Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 17:58
  #1
Medlem
Har tänkt testa fiska i Göteborg.

Har tänkt köpa: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...et-2000023161/

1. Du som fiskar, tar du med dig en engångsgrill och grillar fisken på plats eller tar du med dig den hem och steker typ eller fryser in? Kanske fångar du och släpper ut fisken?

2. Om man fångar och släpper fisken, tar fisken skada då? Tandköttet på fisken, det läcker väl ihop?

3. Rensar man fisk på plats eller gör man det hemma? vill ju inte de ska stinka fisk om man har lägenhet.

4. Om jag fiskar från röda sten, kommer jag få fisk där om jag fiskar 1-2h?

5. Någon som vill hänga med och visa en 24 årig, nybörjare hur man fiskar?
2017-03-23, 18:23
  #2
Medlem
1. Beror lite på storleken och vädret. Fiskar jag på kusten änvänder jag Trangia köket för ett smakligt måltid, plockar inte med mig mer fisk än jag klarar av at äta. Fryser inn lite då och då, men hamstrar sällan.

2. Så länge man behandlar fisken försiktig och kroken inte skadar vitala delar så som ögat, gällor typ, så klarar fisken sig utmärkt. Undgå att lyfta upp fisken vertikalt, då det kan leda till att ryggbenet tar skada.

3. Rensa fisken på plats, om det inte är för kallt. Den håller sig något bättre och du slipper att hela huset luktar skit efteråt.

Skitt fiske!

EDIT: Tittade snabbt på paketet från Biltema, och rekomendera dig att lägga i lite mera pengar i utrustning. Med ett så kort spö kommer du inte att kunna kasta särskillt långt, byt gärna ut nylonlinan med en multifilament, det kommer att öka längden på kast. Om du tänker att fiska i saltvatten, var noga med att skölja av rullen efteråt, om du inte handlar inn en som tål saltvatten.
__________________
Senast redigerad av RosettaSt0ned 2017-03-23 kl. 18:30.
2017-03-23, 18:25
  #3
Medlem
Jag skulle rekomendera dig att köpe ett riktigt spö på en bättre butik än biltema, då min erfarenhet av dessa är STRUL.

Finns billiga färdiga rullar för under 1000lappen på blocket !
2017-03-23, 18:29
  #4
Medlem
1. Du som fiskar, tar du med dig en engångsgrill och grillar fisken på plats eller tar du med dig den hem och steker typ eller fryser in? Kanske fångar du och släpper ut fisken?

Det beror på. Kan vara alla varianterna du nämnt.

2. Om man fångar och släpper fisken, tar fisken skada då? Tandköttet på fisken, det läcker väl ihop?

Fiskens slemyta är känslig. Lägg aldrig fisken på torrt underlag. Tänk på att alltid ta eller hålla fisken i fukt. Slemytan är mer känslig en ett jack i käken av krok.

3. Rensar man fisk på plats eller gör man det hemma? vill ju inte de ska stinka fisk om man har lägenhet.

Gör du som du vill. Vad som är mest praktiskt.

4. Om jag fiskar från röda sten, kommer jag få fisk där om jag fiskar 1-2h?

Ingen aning vad Röda Sten är.

5. Någon som vill hänga med och visa en 24 årig, nybörjare hur man fiskar?

Tack, men nej. Men skaffa lite bättre grejor. Blir en bättre upplevelse då. Risken är annars att du tycker fiske är skit om du bara läger 200 kr på det. När du köper riktiga grejor kan du oftast få massa bra tips. Handla i en riktig sportfiskebutik.
2017-03-23, 18:35
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
4. Om jag fiskar från röda sten, kommer jag få fisk där om jag fiskar 1-2h?

4) Svårt att få napp där, har själv testat ett antal gånger. Åk till Saltholmen eller öarna istället.
2017-03-23, 18:36
  #6
Medlem
Köp inte det paketet från biltema, det är riktigt dåligt.
2017-03-23, 20:11
  #7
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag ska ge dig några några råd.
Välj ett flugspö istället! Du kommer få så mycket mer njutning av det. Annars kan du lika gärna kapa en kvist i skogen och meta istället. Flugfiske kommer ge dig betydligt mer som människa.

På fejsbook finns ett flertal köp och säljes grupper för fiskeprylar. Jag rekomenderar att du går med i en grupp, skriver en liten text om vad du letar efter, du kommer få massor med erbjudanden,kvalitetsgrejer. Vad du än tror så är fiske definitivt en materialsport.

Lycka till och kom ihåg, en urusel fiskedag slår i slutändand vilken arbetsdag somhelst!
2017-03-28, 11:20
  #8
Medlem
1. Släpper oftast tillbaka. Brukar annars ha med en rök som jag röker fisken i på plats. Oftast 3-8hg abborre, men beror på hur långt bort jag är och hur länge jag ska stanna där. Ibland rensar jag fisken på plats och tar med hem och fryser ner direkt. Oftast är det då regnbåge eller röding. Gäddor släpper jag alltid tillbaka.

2. Abborrar brukar nästan alltid klara sig. Oftast fastnar man bara i mungipan och fisken blir inte så skadad. När det gäller gäddor så beror det på om den blöder eller inte. En gädda som skadat sig i gälarna och börjat blöda mycket kommer aldrig att överleva, då är det bättre att knacka den. En gång råkade jag kroka en abbore väldigt illa. Hade trekrok och en krok fastnade konstigt i munnen och den andra i ögat. När jag skulle dra ur så följde nästan hela munnen med och även ögat. Men jag släppte tillbaka den ändå. Efter några kast till med spinnare så högg samma abborre igen, trots dom omfattande skadorna. Så jag tror inte att fiskarna känner speciellt mycket smärta. Dom är väldigt tåliga. Men det slutade med att jag gröt nacken på den pga att jag tyckte synd om den. Blev väldigt förvånad över att den högg igen iallafall, sjuk händelse som jag inte kommer att glömma.

3. Det går att göra som man känner för. Har du nära hem så kan du ta med hem och rensa. Låt inte fisken ligga öppet i värmen bara. Bäst är det att ta med en påse och häva fisken i, sen stoppa den i vatten i skuggan. Då håller den sig länge. Men har du långt hemifrån så är det bäst att bara rensa den direkt på plats.

4. Beror helt på väder, vind, vart fiskarna är just då, tur, otur, drag/bete, vilken metod du använder och vilken fisk du försöker fiska. Det är så många faktorer som spelar in, så det går inte att säga. Ibland när jag fiskar med exakt samma drag, metod och plats så kan det antingen bli att jag inte får något på en hel dag, eller så kan jag få 100st abborrar på ett par timmar. Det kan vara helt olika. Det är det som är tjusningen med fiske.

5. Jag bor väldigt långt ifrån, så jag tror inte det. Kommer du till Dalarna/Hälsingland och fiskar nån gång så gärna
2017-03-28, 18:16
  #9
Moderator
vfs avatar
(FB) Nybörjartråden för sportfiskare allt om tekniker redskap mm /Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback