Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-24, 02:17
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harigapa
Kan man lägga undan 5000kr det är inte ens unikt i dagens Sverige. Jag kan med lätthet lägga undan 3000 spänn varje månad.

Men sen sak är viktig kolla in din släkt hur gammla blev dom och speciellt dina föräldrar?
Jag bränner pengar som en gris men tar inga lån. Jag har varit överallt och det finns inget jag vill se 2017.

Nej i dag så gäller det att leva gott jag tror inte att världen är sån som vi känner till den finns 2027.

Jag har vänner som avstått barn för att världen har blivit så extrem.
Mina egna barn reser och får en slant en unge var i Kina 2009 en unge var i SydAmerika nyligen ungar ska resa.

Jag tror svart om framtiden, så är det.


Förstår verkligen inte vad du säger. Jättekul att dina barn är ute och reser. Det har jag också gjort, Japan bl.a. Förstår däremot inte hur det är relevant till någonting I den här diskussionen. Ålder på mina föräldrar tror jag inte heller är särskilt relevant. Sen att världen 2027 kommer vara annorlunda från idag är väl inte så konstigt?

Känns som du dock försöker påstå att om X antal år så kommer vi att leva I något form av dystopiskt helvete där pengar inte är relevant längre och därav så ska man inte spara eller försöka förvalta sina pengar för det ända som räknas är kapsyler och stekta ekorrar. Det du säger är mer eller mindre 'yolo' och det är ju bara tramsigt.

Att du tror svart om framtiden och att dina barn har varit I Kina är ju knappast relevant till diskussionen om hur jag bäst förvaltar 5000 I månaden eller hur man kommer in I världen av aktier/fonder. Att försöka göra sina barn och barnbarn ekonomiskt oberoende plus minimera en hel uppsjö med tråkigheter genom att spara och tänka rätt är väl knappast en dålig idé?

Man behöver inte bli Joakim Von Anka och sluta resa/ha roligt bara för att man ser över sin ekonomi! Håll dig till sak människa!
__________________
Senast redigerad av kingfisk 2017-03-24 kl. 02:21.
Citera
2017-03-24, 02:23
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Vad är det unika med att lägga undan 5000kr varje månad?

Grattis till din vinst, du verkar ung så sätt sprätt på skiten

Skoja bara, du tänker rätt. Lyssna på råden i tråden.

Sen undrar jag om det är på Svenska Spel du spelat det vi alla kallar Lotto, ty det är en väldigt konstig utbetalningsplan för ungefär 60000kr.

Då ska du veta att jag är en miljonvinnare på just Svenska spels lotto, och vet deras alternativ för miljonvinnare.

Edit: Skiten är slut nu och jag ÄR bitter för att jag inte gjorde bättre av saken, så inget "hugg" eller "svensk avundsjuka" (som finns i hela världen). Önskar dig all lycka.
Ok! Tack. Det är inte nödvändigtvis Svenska spel. Vill bara inte gå in på detalj på vilken typ av lotto jag vann pengarna genom då det inte känns viktigt.
Citera
2017-03-24, 05:20
  #39
Medlem
Hej. Jag sparar varje månad på ISK på Nordnet sedan några år, jag tar inga risker direkt utan vill spara tryggt men med avkastning. Går ca 10% plus per år i snitt räknat över tid.

Så här gör jag:
• köper fonder inte aktier för fonder alltid går att sälja - aktier kan du bara sälja om någon köper. Och aktier går snabbare upp och ner. Fonder är spridda och därför tryggare för mig som inte har lust och tid att läsa på och daytrada (Har testat aktier också detta är min lärdom)

• Spiltan invest är mkt bra. Köp!
Har även:
Spiltan global (mest)
En högräntefond (sprider ut risken och går stadigt upp)
Spp USA
Spp global
Swedbank Asien (lite)
Nordnet Sverige
Nordnet offensiv
Nån småbolagsfond

Jag har även Pandium som nu är svårare att börja med då de kräver minst 500 000 och är en aktivt förvaltad fond där andra gör jobbet. Men de gör det mycket bra! Går bäst uppåt av alla!

• jag kollar varje dag hur det går - testar lite nytt och lär mig. Sålde allt när börsen gick ned där 2015 tror jag det var och köpte sedan på mig igen. Har därför gått dubbelt så bra som index räknat på tre år.

Alla gör på sitt sätt men ville berätta då aktier inte är bästa sättet att börja - lär dig först genom fonder.
__________________
Senast redigerad av KlaraLivet 2017-03-24 kl. 05:38.
Citera
2017-03-24, 07:06
  #40
Medlem
Kapar tråden lite;

Ponera att en sitter med 100k på vanligt sparkonto. Bör man investera allt uppdelat på säg 10 olika fonder direkt eller kasta in 5-10k månadsvis fördelat på 5-10 olika fonder? Hur hade ni gjort med dessa 100k?
Citera
2017-03-24, 07:28
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Kapar tråden lite;

Ponera att en sitter med 100k på vanligt sparkonto. Bör man investera allt uppdelat på säg 10 olika fonder direkt eller kasta in 5-10k månadsvis fördelat på 5-10 olika fonder? Hur hade ni gjort med dessa 100k?

Jag fördelade det. Men är det en stadigt stigande kurs hade jag lagt in allt på en gång. Men hur veta när det är det.,,
Citera
2017-03-24, 10:30
  #42
Medlem
Antivalents avatar
Vad ska du spara till? Borätt, pension eller resa? Sparhorisonten bestämmer produkten.

Grattis till vinsten!
Citera
2017-03-24, 13:19
  #43
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Vad ska du spara till? Borätt, pension eller resa? Sparhorisonten bestämmer produkten.

Grattis till vinsten!

Högst relevant och grundläggande fråga. Bestäm först vad syftet med sparandet är, vilken sparhorisont du ser, om du vill ha flera portföljer uppdelat på kort- och lång sikt, och så vidare. Många nyttiga tips i tråden, men hur bra avkastning en fond än har så är det inte nödvändigtvis så att den passar dig och ditt sparande. Se till att sprida risken i den portfölj du sätter ihop också, blanda ordentligt. Du behöver inte överdriva diversifieringen dock. Längre fram kan du börja fokusera din portfölj mer och mer, när du känner att du har bättre koll på saker.
Citera
2017-03-24, 14:37
  #44
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisk
Tack så jättemycket! Väldigt detaljerat och noggrant upplagt. Tack igen. Frågor. 'Diversifiera' I detta fall betyder mer eller mindre att inte lägga alla ägg I samma korg? Satsa på flera olika branscher för att minimera risk då om jag fattat rätt?


Helt korrekt uppfattat.


Citat:
När du säger 'hemska summan' då menar du helt enkelt att den är horribel/dålig då den är såpass hög och påfrestande då den infaller både när du köper och säljer aktier?
Jag menar nog att den är onödig eftersom på Avanza så lyder reglerna så här:

Du har olika courtageklasser och har du under 50 000 kr så betalar du inget courtage ALLS. Detta kan ses väldigt lockande att köpa aktier för, men problemet är att detta är under förutsättning att du vet vad du sysslar med. Har du en portfölj över 50 000 kr (och under runt 400k tror jag att det är) betalar du 1 kr i fast courtage och 0,25 rörligt.

Detta betyder att du på ett köp för 50 000kr betalar 50 000*0,0025%+1= 126 kr i courtage. Denna summan är väldigt onödig och du hjälper egentligen bara till att göda bankerna.

Citat:
När tycker du att man borde göra övergången ifrån fonder till aktier?

När man har runt 100 000 - 200 000 kr. Eftersom när du har så mycket pengar så kan du köpa runt 4 bolag av de "bästa", "största" och "säkraste" bolagen i varje bransch. Då undgår du det problemet som finns i de flesta fonder och det är att de väljer massor av skitbolag helt enkelt, men att peka ut dessa kan vara svårt för en nybörjare. Återkom gärna när du har den summan på 100-200k, men ett tips är att kolla på vad fonderna investerar i och härma dem i början, eller så kan du kolla på vad de största börsindexen har för bolag.

Ett börsindex är en representation av ett antal bolag från ett land. I Sverige har vi OMX S30 som noterar de 30 största bolagen i Sverige. I USA har man Dow Jones, Nasdaq och S&P 500. Botanisera lite i dessa bolagen och välj något stort bolag. En rekommendation för nybörjare är att investera i bolag som du själv känner till. Exempelvis McDonalds, Visa, Starbucks, Coca Cola, Pepsi osv.


Citat:
Är aktiefonder samma sak som fonder?
Ja, men det som utmärker en aktiefond är att de investerar just i *trumvirvel* aktiebolag.

Det finns andra fonder som investerar i råvaror, obligationsfonder, men dessa går betydligt sämre än aktiebolagen.

Citat:
Är det mer eller mindre ingen poäng att börja om man bara kan lägga 5000 per månad då 10 000 är att föredra som nybörjare? Tack igen. Mvh, Kingfisk.

Lägg in hur mycket du vill i början, men desto mer du sparar desto mer tjänar du i det långa loppet.
Citera
2017-03-25, 21:04
  #45
Medlem
trilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ett bra sätt att bli dödad på också.
Har du provat?
Citera
2017-03-25, 21:23
  #46
Medlem
Tack så väldigt mycket allesammans! Jag planerar att spara inför bostad då jag är relativt händig målare men kan även plattsättning. Drömmen är lite att komma in på bostadsmarknaden och införskaffa lägenheter (med tiden då, givetvis) som är kanske I lite risigt skick men ändå ligger hyfsad centralt och sedan fixa till dom och göra till hyresrätter.

Fortsätt gärna dela med era tips och erfarenheter. Läser igenom allt här flera gånger dagligen för att försöka få in allt ni säger! Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-25, 21:24
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Helt korrekt uppfattat.



Jag menar nog att den är onödig eftersom på Avanza så lyder reglerna så här:

Du har olika courtageklasser och har du under 50 000 kr så betalar du inget courtage ALLS. Detta kan ses väldigt lockande att köpa aktier för, men problemet är att detta är under förutsättning att du vet vad du sysslar med. Har du en portfölj över 50 000 kr (och under runt 400k tror jag att det är) betalar du 1 kr i fast courtage och 0,25 rörligt.

Detta betyder att du på ett köp för 50 000kr betalar 50 000*0,0025%+1= 126 kr i courtage. Denna summan är väldigt onödig och du hjälper egentligen bara till att göda bankerna.


När man har runt 100 000 - 200 000 kr. Eftersom när du har så mycket pengar så kan du köpa runt 4 bolag av de "bästa", "största" och "säkraste" bolagen i varje bransch. Då undgår du det problemet som finns i de flesta fonder och det är att de väljer massor av skitbolag helt enkelt, men att peka ut dessa kan vara svårt för en nybörjare. Återkom gärna när du har den summan på 100-200k, men ett tips är att kolla på vad fonderna investerar i och härma dem i början, eller så kan du kolla på vad de största börsindexen har för bolag.

Ett börsindex är en representation av ett antal bolag från ett land. I Sverige har vi OMX S30 som noterar de 30 största bolagen i Sverige. I USA har man Dow Jones, Nasdaq och S&P 500. Botanisera lite i dessa bolagen och välj något stort bolag. En rekommendation för nybörjare är att investera i bolag som du själv känner till. Exempelvis McDonalds, Visa, Starbucks, Coca Cola, Pepsi osv.



Ja, men det som utmärker en aktiefond är att de investerar just i *trumvirvel* aktiebolag.

Det finns andra fonder som investerar i råvaror, obligationsfonder, men dessa går betydligt sämre än aktiebolagen.



Lägg in hur mycket du vill i början, men desto mer du sparar desto mer tjänar du i det långa loppet.
Tack och tack igen! Mvh, Kingfisk.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback