Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 14:53
  #1
Medlem
Jo jag är hyfsat tunnhårig och i framtiden kommer jag såklart att bli ännu mer flint. Varje gång jag kammar håret följer jävligt många hårstrån med, får en riktigt äcklig jävla ångestklump i magen varje gång jag kammar (mitt hår ser ovårdat och förjävligt ut okammat).

Det jag undrar är om det överhuvudtaget spelar någon roll, alltså man kan tappa hår men bibehålla hårsäcken och få hår, även folk med bra hårgener tappar ju hår som sedan växer ut igen.

Eller kan det faktiskt vara som så att jag med mitt kammande drar ut hår som kanske hade överlevt i någon månad eller tom år om jag låtit bli att kamma?

Hoppas jag får lite svar från er insatta, stort tack på förhand.
Citera
2017-03-23, 15:45
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Vet inte om det är bra eller dåligt men kan rekommendera att skaffa en bra kam i kvalitet och inte någon billig tillverkad plast.
Citera
2017-03-23, 16:07
  #3
Medlem
Skit i kammen, köp en tangle teezer. Finns på HM. Skulle även rekommendera att ta B-vitamintillskott och eventuellt andra hårsupplement, du hittar allt sånt på Life. Vet inte vilka supplement som är att rekommendera eftersom att jag verkligen inte kan relatera till ditt problem, men fråga i kassan. Vet dock att kokosolja gör mirakel för håret och hårbotten.

Edit: ricinolja har jag hört ska vara bra också, och investera i bra schampo, balsam och inpackning.
__________________
Senast redigerad av pastelconspiracy 2017-03-23 kl. 16:11.
Citera
2017-03-23, 16:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Vet inte om det är bra eller dåligt men kan rekommendera att skaffa en bra kam i kvalitet och inte någon billig tillverkad plast.


Vad skulle materialet på kammen göra för skillnad?
Citera
2017-03-23, 16:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
Skit i kammen, köp en tangle teezer. Finns på HM. Skulle även rekommendera att ta B-vitamintillskott och eventuellt andra hårsupplement, du hittar allt sånt på Life. Vet inte vilka supplement som är att rekommendera eftersom att jag verkligen inte kan relatera till ditt problem, men fråga i kassan. Vet dock att kokosolja gör mirakel för håret och hårbotten.

Edit: ricinolja har jag hört ska vara bra också, och investera i bra schampo, balsam och inpackning.


varför skulle en "tangle teezer" vara bättre mot håravfallet?

Kokosolja, b vitaminer osv är allt bara hokuspokus med dessa sorters problematik, man får ingen återväxt av sånt inte ens bromsning..

Fetmarkering, vad för mirakel? mirakel mot håravfall eller något annat?
__________________
Senast redigerad av fraum 2017-03-23 kl. 16:17.
Citera
2017-03-23, 16:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
varför skulle en "tangle teezer" vara bättre mot håravfallet?

Kokosolja, b vitaminer osv är allt bara hokuspokus med dessa sorters problematik, man får ingen återväxt av sånt inte ens bromsning..

Fetmarkering, vad för mirakel? mirakel mot håravfall eller något annat?

En tangle teezer har böjliga piggar i plast, vilket gör att den inte sliter i håret på samma sett. Den är alltså skonsammare mot håret, och drar inte i håret som en kam gör. Det är ganska common knowledge att kammar är dåliga för håret.

Och det där med att det är hokuspokus är inte sant. Det hjälper med att bibehålla hårets kvalitet, vilket innebär att håret blir mindre ömtåligt.

Edit: kokosolja gör mirakel för slitet hår, hjälper håret att bibehålla styrka etc.
Citera
2017-03-23, 16:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
En tangle teezer har böjliga piggar i plast, vilket gör att den inte sliter i håret på samma sett. Den är alltså skonsammare mot håret, och drar inte i håret som en kam gör. Det är ganska common knowledge att kammar är dåliga för håret.

Och det där med att det är hokuspokus är inte sant. Det hjälper med att bibehålla hårets kvalitet, vilket innebär att håret blir mindre ömtåligt.

Edit: kokosolja gör mirakel för slitet hår, hjälper håret att bibehålla styrka etc.


Problemet är att jag har extremt vågigt hår, kommer en sån kam kunna få det att se rakt ut?

Angående kokosolja, har du något tips isåfall, på en produkt så kliniskt bevisat sig kunna ge återväxt?
Jag märker att du gång på gång nämner "slitet hår" etc trots att jag aldrig sagt att det inte skulle hjälpa mot det, jag pratar om en endaste sak och det är håravfall (som beror på genetik!)
Citera
2017-03-23, 16:37
  #8
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Vad skulle materialet på kammen göra för skillnad?
Det är väl inte enbart materialet utan mer hur hela kammen är tillverkad. En massproducerad kina-kam kommer slita av dig håret.
Citera
2017-03-23, 16:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Problemet är att jag har extremt vågigt hår, kommer en sån kam kunna få det att se rakt ut?

Angående kokosolja, har du något tips isåfall, på en produkt så kliniskt bevisat sig kunna ge återväxt?
Jag märker att du gång på gång nämner "slitet hår" etc trots att jag aldrig sagt att det inte skulle hjälpa mot det, jag pratar om en endaste sak och det är håravfall (som beror på genetik!)

Well om du har stark och friskt hår så kommer det se mer ut och antagligen inte falla av lika lätt. Men like jag gav dig de tipsen som jag tror skulle kunna hjälpa dig, jag är en 18-årig brud med extremt tjockt hår, jag vet 0 om ditt problem. Vet dock mycket om hår, eftersom att jag alltid haft tjockt och långt hår.

Varför vill du att det ska se rakt ut dock? Vågigt hår är så mycket finare än rakt, enligt min personliga åsikt.
Citera
2017-03-23, 17:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastelconspiracy
Well om du har stark och friskt hår så kommer det se mer ut och antagligen inte falla av lika lätt. Men like jag gav dig de tipsen som jag tror skulle kunna hjälpa dig, jag är en 18-årig brud med extremt tjockt hår, jag vet 0 om ditt problem. Vet dock mycket om hår, eftersom att jag alltid haft tjockt och långt hår.

Varför vill du att det ska se rakt ut dock? Vågigt hår är så mycket finare än rakt, enligt min personliga åsikt.


Vissa passar säkert i det men inte jag, vet du om det finns något skonsamt sätt att få håret till rakt? hårplattonger är ju knappast skonsamma mot håret...finns det t ex något schampo man kan ta?
Citera
2017-03-23, 17:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Vissa passar säkert i det men inte jag, vet du om det finns något skonsamt sätt att få håret till rakt? hårplattonger är ju knappast skonsamma mot håret...finns det t ex något schampo man kan ta?
Här har du ett superbilligt schampo som är utmärkt bra. Håret får stadga och upplevs slätare och rakare. Köp balsam i samma serie om du vill ha mer effekt och mjukare hår. https://www.lyko.se/harvard/harvard/...ramide-500ml-1

En billig plastkam kan ha vassa kanter runt varje kam-pinne. Här är en handslipad bra utredningskam, varje pinne är slipad så den är rundad och skonsam mot varje hårstrå.
https://www.lyko.se/kent-brushes/ken...ge-rake-comb-1

Tangle Teezer finns i olika utföranden: https://www.lyko.se/harvard/accessoa...e-orange-mango

https://www.lyko.se/harvard/accessoa...tBy=popularity
Citera
2017-03-23, 17:23
  #12
Medlem
Raka skallen allt annat ser dåligt ut
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback