Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 21:10
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan undrar om det är bättre servo mekanik i SAAB 9-3 aero -00 mot en vanlig SAAB 93 -00 SE. Har själv en Saab SE -00 och kört min kompis AERO -00 och tycker det känns som det går lättare att svänga, Är det bättre servo eller kan däcken göra skillnad? (har endast test kört när vintern försvunnit och kört med sommardäck).
Citera
2017-03-23, 22:05
  #2
Medlem
Fuzzs avatar
Nej samma. Dock kan din servo bli lättare av ett oljebyte. Oljan blir dålig med tiden.
Citera
2017-03-23, 22:39
  #3
Medlem
shadow666s avatar
Okej, tack för tipset! ska kolla upp detta, den måste in på verkstad snart.
Citera
2017-03-23, 22:41
  #4
Medlem
8bitrages avatar
Kan också vara, som du säger, däckstorlek och typ av däck som spelar roll.

Min 9-3 var helt annorlunda att svänga med vinterdäcken kontra sommardäcken (235mm kontra 195mm bredd)
Citera
2017-03-23, 23:42
  #5
Medlem
tigerrakets avatar
Sen är ju vinterdäck också mycket mjukare än sommardäck, så det blir ju per automatik mycket trögare
Citera
2017-03-24, 00:45
  #6
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Sen är ju vinterdäck också mycket mjukare än sommardäck, så det blir ju per automatik mycket trögare

Ah okej, kom på att det är nog vinterdäck som satt på när jag körde min kompis AERO, sommardäcken ska ju på snart. Så får se om det blir mjukare och lättare å svänga. Annars får jag kolla upp oljan.
Citera
2017-03-24, 07:05
  #7
Medlem
Aero har ofta sänkt chassi och kraftigare krängningshämmare vilket ska ge en "sportig" känsla. Sen har däck olika styrrespons, alltså hur fort de reagerar på din input, vilket också påverkar körbarhet och väghållning.
Citera
2017-03-24, 07:26
  #8
Medlem
Att trycka i lite mer luft i däcken skadar ju aldrig heller..-Speciellt med vinterhjul
Citera
2017-03-24, 07:29
  #9
Medlem
PlutoJs avatar
9-3 av de årsmodellerna får ofta problem med servostyrningen. Ett ganska långt rör från servopumpen är rostkänsligt och sitter både utsatt för sten/grussprut samt är krångligt att byta. Kan gärna börja läcka lite där, då kan servon bli trög. Men man brukar höra att servopumpen gnäller också. Kollat nivån på servooljan?
Citera
2017-03-24, 07:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Att trycka i lite mer luft i däcken skadar ju aldrig heller..-Speciellt med vinterhjul
Men då riskerar däcken att bli för hårda och tappa grepp i stället.
Citera
2017-03-24, 15:03
  #11
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
9-3 av de årsmodellerna får ofta problem med servostyrningen. Ett ganska långt rör från servopumpen är rostkänsligt och sitter både utsatt för sten/grussprut samt är krångligt att byta. Kan gärna börja läcka lite där, då kan servon bli trög. Men man brukar höra att servopumpen gnäller också. Kollat nivån på servooljan?

Okej jag förstår! Det är svårt att beskriva hur trög den är att styra, det är inte omöjligt att styra, men det känns att man får använda lite kraft för att styra. Hade en audi a4 1997 tidigare, och den var rätt mkt lättare och styra, visst det är en audi, MEN en 3år nyare saab borde väll vara likvärdig tycker jag..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback