Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 13:38
  #1
Medlem
Min arbetsgivare har gått från spec på papper till mail. Så långt är det ok. Nu har den j*veln utan att ens fråga oss gått över till att skicka den på vår interna mail som vi inte kommer åt om vi inte är på arbetet.
Detta är ju självklart ett genidrag enl honom. Att jag har frivecka denna vecka var tydligen inget problem.
Självklart kan jag kolla kontot på fredag.

Är detta verkligen något som är tillåtet?
Något säger mig att man ska ha rätt att ta del av specen innan lön o att man ska ha rätt att få den på papper. Funderar på om det är värt att ta en fight eller inte.
Citera
2017-03-23, 13:45
  #2
Medlem
CrazyWorlds avatar
Jag har för mig att en arbetsgivare inte har någon skyldighet att ens ge ut någon lönespecifikation.
Citera
2017-03-23, 13:50
  #3
Medlem
Micawbers avatar
Ni kör inte med någon typ av terminalserver så du kan logga in på din mail hemifrån?

Att få lönespec på sin arbetsmail är inte så ovanligt, att inte kunna komma åt sin jobbmail hemifrån är ju dock märkligt.
Citera
2017-03-23, 14:16
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier

Är detta verkligen något som är tillåtet?
Något säger mig att man ska ha rätt att ta del av specen innan lön o att man ska ha rätt att få den på papper. Funderar på om det är värt att ta en fight eller inte.

Det enda du har rätt att kräva i fysisk form är kontrolluppgiften du får varje År inför deklarationen. Mail är helt okej enligt alla kollektivavtal jag hört talas om
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-03-23 kl. 14:23.
Citera
2017-03-23, 14:31
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Är detta verkligen något som är tillåtet?

Självklart. Lika tillåtet är det för dig att ringa lönekontoret och ändra mailadressen, eller be att få lönespecen utskickad via post.
Citera
2017-03-23, 14:35
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Min arbetsgivare har gått från spec på papper till mail.
Du kan inte ordna med vidarebefordring av jobbmailen?
Citera
2017-03-23, 15:33
  #7
Medlem
mastejags avatar
Vari ligger problemet, vet du inte vad du har i lön?

Om så är fallet kan du ju alltid kolla på ditt kontoutdrag..
Citera
2017-03-23, 16:21
  #8
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vari ligger problemet, vet du inte vad du har i lön?

Om så är fallet kan du ju alltid kolla på ditt kontoutdrag..

Va? Man vill naturligtvis ha sin lönespec per post. Så har man gjort i alla år. Inte alla som har en dator ens, hur ska de kunna se sin lönespec per mail? Tänk efter!!!
Citera
2017-03-23, 16:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Va? Man vill naturligtvis ha sin lönespec per post. Så har man gjort i alla år. Inte alla som har en dator ens, hur ska de kunna se sin lönespec per mail? Tänk efter!!!
De har bevisligen en mailadress och datorer på jobbet så det är inte något problem att kontrollera sin lönespec i det här fallet.

Om det är problem för personen i det här fallet att läsa sina mail så kontaktar man arbetsgivaren och kommer fram till en lösning som fungerar.

Jag tycker att man naturligtvis vill ha sin lönespec per mail. Det är så man gör nu för tiden. Bara för att man gjort något tidigare så måste man inte fortsätta med det för evigt. De flesta transporterar sig inte längre med häst och vagn. Det finns betydligt effektivare alternativ. Samma sak med post. Det är effektivare att den levereras med mail. Att skicka något med post idag bör vara på undantag.
Citera
2017-03-23, 21:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De har bevisligen en mailadress och datorer på jobbet så det är inte något problem att kontrollera sin lönespec i det här fallet.

Om det är problem för personen i det här fallet att läsa sina mail så kontaktar man arbetsgivaren och kommer fram till en lösning som fungerar.

Jag tycker att man naturligtvis vill ha sin lönespec per mail. Det är så man gör nu för tiden. Bara för att man gjort något tidigare så måste man inte fortsätta med det för evigt. De flesta transporterar sig inte längre med häst och vagn. Det finns betydligt effektivare alternativ. Samma sak med post. Det är effektivare att den levereras med mail. Att skicka något med post idag bör vara på undantag.
Den kommer bara på internmailen som är spärrad för utgående mail.
Så detta är allt vi får
Kan inte ens skicka hem den.

Många har gett förslag.
Vi har timlön som utbetalas månadsvis. Med alla OB o Skiftformstillägg o Övertid vill jag ha koll. Det är mer vanligt att lönen är felaktig än rätt på detta företaget.
Kom inte med snack om att byta jobb. Jag trivs i övrigt mkt bra.
Citera
2017-03-24, 08:11
  #11
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De har bevisligen en mailadress och datorer på jobbet så det är inte något problem att kontrollera sin lönespec i det här fallet.

Om det är problem för personen i det här fallet att läsa sina mail så kontaktar man arbetsgivaren och kommer fram till en lösning som fungerar.

Jag tycker att man naturligtvis vill ha sin lönespec per mail. Det är så man gör nu för tiden. Bara för att man gjort något tidigare så måste man inte fortsätta med det för evigt. De flesta transporterar sig inte längre med häst och vagn. Det finns betydligt effektivare alternativ. Samma sak med post. Det är effektivare att den levereras med mail. Att skicka något med post idag bör vara på undantag.

Riktigt löjlig jämförelse. Mail är en jävla fluga som är borta om ett par år, finns bara för att företagen ska spara pengar. Det är besvärligare för de anställda.

Jag skickar alltid ut lönespec per post till mina anställda. Skulle aldrig få för mig att skicka den per mail.
Citera
2017-03-24, 08:24
  #12
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Va? Man vill naturligtvis ha sin lönespec per post. Så har man gjort i alla år. Inte alla som har en dator ens, hur ska de kunna se sin lönespec per mail? Tänk efter!!!
Är du full?

Personen har givetvis tillgång till dator på jobbet och kan där titta på den/skriva ut den om så önskas. Det är väldigt vanligt numera att inte få den per post då det sparar arbete för företaget men framförallt pengar och miljö. Jag kan inte se en enda anledning att "behöva" få den per post mer än att "så har det alltid varit och jag kan inte hantera förändringar".

Den personen som idag inte heller har en dator eller tillgång till en är nog tämligen fåräknade och TS tillhör bevisligen inte den skaran då han har möjlighet att skriva här på FB

Om man nu inte äger en dator eller har tillgång till någon och faktiskt är inom yrkesverksam ålder går det nog utmärkt att be lönekontoret att skicka ut den per post.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback