Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 23:00
  #13
Medlem
Fet jävla lol!

Hur fan kan man ens fantisera om att gå på KTH, när man failade gymnasiet så hårt så man inte ens fick ut en examen.
Citera
2017-03-24, 00:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-Am-Mellow
Fet jävla lol!

Hur fan kan man ens fantisera om att gå på KTH, när man failade gymnasiet så hårt så man inte ens fick ut en examen.


Jag "faila" gymnasiet och för mig går det bra på KTH. Kom in via högskoleprovet. Du fattar att vissa slappade igenom gymnasiet va? Civilingenjör är inte överdrivet svårt, kräver främst att man lägger ner mycket tid.
__________________
Senast redigerad av utveckla 2017-03-24 kl. 00:08.
Citera
2017-03-24, 01:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utveckla
Jag "faila" gymnasiet och för mig går det bra på KTH. Kom in via högskoleprovet. Du fattar att vissa slappade igenom gymnasiet va? Civilingenjör är inte överdrivet svårt, kräver främst att man lägger ner mycket tid.

Beror ju helt och hållet på vad man har för ambitioner och mål, att ta ut en civilingenjörsexamen med kassa betyg kan vem som helst fixa
Citera
2017-03-24, 07:30
  #16
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-Am-Mellow
Fet jävla lol!

Hur fan kan man ens fantisera om att gå på KTH, när man failade gymnasiet så hårt så man inte ens fick ut en examen.

Citat:
Ursprungligen postat av I-Am-Mellow
Beror ju helt och hållet på vad man har för ambitioner och mål, att ta ut en civilingenjörsexamen med kassa betyg kan vem som helst fixa
Till alla som läser denne herres kommentarer: kom ihåg att han inte ens börjat läsa på högskolan än.
Citera
2017-03-24, 08:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Till alla som läser denne herres kommentarer: kom ihåg att han inte ens börjat läsa på högskolan än.

Snyggt. Tragisk individ som utan att ens ha koll försöker demotivera någon som äntligen hittat glöd och motivation.

Till TS:
En alternativ väg är att läsa tekniskt basår/bastermin för att höja dina chanser att komma in, och dessutom komma in bättre förberedd. Oavsett så är mitt bästa tips att samtidigt satsa på HP. Kräver antagligen mindre än att höja dina betyg till 20+, gissar jag.
Citera
2017-03-25, 15:23
  #18
Medlem
MaterDeis avatar
Vad är ditt snitt?

Vidare, om du inte skrivit HP föreslår jag att du gör det - beydligt högre ROI på din tid. Exv. undertecknad hade ett icke-acceptabelt betygsnitt (17.5-isch exl. meritpoäng) som inte räckte till något kul. Det hade tagit minst ett år att läsa upp. Istället skrev jag högskoleprovet ett par gånger, tills jag med två timmar sömn fick ett resultat som räckte till allt utom Handels - eller ja, hade möjligen haft en chans de år det inte låg på >1.9.

KTH är slitigt, men kul med många smarta människor. Du har i princip all dörrar öppna i Sverige med en civilingenjörsring från KTH, hyfsade betyg och några extrasysslor under studietiden.
__________________
Senast redigerad av MaterDei 2017-03-25 kl. 15:26.
Citera
2017-03-25, 15:34
  #19
Medlem
MaterDeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-Am-Mellow
Beror ju helt och hållet på vad man har för ambitioner och mål, att ta ut en civilingenjörsexamen med kassa betyg kan vem som helst fixa

Civilingenjörstudier är främst en fråga om tid. Sure, det är inte korvstoppning på samma sätt som juridik eller medicin men så länge du inte är helt efterbliven klarar du av det, id est >115 IQ eller så. En amerikansk studie som jag inte hinner leta upp nu visar dock att snittet ligger någonstans kring 120-125 för de utbildningar som finns på KTH, om jag inte missminner mig.

Disciplin och att snabbt lära sig sin indivuella studieteknik dock är viktigare än att vara smart, även om det senare inte är någon nackdel givetvis.
__________________
Senast redigerad av MaterDei 2017-03-25 kl. 15:38.
Citera
2017-03-25, 15:39
  #20
Medlem
Bra att du hittat motivation. Se till att skaffa behörigheten, sen satsa på HP för att komma in. Möjligtvis kanske köra någon kombination med tekniskt basår kan vara intressant?
Citera
2017-03-25, 16:33
  #21
Medlem
Brunbeverns avatar
Enklaste sättet är väl att göra högskoleprovet tills du får ett tillräckligt bra resultat. Om du inte lyckas med HP, se till att göra lite fritidsprojekt och dylikt under tiden så du slipper tråka ihjäl dig medan du väntar. Alternativt göra som annan skribent i tråden skrev, betala en viss summa för att göra om kurser och få ett annat betyg. Har inte provat detta själv, så vågar inte besvara om det är bekvämare att bara försöka få högt HP-resultat istället.


Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hur stor är chansen att lyckas om man har ambition och motivation?

Lyckas kommer du ju göra tids nog om du har intresset och motivationen att fortsätta med saken. Detta är ju egentligen något som bara du själv kan besvara eftersom det är du som vet om du vill pyssla med sånt eller inte. Går inte besvara detta.

Citat:
Ursprungligen postat av I-Am-Mellow
Fet jävla lol!

Hur fan kan man ens fantisera om att gå på KTH, när man failade gymnasiet så hårt så man inte ens fick ut en examen.

Sluta sprid dynga. Sedan när bestämdes det via gymnasieåldern vad man ska plugga till och på vad för lärosäte man ska läsa på när man blir äldre? Förlorarmentalitet är det att inte följa sin vilja och mål.
Citera
2017-03-26, 03:19
  #22
Medlem
NineLightsOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hej!
Jag är 20 år gammal, 21 om ett halvår. Under gymnasiet slappade jag mycket, spel, psykisk ohälsa och sket i gymnasiet. Gick ut med 3 F vilket gjorde så jag inte fick en gymnasieexamen. Jag gick företagsekonomilinjen.
Nu har det gått 2 år sedan studenten och jag har äntligen tagit reda på vad jag vill göra. Jag vill plugga datalogi. Jag vill bli programmerare. Jag har anhöriga som håller på med det och goda kontakter. Det är ett ämne som verkligen intresserar mig.
Vad har jag för förutsättningar?
Jag ska nu plugga på komvux och läsa fysik, matte och enstaka programmeringskurser. Ska göra det under ett år för att få betygen jag vill ha.
Mina frågor :
Kan man få högre betyg än E på komvux?
Hur stor är chansen att man kommer in på datavetenskap/datalogi på t.ex? (Mer en fråga till er med erfarenhet).
Hur stor är chansen att lyckas om man har ambition och motivation? För ibland känner man att det är kört.

Uppskattar alla svar otroligt mycket!
Jag ser inga hinder mot att du kommer in på KTH efter 1 år på komvux. Glöm inte den möjligheten till tekniskt basår med! det är ett års extra studielån men de platserna är guld värda (tekniskt basår har alltså egna platser).
Citera
2017-03-28, 10:05
  #23
Medlem
Som andra skrivit, läs tekniskt basår så är problemet löst
Citera
2017-03-28, 10:55
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NineLightsOut
Jag ser inga hinder mot att du kommer in på KTH efter 1 år på komvux. Glöm inte den möjligheten till tekniskt basår med! det är ett års extra studielån men de platserna är guld värda (tekniskt basår har alltså egna platser).

Upp till hälften av detta års studielån får man avskrivet när man sedan läser en universitetsutbildning!

http://www.csn.se/aterbetala/avskrivning/2.719
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback