Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-03-26, 00:25
  #61
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Amex PLATINUM har en årsavgift, du betalar inte per månad. Årsavgiften är 6.000 SEK. Utöver det finns finns det krav på disponibel inkomst. Nej du kan inte få ett PLATINUM via ditt jobb, bara CORPORATE så redan där är du en looser som uppenbarligen borde söka medlemskap hos COOP. Du kan garanterat ta reda på vad kraven är själv, det anser jag ligger lite OT i den här tråden.

Haha
Disponibel inkomst?

Detta går att läsa sig till på https://www.americanexpress.com/se/c...platinum-card/

Stämmer följande in på dig:

Du är över 18 år
Du har en fast inkomst
Du är skriven i Sverige
Du har inte några betalningsanmärkningar

Om du kan svara ja på alla påståenden – fortsätt till ansökan. Du ansöker snabbt och smidigt online. Vi kontrollerar dina uppgifter mot folkbokföringen och tar en sedvanlig kreditupplysning. Om allt stämmer har du snart ditt Kort.
Citera
2017-03-26, 00:40
  #62
Medlem
Spliffmeisters avatar
Det finns inget värre än folk som tror de är nåt för att de har "speciella" kreditkort, lamare än så blir det inte. Amex Blue, Platnium. American Express Titan WHATEVER... flasha med ett "Östermalms-plast" jösses, ge mig det ska jag banka upp det i arslet på dig.

Ett vanligt Debitkort med 10 miljoner på blåser vilket Amex Black Diamond Gold Deluxe ur vattnet, det kan jag bre smör med på morgnarna istället
__________________
Senast redigerad av Spliffmeister 2017-03-26 kl. 00:47.
Citera
2017-03-26, 01:48
  #63
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
.
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
.
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
.
Kan någon av ni som bråkar om kort förklara varför man vill ha ett kort som kostar, och det därtill flera tusen om året, när det finns kort som man till och med får betalt för att ha (använda)?
Citera
2017-03-26, 09:17
  #64
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan någon av ni som bråkar om kort förklara varför man vill ha ett kort som kostar, och det därtill flera tusen om året, när det finns kort som man till och med får betalt för att ha (använda)?

bara mer eller mindre skitsaker, kände en kille som hade centurion (har jag för mig det var), när han landade någonstans så hade kortutgivaren (om det nu var Amex) fixat en bokning på fin restaurang i destinationen på kvällen (synkade sånt mot flygbokningarna han gjorde med kortet). Det var väl trevligt, men inget som ingår i "de dödligas" nivåer.
Sen tillgång till lounger och bra deals på saker rent generellt.

Får bonuspoäng som kan användas för gratis medlemskap eller andra bonusar (handlar man tillräckligt och lägger poängen på rätt sak får man alltså gratis medlemskap, så...). Tänk BWR eller annat hotellprogram vad gäller poänginsamlingen, fast på en helt annan nivå (hotellrewardsprogram är förvisso rätt värdelösa, har Diamond Select i bwr och Black på Elite och tycker det mesta man får är värdelösa småuppgraderingar/fördelar).
Citera
2017-03-26, 09:45
  #65
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Det finns inget värre än folk som tror de är nåt för att de har "speciella" kreditkort, lamare än så blir det inte. Amex Blue, Platnium. American Express Titan WHATEVER... flasha med ett "Östermalms-plast" jösses, ge mig det ska jag banka upp det i arslet på dig.

Ett vanligt Debitkort med 10 miljoner på blåser vilket Amex Black Diamond Gold Deluxe ur vattnet, det kan jag bre smör med på morgnarna istället



Citera
2017-03-26, 10:54
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan någon av ni som bråkar om kort förklara varför man vill ha ett kort som kostar, och det därtill flera tusen om året, när det finns kort som man till och med får betalt för att ha (använda)?

Beror såklart på personen och kortet. Oftast är det väl bara en status grej, men om du t.ex. flyger mycket är det nog skönt att ha ett Amex kort som ger tillgång till en massa lounges.
Citera
2017-03-26, 11:06
  #67
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Beror såklart på personen och kortet. Oftast är det väl bara en status grej, men om du t.ex. flyger mycket är det nog skönt att ha ett Amex kort som ger tillgång till en massa lounges.


Fast större delen av loungerna kommer man ju åt om man har en businessklass-biljett eller bättre.
Visst att det finns speciella lounger på vissa flygplatser för särskilda kortinnehavare. Men senast jag flög gick jag in i loungen (Emirates på Birminghams flygplats), fattade inte grejen, tog en (har jag för mig) gratis cola och lite snacks och gick ut igen.
Flygresan i sig var en helt annan sak där jag verkligen förstår varför man betalar för bättre biljetter på flyg.

Lyssnar ändå på ljudböcker från att jag gått igenom säkerhetskontrollen till jag landar, så att sitta i en lounge för annat än penisförlängning fattar jag inte (då jag får lika mycket lugn och ro på en bänk vid gaten). Duschen i loungen kändes lite udda för mig som kom nyduschad från hotellet.

Men som sagt, allt sånt där är bara statusgrejer som jag inte förstår öht. Jag kör förstås en bil för ett par tusenlappar, så jag har inte så stora krav här i världen...
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-03-26 kl. 11:13.
Citera
2017-03-26, 12:02
  #68
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Haha
Du har en fast inkomst
Du är skriven i Sverige
Du har inte några betalningsanmärkningar

Om du kan svara ja på alla påståenden – fortsätt till ansökan. Du ansöker snabbt och smidigt online. Vi kontrollerar dina uppgifter mot folkbokföringen och tar en sedvanlig kreditupplysning. Om allt stämmer har du snart ditt Kort.

Haha ja olika företag har ju olika typer av marknadskommunikation. Försök att ansöka om ett ICA kreditkort online om du har låg inkomst, går inte.

Jag har betalningsanmärkningar, haft i en massa år, men Amex gjorde en samlad bedömning, precis som min bank gjort. Man gör en riskbedömning baserat på ett antal "profiler".

Om du ansöker och anger en årsinkomst på 100.000 så tror jag inte du får ett Platinum..
Citera
2017-03-26, 12:05
  #69
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Skitsnack, Platinum har inga högre krav än något av deras andra kort sedan flera år tillbaka. Det enda kortet som har någon sorts krav ö.h.t. numer förutom de vanliga svenska kreditvillkoren som gäller typ alla banker (d.v.s. över 150k i inkomst per år o.s.v.) är Centurion.
Sen slog jag väl för fan ut årsavgiften över 12 månader och gav en ungefärlig månadskostnad (skulle väl varit 500kr/mån men orkade inte engagera mig i och kolla exakt var årsavgiften låg då det var en sån skitsak).

Återigen... ännu mer bullcrap från dig. Dessutom brukar AMEX ha drives ganska ofta där man får ett års avgift gratis, så att du fått det "gratis" gör dig bara till en i mängden.


Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Det finns inget värre än folk som tror de är nåt för att de har "speciella" kreditkort, lamare än så blir det inte. Amex Blue, Platnium. American Express Titan WHATEVER... flasha med ett "Östermalms-plast" jösses, ge mig det ska jag banka upp det i arslet på dig.

Ett vanligt Debitkort med 10 miljoner på blåser vilket Amex Black Diamond Gold Deluxe ur vattnet, det kan jag bre smör med på morgnarna istället

Visst är det så. Jag använder inte mitt Amex så jääteofta, mest för resor, hotell och vissa större inköp (10k)

För vanliga inköp använder jag mitt mastercard kopplat till ett lönekonto, inget konstigt med det.
Citera
2017-03-27, 08:09
  #70
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du är bara för gullig i din självförnekelse Men var inte orolig, vi har överseende med dig, i ett välfärdssamhälle tar den etablerade delen av befolkningen hand om de som av olika anledningar inte riktigt når ända in i mål

Det är enormt uppenbart att Suprah är en riktig idiot, med rejäl betoning på riktig.

I en tidigare tråd om elkunskap så mynnade det hela ut i att Suprah hävdade att han har en väldigt hög lön därav så vet han givetvis bättre. Ett riktigt rikspucko som skiter i alla andra och förmodligen även har en för stor bil.

En sådan ska man inte ödsla tid på för det är så pass fel i huvudet på dem så att de aldrig kan förstå.
Citera
2017-03-27, 10:16
  #71
Medlem
TS har säkert släpande lön, inget konstigt med det. Läs anställningsavtalet så står det vilken form du har. Sen att det finns nån här inne som antingen älskar att driva med folk eller har noll koll på hur det fungerar i verkligheten är inte så mycket att bry sig om...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback