Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 23:27
  #1
Medlem
Vet ju att det inte går att bara ringa Kronofogden och undvika att dom drar skattepengar.
Men om man har en skuld på cirka 50k, till olika aktörer, går det att ringa dessa och be dom dra tillbaka från Kronfogden? Säga att man vill göra återbetalningsplan och betala av varje månad, ifall dom drar tillbaka det från fogden...

Om man nu varit skyldig i flera år och dom varken kunnat utmäta eller få sina pengar på något annat sätt så borde dom eventuellt vara villiga att göra det? Eller om man säger att man kan få ett lån, som man sen använder för att betala av skulderna, ifall man inte har skuldsaldo hos fogden...Då kanske dom nappar?

Nu är jag ju skyldig CSN en hel del och där kan det ju bli problem?

Men säg att man lyckas få alla att dra tillbaka det och skuldsaldot blir 0 hos fogden, då finns det ju ingen anledning för dom att dra pengar från deklarationen?
Citera
2017-03-23, 23:32
  #2
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
[..]Men säg att man lyckas få alla att dra tillbaka det och skuldsaldot blir 0 hos fogden, då finns det ju ingen anledning för dom att dra pengar från deklarationen?

Helt riktigt. Har du ingen skuld de försöker driva in drar de således inga pengar heller.
Citera
2017-03-23, 23:39
  #3
Medlem
Min fråga är då, hur lätt är det att få inkassobolag, CSN, transportstyrelsen osv att dra tillbaka så man får 0 i skuldsaldo?
Citera
2017-03-23, 23:43
  #4
Medlem
Betala avgiften på räkningen som kostat långivaren att indrivning dina pengar. Brukar ligga på 800 kr per ansökan om indrivning.
Citera
2017-03-24, 00:56
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Nu är jag ju skyldig CSN en hel del och där kan det ju bli problem?

Men säg att man lyckas få alla att dra tillbaka det och skuldsaldot blir 0 hos fogden, då finns det ju ingen anledning för dom att dra pengar från deklarationen?

Csn komme inte att göra det. Det törs jag lova. Transportstyrelsen likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av Da3och
Betala avgiften på räkningen som kostat långivaren att indrivning dina pengar. Brukar ligga på 800 kr per ansökan om indrivning.


...och 600kr/bevakningsår.. så om han legat där "i flera år" som han säger så ligger nog de flesta gäldenärer ute med en hel del pengar.. och dessa brinner också inne om man drar tillbaka ett ärende.

Min gissning? Trådstartaren kan fetglömma att få några pengar på det här sättet.
Citera
2017-03-24, 04:32
  #6
Medlem
sfrges avatar
Vad hade du tänkt göra med skatteåterbäringen? Ut och resa?
Föreställ att någon var skyldig dig pengar. Skulle inte du vilja ha tillbaka dom då?
Tyvärr. Har du hamnat hos fogden så har du levt över dina tillgångar. Det är bara att stå sitt kast.
Citera
2017-03-24, 07:20
  #7
Medlem
Det finns inget sätt. Hela systemet är uppbyggt på att kronofogden ska göra vad dom kan för att Du Ska Betala Dina jävla skulder som du själv dragit på dig!

Se det som något jäkligt positivt att skatten kommer betala en del av din skuld och se sedan över utgifter samt ta ett extrajobb för att börja jobba på att betala av resten. Det är den enda lösningen!
Citera
2017-03-24, 07:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Det finns inget sätt. Hela systemet är uppbyggt på att kronofogden ska göra vad dom kan för att Du Ska Betala Dina jävla skulder som du själv dragit på dig!

Se det som något jäkligt positivt att skatten kommer betala en del av din skuld och se sedan över utgifter samt ta ett extrajobb för att börja jobba på att betala av resten. Det är den enda lösningen!


Varför så aggig och halvt otrevlig såhär på morgonkvisten?
Det går visst, precis som jag skrev. Med inkassobolag går det nog rätt enkelt men svårare med CSN och Transportstyrelsen. Undrade mest om någon hade några tips på vad man skall säga i samtalet.

Och jag betalade inte av principskäl, inte för att jag inte kunde. Ogrundade skulder som växt som gräs genom åren.
Citera
2017-03-24, 07:55
  #9
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Varför så aggig och halvt otrevlig såhär på morgonkvisten?
Det går visst, precis som jag skrev. Med inkassobolag går det nog rätt enkelt men svårare med CSN och Transportstyrelsen. Undrade mest om någon hade några tips på vad man skall säga i samtalet.

Och jag betalade inte av principskäl, inte för att jag inte kunde. Ogrundade skulder som växt som gräs genom åren.

Jag skulle gissa att aggressionen kom från att vi är rätt många som är trötta på slackers som lever mer slösaktigt än de borde och sedan försöker smita från notan. Och nej, det är inte ogrundade skulder, du har haft ett finger med i spelet för varenda krona du har i skuld.
Citera
2017-03-24, 08:04
  #10
Medlem
Jag har själv arbetat på ett inkassobolag, och kan tyvärr meddela att det är ganska vedertaget i branschen att neka alla som önskar återkalla utmätningsärenden mot annat än fullbetalning vid skatteåterbäringstider.

Varje år är det samma sak, telefonerna och mailinkorgarna går varma med folk som helt plötsligt helt magiskt vill börja amortera sina skulder. Skulle någon vara godtrogen nog att återkalla försvinner gäldenären lika fort som pengarna från skatteverket utbetalats.
Citera
2017-03-24, 09:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Min fråga är då, hur lätt är det att få inkassobolag, CSN, transportstyrelsen osv att dra tillbaka så man får 0 i skuldsaldo?

Chansen är nog lika med obefintlig att alla dessa skulle dra tillbaka sina krav skulle jag tro...
Citera
2017-04-15, 21:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Vet ju att det inte går att bara ringa Kronofogden och undvika att dom drar skattepengar.
Men om man har en skuld på cirka 50k, till olika aktörer, går det att ringa dessa och be dom dra tillbaka från Kronfogden? Säga att man vill göra återbetalningsplan och betala av varje månad, ifall dom drar tillbaka det från fogden...

Om man nu varit skyldig i flera år och dom varken kunnat utmäta eller få sina pengar på något annat sätt så borde dom eventuellt vara villiga att göra det? Eller om man säger att man kan få ett lån, som man sen använder för att betala av skulderna, ifall man inte har skuldsaldo hos fogden...Då kanske dom nappar?

Nu är jag ju skyldig CSN en hel del och där kan det ju bli problem?

Men säg att man lyckas få alla att dra tillbaka det och skuldsaldot blir 0 hos fogden, då finns det ju ingen anledning för dom att dra pengar från deklarationen?
Utifrån de förutsättningar du angivit så är det nog kört vi kommer att ta hela din skatteåterbäring.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback