Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 12:56
  #13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Oftast är det väl kvinnor som lockas av reklamen då de i allmänhet inte har lika mycket kunskap om olika bilmärkens kvalité eller prestanda. Ser de då en attraktiv 40-årig man med svart hår och markerad käke med skäggstubb så blir de även intresserade av bilen.

Det man kan göra är väl att köpa anspråkslösa (i reklamavseendet) bilar såsom Lexus, Mitsubishi eller Chrysler etc. Bäst för plånkan och miljön är att ansluta sig till en bilpool och skita i att köpa bil. På så sätt kanske bilföretagen ändrar marknadsföringsstrategi.

Just vad gäller bilar tror jag fortfarande att reklamen i första hand riktar sig till män. Därav dessa machotyper som åker på häftiga äventyr i dramatiska landskap som hämtat ur någon film, för att konsumenten ska föreställa sig hur det vore att själv vara den där häftiga mannen ... vilket då kan förverkligas genom att köpa bilen i fråga, är tanken. Lite förenklat, men reklam handlar ju ofta om identifikation och mervärde, och eftersom bilköp ligger i frontlinjen vad gäller status och prestige så blir reklamen därefter.

Dessutom, om bilreklamen primärt riktat sig till kvinnor hade vi nog sett fler svarta och arabiska män bakom ratten, allt enligt principerna som diskuteras i "Etnisk mångfald"-tråden. Och så töntiga vita män i någon Trabant, typ, som skön kontrast
Citera
2017-03-24, 17:38
  #14
Medlem
Frawjons avatar
Reklam handlar inte om saklighet. Det handlar om att få mindre tänkande personer till att ta till sig ett väldrigt förenklat budskap. Ungefär som att kasta lerklumpar. Kastar man väldigt många, så fastnar mycket av leran.
Citera
2017-03-24, 20:41
  #15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Varför utformar företagen sina reklamer på ett så korkat sätt?
Det handlar om räckvidd som skapar preferens, vilket korrelerar med försäljning. Men jag kan hålla med dig om att det ibland blir väl efterblivet.
Citera
2017-03-25, 23:11
  #16
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Har du fru? Om det är en grupp i vårt samhälle som sätter sig in i bilköp så är det just KVINNOR. Att påstå att reklamen är gjort för kvinnor för dom är mer korkade än män platsar nog på min topplista över puckon på FB.

Bilreklamen ÄR för kvinnor.
Inte för att dom är korkade, utan för att dom inte är i lika hög grad insatta i bilar.
En man är oftast rätt besluten om vilken bil han vill ha när han vill köpa en.
En kvinna är inte det, då är det ofta en tilltalande reklam som gör åtminstone 50% av valet av bil för en kvinna.
Citera
2017-03-25, 23:19
  #17
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudadottir
Bilreklamen ÄR för kvinnor.
Inte för att dom är korkade, utan för att dom inte är i lika hög grad insatta i bilar.
En man är oftast rätt besluten om vilken bil han vill ha när han vill köpa en.
En kvinna är inte det, då är det ofta en tilltalande reklam som gör åtminstone 50% av valet av bil för en kvinna.

LOL fy faan vad du är korkad. Du anser alltså att 100% av alla män är insatta i tekniska egenskaper omfattande ett bilköp? Tror du alla män har gått fordonsprogrammet i gymnasiet? Ja förmodligen i din trångsynta hjärna så har alla svetsat aluminum när man gick på dagis. Vilken jävla idiot.
Citera
2017-03-26, 01:16
  #18
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Ja det är väldigt likartade, varför gör de inte reklam där de berättar om alla balla saker de har i bilarna? "Aircondition" "Airbags" "4 punkts bälten" osv. osv.
"Våra konkurrenter har inte alla dessa balla saker för de suger och är snåla"
"Jo men den här bilen vill jag nog köpa den har ju så många fler bra saker än de andra".

Verkar helt inavlat som det är nu "titta på blänkande bilen, du vill köpa den glättiga blänkande bilen, derp derp"
Citera
2017-03-30, 19:30
  #19
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
LOL fy faan vad du är korkad. Du anser alltså att 100% av alla män är insatta i tekniska egenskaper omfattande ett bilköp? Tror du alla män har gått fordonsprogrammet i gymnasiet? Ja förmodligen i din trångsynta hjärna så har alla svetsat aluminum när man gick på dagis. Vilken jävla idiot.

Haha, nej det tror jag inte.
Där emot så om man frågar 100 män och 100 kvinnor om dom kan namnge 5bilmärken, så vet vi rätt säkert på hur resultatet blir, eller hur?
Kvinnor är i regel mindre intresserade av bilar, så är det.

Så hur ska biltillverkare nå kvinnorna som inte bryr sig om bilar, men behöver en?
Jo dom säljer det med en flashig reklam. Eller hur bränslesnål och bra för miljön den är.
Citera
2017-03-31, 10:44
  #20
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudadottir
Haha, nej det tror jag inte.
Där emot så om man frågar 100 män och 100 kvinnor om dom kan namnge 5bilmärken, så vet vi rätt säkert på hur resultatet blir, eller hur?
Kvinnor är i regel mindre intresserade av bilar, så är det.

Så hur ska biltillverkare nå kvinnorna som inte bryr sig om bilar, men behöver en?
Jo dom säljer det med en flashig reklam. Eller hur bränslesnål och bra för miljön den är.

Jag tror nog att det kanske varit så, men inte nu längre. Har själv en familj som alltid meckat med bilar, har kört cross osv. osv. Men idag är jag inte ett dugg intresserad av alla egenskaper på en bil, jag har andra viktigare saker för mig och jag kan garanterat inte alla modeller som kommit ut, läser inte biltidniningar alls.

Lika stereotyps som att killar är bättre på att renovera, eller kan datorer bättre. Bilreklam är ju till för dom som bara vill bygga varumärke, oavsett kön.
Citera
2017-04-09, 10:24
  #21
Medlem
Min brors kusins avatar
En av de bästa bilreklamerna någonsin

https://www.youtube.com/watch?v=IGMdeN2S_8Y
Citera
2017-05-15, 13:29
  #22
Medlem
Att bilreklamen är korkad, beror inte det på att generalagenten lägger ut jobbet med reklamen till en reklambyrå. Lattedrickande hipsters har inte så särskilt stora referensramar och då blir det som det blir. Finns mycket att göra här för den tillverkare som vill gå på djupet med både bildesign och bilreklam.
Senaste reklamtidningen från Mitsubishi frontas med en äcklig gammal orakad rappare "Petter" (sveriges främsta hiphopartist sägs det). Har själv aldrig hört talas om gubben fast jag meckat bilar sedan jag var 15.

Ska normala svenskar lockas att köpa en Mitsu genom hiphophat som ofta är rasistigt inriktad och kill a cop, kill a cop, kill a cop?
Adidasmännen i förorterna som gillar hiphop stjäl ju sina bilar och då är det svarta Audi och ibland också BMW som gäller. Snacka om generalagenten för Mitsubishi skjuter sig själva i foten.
Citera
2017-05-30, 12:24
  #23
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Senaste reklamtidningen från Mitsubishi frontas med en äcklig gammal orakad rappare "Petter" (sveriges främsta hiphopartist sägs det). Har själv aldrig hört talas om gubben fast jag meckat bilar sedan jag var 15.

Men han är ju käääääänd. Inga vet väl mer om bilar än rika gangsters som kör runt i suvs med kromade fälgar?....Eller kanske inte

Vad jag själv vill se i en bilreklam:
  • Exteriör
  • Interiör
  • motoreffekt
  • bränsleförbrukning
  • bagageutrymme
Citera
2017-06-06, 19:40
  #24
Medlem
Det jag tycker är konstigt med bilreklamer är att både Volvo och något till märke, anspelar på att bilen är nån slags revolutionär frihetsgrej. På en reklam stod det typ"du kan stå och micra lunch i lunchrummet, eller så kan du vara här" och så var de bild på nåt bergslandskap.

Tvärt emot allt dedär är ju bilen något man köper som en del i ett tråkigt svenssonliv, och något som personer som INTE gillar äventyr är sugna på. Men att bilen ska fortsätta vara en frihetsmarkör är något som bilindustrin verkar vilja...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback