Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-09, 23:42
  #193
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Jag har gått i fem butiker idag på jakt efter lite salta pinnar.

Slut överallt.

Ouff... Smutsigt och lågt förfarande.
Citera
2022-11-09, 23:51
  #194
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Jag har gått i fem butiker idag på jakt efter lite salta pinnar.

Slut överallt.

Kan finnas på City Gross, de har i alla fall gjort reklam för Salta Pinnar i sitt reklamblad denna vecka.
Citera
2022-11-12, 01:15
  #195
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Jag har gått i fem butiker idag på jakt efter lite salta pinnar.

Slut överallt.

Jag ska sabba för kanelkaka och ge dig ett tips. Dollarstore har sitt egna märke. Massor med påsar uppradade, 10kr påse.

Under hösten har det funnits på Willys, Eldorados pinnar.

Enligt min mamma som äter pinnar är dollarstore ok. Willys var för tjocka för henne smak. Ingen av märkena når Estrella och olws nivå.
Citera
2022-11-16, 15:58
  #196
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag ska sabba för kanelkaka och ge dig ett tips. Dollarstore har sitt egna märke. Massor med påsar uppradade, 10kr påse.

Under hösten har det funnits på Willys, Eldorados pinnar.

Enligt min mamma som äter pinnar är dollarstore ok. Willys var för tjocka för henne smak. Ingen av märkena når Estrella och olws nivå.


Men ni som gillar detta "Djävulens plockepinn" till snacks (Älskar detta uttryck som Kanelkaka myntade, helt min typ av humor) kan ni förklara denna distinkta bismak som jag pratade om? Nu var det länge sedan jag provade någon saltpinne men vill minnas att det kan vara aningen lik någon typ av brödkrydda som kan finnas i vissa bröd? Eller kan det vara åt bittemandel-hållet?

Vad är det för ingredienser som ger den distinkta smaken? Smakar olika märken annorlunda? Eller är det mest olika konsistens/storlek på pinnarna?
Citera
2022-11-25, 01:19
  #197
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Men ni som gillar detta "Djävulens plockepinn" till snacks (Älskar detta uttryck som Kanelkaka myntade, helt min typ av humor) kan ni förklara denna distinkta bismak som jag pratade om? Nu var det länge sedan jag provade någon saltpinne men vill minnas att det kan vara aningen lik någon typ av brödkrydda som kan finnas i vissa bröd? Eller kan det vara åt bittemandel-hållet?

Vad är det för ingredienser som ger den distinkta smaken? Smakar olika märken annorlunda? Eller är det mest olika konsistens/storlek på pinnarna?
Salta pinnar brukar väl ha maltextrakt i sig? Kanske är det som ger smaken. Sedan har jag för mig att de doppas i lut för att få den där konsistensen. Har testat en bunt genom åren, nyligen fick ica in en back med serbiska salta pinnar som smakade sött då de tillsatt socker och snålat på saltet. De tog slut innan jag hann hosta upp på tok för mycket (helvetes ica med deras skyhöga priser ) för en till påse för grundligare smakbedömning. De andra vanliga märkena skilde sig inte supermycket åt om jag minns rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback