Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 14:43
  #1
Medlem
klippadintungs avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6658423

Citat:
En gripen i Belgien - körde bil i hög hastighet på shoppinggata

En kamouflageklädd man har gripits i belgiska Antwerpen sedan han försökt köra in på shoppinggatan Meir i hög hastighet, enligt polisen.

Bilen hade franska registreringsskyltar.

Polis och militär har kommenderats ut på gatorna i staden.

Det finns inga rapporter om skadade.
Citera
2017-03-23, 14:44
  #2
Medlem
Är det nu IS börjar slå till på allvar?
Citera
2017-03-23, 14:52
  #3
Medlem
Ratads avatar
Innan jag börjar muttra om något om folk som gillar sagoböcker så ska jag låta polisen utreda så det inte är ett fyllo eller en sån där radiostyrd iranier. Men vad vet jag - jag är ju bara en överbetald CGI-karaktär.

Statistiskt är det ganska troligt att det med gårdagens besvärliga lilla incident våras för de kränkta och någon fick för sig att allt IS-fanboysen i Birmingham kan göra kan jag göra bättre.

Lev som vanligt, sluta inte handla, åk tunnelbana till era löneslavjobb, kränk inte de som lätt hävdar att de blir ledsna i ögat, betala er TV-avgift, cirkulera - här finns ingenting att se, borsta era tänder.

Ska vi gissa att Svetsarn har förnumstiga levnadsregler redo att läxa upp oss med?

PS. Intressant att de beskriver klädseln så ingående. Är det viktigt för SR? Kan det vara någon avdankad ex-medlem i Front 242 som tagit en tur?
__________________
Senast redigerad av Ratad 2017-03-23 kl. 14:57.
Citera
2017-03-23, 14:58
  #4
Medlem
letspanics avatar
Ska vara en fransman med tunisisk bakgrund enligt artikel i DN.
Citera
2017-03-23, 15:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Ska vara en fransman med tunisisk bakgrund enligt artikel i DN.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/for...ssa-i-belgien/
Citat:
Den misstänktes identitet är inte känd, men medier beskriver honom som fransman med tunisisk bakgrund. I en väska som fanns i bilen hittade militärens bombgrupp ett vapen och en bränsledunk.
Citera
2017-03-23, 15:19
  #6
Medlem
Belgiska L'Echo skriver att GM heter Mohammed R, är född 8 maj 1977, har franskt medborgarskap och är bosatt i Frankrike.
Citera
2017-03-23, 15:23
  #7
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Volgens vtm zou in de wagen een geradicaliseerde en bij het gerecht bekende man van Noord-Afrikaanse afkomst hebben gezeten, in camouflagepak.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170323_02...-scheldekaaien

Som nog betyder:

Citat:
Enligt VTM fanns i bilen en radikaliserad och i rätten välkänd man med nordafrikanskt ursprung, i kamouflagekläder.
Citera
2017-03-23, 15:26
  #8
Moderator
^Eazs avatar
Från BBC.

http://www.bbc.com/news/world-europe-39369202

Citat:
The vehicle, with French number plates, was driven "at high speed" on De Meir, Antwerp's main shopping street. There were no reports of injuries.
The suspect, a man of north African origin, was taken away, Antwerp police chief Serge Muyters said.
Belgium's Prime Minister Charles Michel praised the city's authorities for doing an "outstanding job".
The attack comes a day after a car was driven at high-speed along London's Westminster Bridge, resulting in the deaths of four people - including the driver - and injuring 40.
It was also the day Belgium marked the first anniversary of the twin bomb attacks in Brussels, that killed 32 people.

Säkerligen inspirerad från gårdagens attack + för att "fira" attacken för ett år sedan.
Citera
2017-03-23, 15:28
  #9
Moderator
Sun Rulers avatar
De fann vapen i bilen också. Ett gevär och en kniv.

http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7646091.html
Citera
2017-03-23, 15:36
  #10
Medlem
Har kamouflagemannen helt misslyckats med att få några offer? Står inget om det, ens i belgisk press.

EDIT: läser nu i franska Le Parisien att det inte finns några offer. Kan det inte handla om helt normal, halvgalen muzzlekörning? De kör hur lite som helst kan jag garantera, som själv rattar runt en hel del på franska vägar. För om detta var ett försök till terrordåd, måste vi konstatera att MGM behöver starkare glasögon, eller helt enkelt byta taktik. Personligen föreslår jag repatriering, även om muzzlan har franskt medborgarskap.
__________________
Senast redigerad av weseeyou 2017-03-23 kl. 15:44.
Citera
2017-03-23, 15:44
  #11
Medlem
HilluPillus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har kamouflagemannen helt misslyckats med att få några offer? Står inget om det, ens i belgisk press.

Ja. Han hann stoppas av belgisk polis.
Citera
2017-03-23, 15:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har kamouflagemannen helt misslyckats med att få några offer? Står inget om det, ens i belgisk press.

EDIT: läser nu i franska Le Parisien att det inte finns några offer. Kan det inte handla om helt normal, halvgalen muzzlekörning? De kör hur lite som helst kan jag garantera, som själv rattar runt en hel del på franska vägar. För om detta var ett försök till terrordåd, måste vi konstatera att MGM behöver starkare glasögon, eller helt enkelt byta taktik. Personligen föreslår jag repatriering, även om muzzlan har franskt medborgarskap.

Han hade ett hagelgevär, knivar och en behållare med okänd vätska i bilen enligt Indepentend, sant försökte i hög fart köra in på en affärsgata... Han kan ju iofs ha varit på Hobbex och handlat, och upptäckt ett fel på kvittot varav han snabbt ville tillbaka till affären för att rätta till, men det låter mer troligt att han var påväg att missionera lite imo.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback