriären, men bara 4 av dessa har varit för Argentinas landslag. Förstår att konkurrensen är hård och att väldigt få av hans 40 landskamper varit som startare. Men hade förväntat mig åtminstone 10-20 mål för en spelare av hans kaliber.

Fanns tydligen en spelare vid namn Aimo Diana som var tänkt för Italiens VM-trupp 2006. Han missade dessvärre turneringen p,g,a, skada. Här har vi alltså en spelare som kunde ha varit världsmästare, med 13 landskamper för ett av de prestigefullaste länderna i världen. Grejen är att jag hade inte ens hört talas om snubben förrän nyligen. Och då har jag ändå ganska bra koll på Serie A under de senaste ~20 åren.

När Fiorentina var tvungna att börja på nytt i Serie C säsongen 02/03 så stannade Angelo Di Livio kvar. Han var förvisso en bra bit över 30, men sällan har någon stor spelare visat så här mycket lojalitet. Antog att han, som alla andra, lämnade Viola. Ser också att han hjälpte laget hela vägen upp till Serie A igen. Också nytt för mig att en ung Fabio Quagliarella var utlånad dit 02/03 från Torino.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in