Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 22:59
  #1
Medlem
Jag har sett att det på stan (i Stockholm) annonseras på annonstavlorna om att man kan hyra ut till nyanlända. Som privatperson.

Det har påpekats ett flertal gånger här på Flashback att ersättningsnivåer för detta ligger under vanliga marknadspriser. (Samtidigt som andra kan tjäna betydligt större pengar på uthyrning i större skala, eller på att vara God man till ett stort antal "ensamkommande").

Nu är anledningen till trådstarten mest att jag är brydd över annonserandet. Är det hela bara ett spel för gallerierna? Eller tror man på allvar att man inte har nått ut tillräckligt till stockholmarna, och att det är därför det är så få som har anmält intresse för att hyra ut? Det sista alternativet låter i så fall väldigt världsfrånvänt och naivt.

Nu är jag i och för sig inte själv intresserad, jag har inget att hyra ut. Men hur kommer det sig att ersättningsnivåerna är så låga?

Enligt bekanta är det till exempel väldigt lågt betalt med 4000 kr för att hyra ut ett rum, särskilt som det är till någon som inte har referenser från tidigare boende i Sverige, eller referenser från arbetsgivare eller åtminstone studier.

Vill man av någon anledning att det ska misslyckas, eller varför har man inte gjort dessa erbjudanden mer attraktiva för människor att nappa på redan från början? Eller har man helt naivt trott att t ex alla medlemmar i Refugees Welcome både har rum över, och villighet att hyra ut till "nyanlända"?
Citera
2017-03-23, 02:37
  #2
Medlem
För oss som inte bor i Stockholm -- hur ser annonserna ut? Bild? Vem är avsändaren? Är det privat, någon förening eller kommunen som står bakom?
Citera
2017-03-23, 03:45
  #3
Medlem
Det har väl helt enkelt med ersättningsnivåerna som nyanlända får att göra. Det är inte rimligt att betala mer med de pengar de får helt enkelt.

Nu pratar jag alltså om personer som fått asyl och därmed uppehållstillstånd beviljat.(Inte asylsökande som bor i migrationsverkets boenden)
Dessa personer skrivs in i "etablerings programmet" och får då från försäkringskassan 308kr/vardag, dvs ca 6100kr/månad ( förutsatt de deltar i tex sfi/ samhällskunskap/ språkpraktik).
Att betala så mycket mer än 4000kr i hyra är då inte särskilt rimligt eftersom lite pengar behövs för mat, hygien, kläder och annat nödvändigt.

Det finns situationer då de har rätt till bostadsbidrag. Om de bor ensamma i en lägenhet med hyra över viss nivå. Men då måste det uppvisas ett legalt kontrakt samt att ingen annan får vara skriven på adressen. Om en nyanländ i etableringen är inneboende hos någon annan får denne alltså inget bostadsbidrag.

Pga detta finns inte så mycket pengar att hämta för uthyraren av rum och det blir svårare att hitta boende för de nyanlända och man annonserar därför igen å igen för att hitta personer som vill hyra ut av andra skäl än feta pengar. (Dvs #jagärhär osv som tycker att integration är något bra. )
__________________
Senast redigerad av Siasoss 2017-03-23 kl. 03:50.
Citera
2017-03-23, 05:28
  #4
Medlem
Pungsvings avatar
Vem vill hyra ut extrarummet till en halsskärare? Måste vara beställningsjobb från politikerna.
Citera
2017-03-23, 05:40
  #5
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
För oss som inte bor i Stockholm -- hur ser annonserna ut? Bild? Vem är avsändaren? Är det privat, någon förening eller kommunen som står bakom?

Så här ser annonseringen ut och det är den desperata kommunen som står bakom

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...cb&oe=5966FEDA
Citera
2017-03-23, 06:04
  #6
Medlem
För ganska exakt tre år sen hade jag en bekant i Stockholms innerstad som hade ett rum över och ville ta emot en flykting.
Hon gick igenom utredning och blev godkänd.
Men sen fick hon ingen, för det fanns ingen flykting att tillgå.
Uppenbarligen fanns det då för många villiga uthyrare.
Så då bör ju ersättningen ha varit för hög.
Citera
2017-03-23, 07:55
  #7
Medlem
Mycket på grund av massinvandringen har vi bostadsbrist och bostadspriser som ligger bortom absurdum. Men till negrer och araber uppmanas vi hyra ut rum för 4000 kr i månaden. Eller varför inte hela din stockholmsvilla för generösa 12 000 kr i månaden... Har du tur så täcker det räntekostnaden, i alla fall tills räntan börjar stiga.

Jag skulle vilja veta hur många politiker och höga tjänstemän som upplåter rum eller sina sommarstugor till de stackars "krigsoffren".
Citera
2017-03-23, 08:51
  #8
Medlem
Returpappers avatar
Dålig affär helt klart. Man får en inneboende på halsen om man inte har en separat ingång. Någon som tränger sig på för att bli integrerad. Kan ju passa kåt medelålders tant utan egna arvingar.

Vill man in i flyktingbusiness ska man självklart ta ensamkommande barn.
Citera
2017-03-23, 09:04
  #9
Medlem
Stones avatar
Kan mycket väl tänka mig att en hyresgäst en dag kommer dragandes med en kompis som inte har någonstans att bo. Nästa dag, två till. Det är nog svårt att säga nej om man har "öppnat sitt hjärta".
Citera
2017-03-23, 09:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Så här ser annonseringen ut och det är den desperata kommunen som står bakom

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...cb&oe=5966FEDA

Som en stor, röd, varningsskylt.
Citera
2017-03-23, 09:52
  #11
Medlem
StyleWarss avatar
När man jobbar långt in på kvällen är det ju bra om det finns någon som kan hålla tonårsdöttrarna sällskap, tror det här kan falla VÄLDIGT väl ut när man ser alla fördelar.

Titta här när de bekämpade nazister och bjöd välkommen:
http://www.dn.se/sthlm/stockholmare-...manifestation/

http://www.gp.se/nyheter/sverige/tus...eborg-1.136748

https://sv-se.facebook.com/refugeeswelcomesverige/
(23 480 gillar)

Lyckligtvis utvandrar rekordmånga svenskar:
https://www.svd.se/fler-an-nagonsin-...andssvenskarna

Så förhoppningsvis öppnas det upp mer boenden för nysvenskar då.
__________________
Senast redigerad av StyleWars 2017-03-23 kl. 10:05.
Citera
2017-03-23, 10:03
  #12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetInzide
Som en stor, röd, varningsskylt.

Ja, precis! Det blir nog inte lätt för den som vill hyra ut sin bostad och går till Stockholm.se som det står på skylten.
Hittar inget om detta spektakel där. Det jag hittade under rubriken "Din Bostad" var detta:

Vatten och avlopp, buller, radon, skadedjur och miljön i din bostad.

Var det en liten hint om vad man kunde vänta sej?
__________________
Senast redigerad av LaScala 2017-03-23 kl. 10:06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback