Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 15:50
  #1
Medlem
Hej Flashback. Jag är för tillfället I en unik position då jag vunnit på lotto och det genererar mig
10 000 varje månad I ett år som jag för tillfället bara sparar. Jag funderar på att lägga undan hälften alltså 5000 på något vettigt som kan få pengarna att växa. Är helt ny I världen av aktier/fonder osv. Vill gärna höra förslag på hur jag kan förvalta de här pengarna så bra som möjligt. Är också villig att investera mer så länge det bara är skillnaden på ett par tusenlappar.

Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-23, 15:56
  #2
Medlem
DigiFlaxs avatar
Den bästa investeringen du kan göra är att sluta spela.
Citera
2017-03-23, 15:59
  #3
Medlem
Jag spelar ej på lotto utan fick 10 lotter I födelsedagspresent och vann på en av lotterna. Har du någon idé vad jag kan göra med dessa pengar? Har verkligen ingen susning om vad jag ska göra. Vet bara att jag inte bör röra pengarna tills jag vet mer. Är bara 20-21 och har väldigt lite erfarenhet av ekonomi utanför alldagliga grejer. Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-23, 16:04
  #4
Medlem
Nu är inte 5000:- per månad speciellt mkt.. Men vill du spara tryggt och långsamt så finns ju sparkonto.
Pengarna läggs ju på hög om ett tag iaf.

Läs annars på lite om aktier/fonder. Avanza/Nordnet har bra information och det kostar ingenting att starta konto och handla på Sthlmbörsen heller, i starten.
Själv hade jag investerat långsiktigt.
Citera
2017-03-23, 16:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamei
Nu är inte 5000:- per månad speciellt mkt.. Men vill du spara tryggt och långsamt så finns ju sparkonto.
Pengarna läggs ju på hög om ett tag iaf.

Läs annars på lite om aktier/fonder. Avanza/Nordnet har bra information och det kostar ingenting att starta konto och handla på Sthlmbörsen heller, i starten.
Själv hade jag investerat långsiktigt.

Tack för ditt svar. Ok. Förstår vad du menar då 5000 inte är särskilt mycket. Du hade då med andra ord föredragit sparkonto istället för aktier och fonder? Eller menar du långsiktigt sparande via fonder eller aktier? Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-23, 16:27
  #6
Medlem
Lite nyfiken. Kanske dum fråga men vill vara säker. Får du allt i en klumpsumma eller sätter svenska spel in 10 000 varje månad?



//Siegestor
Citera
2017-03-23, 16:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Lite nyfiken. Kanske dum fråga men vill vara säker. Får du allt i en klumpsumma eller sätter svenska spel in 10 000 varje månad?



//Siegestor

Hej Siege. De sätter in 10 000 varje månad. Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-23, 16:34
  #8
Medlem
Har du något förslag vad jag kan göra Siegestor?

Mvh, Kingfisk.
Citera
2017-03-23, 16:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisk
Hej Flashback. Jag är för tillfället I en unik position då jag vunnit på lotto och det genererar mig
10 000 varje månad I ett år som jag för tillfället bara sparar. Jag funderar på att lägga undan hälften alltså 5000 på något vettigt som kan få pengarna att växa. Är helt ny I världen av aktier/fonder osv. Vill gärna höra förslag på hur jag kan förvalta de här pengarna så bra som möjligt. Är också villig att investera mer så länge det bara är skillnaden på ett par tusenlappar.
Sätt in 10k i ISK varje månad och köp stabila kvalitetsaktier, gärna aktier med högutdelning. Då kan du både ha kvar kakan och äta den. När du känner att du vill spendera lite så tar du av utdelningarna. Grundkapitalet rör du inte, det får stå kvar och generera mer utdelningar år efter år.
Citera
2017-03-23, 16:37
  #10
Medlem
Fyllefyllots avatar
Det går inte ens att vinna 10k i månaden i ett år, fem år är väl det minsta.

Edit
Tio år är det minsta t o m, så den gubben gick inte.
Citera
2017-03-23, 16:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisk
Har du något förslag vad jag kan göra Siegestor?

Mvh, Kingfisk.



Har inga bra förslag. Jag håller själv på med fonder men det är ingen större verksamhet från min sida och avkastningen blir inte så stor.

Gör som lamei skrev. Han verkar vara mer insatt än både du och jag.



//Siegestor
Citera
2017-03-23, 16:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det går inte ens att vinna 10k i månaden i ett år, fem år är väl det minsta.

Edit
Tio år är det minsta t o m, så den gubben gick inte.

Hej FylleFyllot. Går inte in på detalj hur mycket jag vunnit men tiotusen I månaden I en begränsad tid är det jag har att röra mig med. Konceptet är den samma att jag vill lägga undan en viss mängd pengar I månaden. Pengar som jag inte är van vid att kunna röra mig med då detta kom som en shock. Tror knappast du behöver veta specifikt hur allt gick till. Pengarna är vunna I vilket fall och det delas ut varje månad I ett års tid. Har du något förslag på hur jag kan gå vidare då detta är ett område jag verkligen inte kan någonting om. Mvh, Kingfisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback