Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 15:59
  #1
Medlem
VolvoS60s avatar
Jag går i trean nu på en gymnasieskola i Stockholm. I Svenskan skulle vi ha debatt angående censur och yttrandefrihet. Frågan som debatten utgick ifrån var följande, bör bibliotek ta bort böcker som anses var "kränkande". Exempel på en sådan bok kan vara Tino Sanandajis "Massutmaningen".

När då min lärare (kvinna) gav mig tips på källor, så länkande hon mig två artiklar från Fria Tider. Som bra material att utgå ifrån när det gäller att formulera argument för debatten. Min fråga till er flashbackare blir.

Var läraren ens medveten om vad fria tider är för sajt? I så fall varför ger hon mig dessa källor? Eller tycker hon att fria tider är en bra nyhetssajt? Borde inte hon efter alla jävla kurser i källkritik som lärare får kunna ta reda på vad detta är för sajt? Sista frågan, finns det en risk att avskeda henne efter detta? Skolan lär ju inte vara så nöjd om detta uppmärksammas.
Citera
2017-03-23, 16:02
  #2
Medlem
franges avatar
Varför är det dåligt? I artiklarna du fick länkade - så finns garanterat källhänvisning till de källor Fria Tider använt sig av. Där kan du undersöka om det stämmer eller inte.

Eller är du ett sådant lydigt får som snällt följer i flocken och lydigt tror att allt Aftonbladet och SVT samt SR rapporterar helt sanningsenligt och utan politisk vinkling?
Citera
2017-03-23, 16:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60
Jag går i trean nu på en gymnasieskola i Stockholm. I Svenskan skulle vi ha debatt angående censur och yttrandefrihet. Frågan som debatten utgick ifrån var följande, bör bibliotek ta bort böcker som anses var "kränkande". Exempel på en sådan bok kan vara Tino Sanandajis "Massutmaningen".

När då min lärare (kvinna) gav mig tips på källor, så länkande hon mig två artiklar från Fria Tider. Som bra material att utgå ifrån när det gäller att formulera argument för debatten. Min fråga till er flashbackare blir.

Nu skriver du inte vad det är för artiklar hon länkade dig, kan det inte vara så att hon länkade dig artiklarna från Fria Tider för att de tar upp argument som kan användas i diskussionen om Massutmaningen-boken?

Citat:
Var läraren ens medveten om vad fria tider är för sajt? I så fall varför ger hon mig dessa källor? Eller tycker hon att fria tider är en bra nyhetssajt? Borde inte hon efter alla jävla kurser i källkritik som lärare får kunna ta reda på vad detta är för sajt? Sista frågan, finns det en risk att avskeda henne efter detta? Skolan lär ju inte vara så nöjd om detta uppmärksammas.

1. Svårt att tänka mig att någon vuxen inte vet vad Fria Tider är för sajt i dagens klimat.
2. Se mitt svar i paragrafen ovan.
3. Fråga henne istället för oss på Flashback, vet jag?
4. Jo, det kan man tycka
5. Du kommer knappast få en lärare avskedad för att hon länkar Fria Tider-artiklar.
Citera
2017-03-23, 16:08
  #4
Medlem
VolvoS60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nu skriver du inte vad det är för artiklar hon länkade dig, kan det inte vara så att hon länkade dig artiklarna från Fria Tider för att de tar upp argument som kan användas i diskussionen om Massutmaningen-boken?

Dessa två artiklar var det

http://www.friatider.se/bibliotek-st...ndajis-nya-bok

http://www.friatider.se/forskning-vi...re-intelligens
Citera
2017-03-23, 16:08
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60
Jag går i trean nu på en gymnasieskola i Stockholm. I Svenskan skulle vi ha debatt angående censur och yttrandefrihet. Frågan som debatten utgick ifrån var följande, bör bibliotek ta bort böcker som anses var "kränkande". Exempel på en sådan bok kan vara Tino Sanandajis "Massutmaningen".

När då min lärare (kvinna) gav mig tips på källor, så länkande hon mig två artiklar från Fria Tider. Som bra material att utgå ifrån när det gäller att formulera argument för debatten. Min fråga till er flashbackare blir.

Var läraren ens medveten om vad fria tider är för sajt? I så fall varför ger hon mig dessa källor? Eller tycker hon att fria tider är en bra nyhetssajt? Borde inte hon efter alla jävla kurser i källkritik som lärare får kunna ta reda på vad detta är för sajt? Sista frågan, finns det en risk att avskeda henne efter detta? Skolan lär ju inte vara så nöjd om detta uppmärksammas.

Hon kanske vill att du ska bli *lurad* och tro på artiklarna i Fria Tider. Sen i debatten så knäcker hon dig då hon är förberedd och visar att Fria Tider är *nazistisk*.
Eller så är det en bra lärare.
Citera
2017-03-23, 16:09
  #6
Medlem
Är du en speciell snöflinga?
Tror du det hade varit bättre med att använda aftonhoran som är otroligt vänstervriden?
Skärp dig för fan och väx upp. Lär dig att kolla vilka källor dessa artiklar har använt istället. Vill du ha ett tips, om det är någon tidning som ljuger om källor, etc. så är det aftonbladet som har en agenda.



//Siegestor
Citera
2017-03-23, 16:10
  #7
Medlem
Jellohs avatar
Det kanske bara är fria tider och dylika som argumenterar mot censur av böcker? Och nu vill du ge henne sparken för att hon gör alla sidor av debatten tillgängliga och inte censurerar åt dig?

Jag hade bett dig gå och hänga dig, men du verkar för söndercurlad för att klara av att fästa en snara.
Citera
2017-03-23, 16:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60
Dessa två artiklar var det

http://www.friatider.se/bibliotek-st...ndajis-nya-bok

http://www.friatider.se/forskning-vi...re-intelligens

Alltså vad är problemet egentligen? Läraren har gett er i uppgift att diskutera censur och yttrandefrihet och mer specifikt om bibliotek bör ta bort böcker som anses kränkande, och ger dig/er två artiklar som behandlar ämnet.

Nej TS, du kan inte få din lärare avskedad för det här. Sitt ner i båten och gör uppgiften istället för att gnälla om att din lärare använder sig av artiklar från Fria Tider för att ni ska ha något att diskutera.

Tycker du nu att läraren har gjort så jävla fel med att länka artiklar från Fria Tider, ta upp det med henne, inte med Flashback.
Citera
2017-03-23, 16:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Det kanske bara är fria tider och dylika som argumenterar mot censur av böcker?

Fniss, jag hoppas du menade det som en retorisk poäng och inte som hur det faktiskt skulle stå till.
Citera
2017-03-23, 16:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS60
Min fråga till er flashbackare blir.

Var läraren ens medveten om vad fria tider är för sajt? I så fall varför ger hon mig dessa källor? Eller tycker hon att fria tider är en bra nyhetssajt?

Och hur fan tänkte du vi skulle kunna svara på det?
Citera
2017-03-23, 16:16
  #11
Medlem
Volvos60, har du blivit indoktrinerad att massinvandrings-politiken är bra?
Det låter ju som det när du frågar om läraren kan få sparken.
I vissa delar av Sverige så är det aggresiva muslimer som skapar gäng/klan krig som någon primitiv del av öknen i mellanöstern. Går inte ens att leva civiliserat. Endå så kommer det folk som du som tror att lärare som länkar till Fria Tider gör något brottsligt.

Bara för att de har kommit åt penga-fabriken samt pass-pressen betyder inte att de inte begår brott mot befolkningen i Sverige. Btw.
__________________
Senast redigerad av anonym16 2017-03-23 kl. 16:17. Anledning: tillägg
Citera
2017-03-23, 16:18
  #12
Medlem
VolvoS60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hon kanske vill att du ska bli *lurad* och tro på artiklarna i Fria Tider. Sen i debatten så knäcker hon dig då hon är förberedd och visar att Fria Tider är *nazistisk*.
Eller så är det en bra lärare.

Vi har haft debatten, gick bra. Så förbered var hon inte. Jag frågade henne vad det var för någonting som var kränkande i Sanandajis bok. Men det ena hon kunde svara var något svepande som "den är taskig mot invandrare". Eller "Uppmanar till främlingsfientlighet"



Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Är du en speciell snöflinga?
Tror du det hade varit bättre med att använda aftonhoran som är otroligt vänstervriden?
Skärp dig för fan och väx upp. Lär dig att kolla vilka källor dessa artiklar har använt istället. Vill du ha ett tips, om det är någon tidning som ljuger om källor, etc. så är det aftonbladet som har en agenda

Jag litar mer på fria tider än Aftonbladet. Blev bara så ställd av att en kvinnlig svensk lärare/halvt batikhäxa ger mig en sådan artikel som tips på argument
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback